משבר החוב: 440 מיליארד אירו נותרו בקרן הסיוע ל-PIGS

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל רומזת: לא נרחיב את קרן הסיוע; יש לפתח "אסטרטגיה כוללת לטיפול במצב שתכלול תאום הדוק יותר בין המדינות"

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מפריכה את התקוות להחלטות מהירות בנוגע להגדלת קרן הסיוע לגוש האירו למרות הלחץ הגובר מצד מדינות שונות באירופה. אתמול (שבת) אמרה מרקל כי כל החלטה על אמצעי סיוע לגוש האירו יהיה חלק מאסטרטגיה כוללת שמטרתה לייצב את המצב באירופה.

"אם הדיון הוא על חבילת סיוע נוספת, חשוב מאוד שנפתח אסטרטגיה כוללת לטיפול במצב שתכלול תאום הדוק יותר בין המדינות", אמרה מרקל בכנס במינץ וציינה כי אין זה מספיק פשוט להוסיף כסף לקרן.

נזכיר, כי גרמניה ממשיכה לסרב להגדיל את קרן הסיוע, שהיקפה המקורי עמד על 750 מיליארד אירו אולם נותרו בה כעת 440 מיליארד אירו (591.7 מיליארד דולר) זמינים להעברה. עם זאת מרקל מוכנה לדון בדרכים כך שהקרן תנוצל במלואה. מתוך 440 מיליארד אירו בקרן הסיוע, רק כ-250 מיליארד אירו בלבד זמינים באופן מיידי להעברה למדינות אירופה שנקלעו למשבר חוב, בשל תהליכי ההעברה המסובכים.

"לא ניתן להשתמש בכל הסכום שבקרן כדי לשמור על דירוג האשראי המושלם (AAA) שלה", אמר שר האוצר הגרמני וולפגנג שוואבלה (Wolfgang Schäuble).

גורם בכיר בברלין אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ההנפקות המוצלחות של אג"ח בפורטוגל וספרד בשבוע שעבר הורידו את הלחץ בברלין. במקביל, גרמניה דוחפת שוועדת מנהיגי אירופה תאשר אמצעים רחבים יותר לטיפול נגד המשבר.

כזכור, פורטוגל הצליחה ללוות בשבוע שעבר 1.25 מיליארד (1.62 מיליארד) במכרז הנפקת שנהנה מביקושי יתר של 3.2, אם כי המשקיעים דרשו פרמיית סיכון גבוהה תמורת הלוואת כספם למדינה השקועה במשבר חוב. ההנפקה נתפסה כמבחן חשוב ליכולתה של פורטוגל להימנע מבקשת חילוץ כמו יוון ואירלנד. פורטוגל דיווחה על מכירת 650 מיליון אירו של אג"ח לשלוש שנים ו-599 מיליון אירו באג"ח לתשע שנים.