רוכשי הדירות ממתינים לפיצוץ בועת הנדל"ן: שפל של חצי שנה בשיעור הנכונות לרכוש דירה

כך עולה ממדד אמון הצרכנים של "גלובס" ו-PwC ישראל לחודש דצמבר ■ רובם המכריע של ה"יושבים על הגדר" נסוג מכוונה לרכוש דירה ■ חלק מהמתלבטים בסקר שנערך בחודש נובמבר הביע בדצמבר נכונות לרכוש דירה, אך רובם המכריע סבור שזהו אינו הזמן המתאים

פחות ישראלים מתכוונים לרכוש דירה בטווח הקרוב - כך עולה ממדד אמון הצרכנים של "גלובס מחקרים" ושל PwC ישראל לחודש דצמבר. מהסקר עליו מבוסס המדד עולה, כי מגמה זו נמשכת זה החודש השלישי, מאז ספטמבר.

בחודש שעבר הצביעה המגמה על שיעור נכונות של 7.8% בלבד לקנות דירה בחצי השנה הקרובה - הרמה הנמוכה ביותר מאז חודש יולי. מדובר בירידה של 14.3% בתוך חודש במספר הנשאלים שבוחנים רכישת דירה.

מגמה זו חוזרת על עצמה גם בנתוני המגמה של שיעורי הנכונות, המבוססים על ממוצע נע של שלושת החודשים האחרונים. שם אומנם מדובר על נכונות גבוהה יותר (9%) וירידה חודשית מתונה יותר (12.6%), אך גם כאן מדובר במגמה הנמשכת למשך אותה התקופה, כשיולי היה החודש האחרון בו נרשמה נכונות נמוכה יותר לרכוש דירה.

מעניין לגלות שדווקא מספרם של אלו הבוחנים רכישת דירה בתוך חצי שנה, בין אם חדשה ובין אם לאו, גדל. מצד שני, מספר הנשאלים ש"יושבים על הגדר" ועדיין לא יודעים מהן תוכניותיהם בנושא בזמן הקרוב ירד כמעט במחצית בתוך חודש (מ-4.8% ל-2.6%).

חלק מהמתלבטים בנובמבר הביע בדצמבר נכונות לרכוש דירה, אך רובם המכריע סבור שזהו אינו הזמן המתאים. שליש מקרב אותם 7.8% שהביעו בדצמבר נכונות לרכוש דירה - מהססים; שני-שלישים מתכוונים לרכוש דירה מיד ראשונה או שנייה תוך חצי שנה.

גם מספר הדירות שמכרו קבלנים פחת לאחרונה, כפי שפורסם לאחרונה על-ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לגבי נובמבר. השוואה בין שיעור הנכונות לרכישת דירה חדשה לפי מדד אמון הצרכנים לבין נתון זה מגלה התאמה מרשימה בעיקר החל מחודש יוני 2010 (ראו גרף).

בולטים במיוחד נתוני חודש מאי 2010, בו הטיל בנק ישראל מגבלות על נוטלי המשכנתאות שהשפיעו מיידית על הכוונות לרכישת דירה חדשה, ובאיחור על הרכישות בפועל.

מדד אמון הצרכנים
 מדד אמון הצרכנים