פישר נגד פישר

פישר א' יעלה את הריבית בשל האינפלציה, פישר ב' רוצה להוריד אותה למען הדולר

בנק ישראל בדילמה. השבוע שעבר המחיש את המצב הבעייתי בו הוא נמצא: פישר הודיע על הכוונה להמשיך להעלות ריבית כתגובה לעליות המחירים ובמקביל רכש מעל 400 מיליון דולר. בסוף, ההתערבות נכשלה, הדולר לא התחזק והשקל דווקא כן.

על שולחנו של הנגיד מונחים מאזניים, מהן תלויות שתי כפות גדושות:

בכף הראשונה - האינפלציה, שהופכת כבדה מיום ליום: מחירי הנדל"ן, הירקות, הסחורות והאנרגיה עולים. כל אחד מסיבתו. ביקושים מקומיים, מחירים גלובליים ומיסוי יתר של הממשלה. כדי להתמודד עם האינפלציה צריך להעלות את הריבית.

בכף השנייה - הדולר, האירו, הליש"ט והמטבעות המרכזיים האחרים, שבמגמת היחלשות למול השקל המתחזק. ההתחזקות פוגעת בייצוא, ביכולת התחרות של ישראל וכמובן בצמיחה. על קערה זו, מונחת עוד משקולת שייחודית למוזנאיים של פישר: 70 מיליארד דולר שווי הפוזיציה כנגד השקל אותה מחזיק הבנק בשם כולנו. כדי להתמודד עם התחזקות השקל, פישר צריך להוריד את הריבית, או לפחות לא להעלות אותה.

צריך לחכות עם העלאת הריבית

תפקידו של הבנק המרכזי הוא שמירה על יציבות המחירים. בשנים האחרונות בחר בנק ישראל לתמוך גם בצמיחה באמצעות אותה התערבות ידועה ומיותרת, שנמשכת למרות שהוכח כבר שאינה תומכת בצמיחה. בנק ישראל רכש עוד עשרות מיליארדי דולרים, כחצי מיליארד מתוכם בשבוע האחרון.

הדילמה בבנק ישראל כרגע גדולה: האם לצמצם את האינפלציה באמצעות העלאת הריבית ולפגוע בכל בייצוא או האם להחליש את השקל, שמסב הפסדי ענק לתקציב המדינה, לשם כך הוא צריך להעלות את הריבית, או לפחות לא להעלות אותה?

היקפי הון גדולים בעולם מחפשים תשואה סולידית, להעלאת הריבית בישראל תהיה השפעה משמעותית על הביקוש לשקל. אנו כבר רואים את התנועה כשהיא מונעת על ידי ציפיות בלבד. העלאת ריבית מיידית עשוייה לשלוח את שער הדולר אל מתחת ל-3.5 שקלים לדולר, משם הדרך למעלה תהיה קשה. מנגד שוב האינפלציה, עליה מחוייב הבנק לשמור מכל משמר.

אין פתרון קסם לנושא. עם זאת, כדאי להמתין עם העלאות הריבית. יש עדיין זמן להגיב לאינפלציה גבוהה. במיוחד לאור האינפלציה הנמוכה ברחבי העולם.

יש לתת למערכת זמן לראות כיצד הדברים מתפתחים. העלאת הריבית באירופה או בארה"ב לקראת אמצע רבעון שני, הוא תרחיש אפשרי שישנה את מאזן הכוחות בין המטבעות ויאפשר את העלאת הריבית גם בישראל תוך שמירה על פערי ריבית.

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית מסחר לסחורות מט"ח ומדדי מניות שנסחר בבורסה של ניו יורק.

לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il

אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.