חיים שני: "אני מניח שרה"מ יקבל את המלצות ששיסנקי"

(עדכון) - מנכ"ל משרד האוצר דיבר בכנס של דן אנד ברדסטריט ■ עופר קוטלר: "לא תהיה ירידה במחירי הדירות בקרוב" ■ יאיר סרוסי: "השוק מתחיל להיות עכשיו יותר זהיר"

כמה מבכירי המשק והאוצר מכונסים היום (ב') במשרדי דן אנד ברדסטריט לשיח על המצב הכלכלי. חיים שני, מנכ"ל האוצר נשאל על שוק המט"ח, היחלשות הדולר ומעורבות האוצר, אם בכלל, בשוק. לדבריו, "אנחנו עם מאזן תשלומים חיובי מ-2003 בזכות הייצוא הישראלי שמצליח מאוד. לגבי צעדי האוצר בעניין - אני לא רוצה לדבר כי אם צריך לעשות נעשה - ואם לא, אז לא נדבר. אנחנו מבינים את החשיבות של העניין".

שני גם נשאל לגבי החלטת נתניהו על מסקנות ועדת ששינסקי וענה: "צריך לשאול את ראש הממשלה, אבל מה שאני יכול להגיד הוא שנעשתה עבודה מקיפה של הוועדה, ואני מניח שראש הממשלה יקבל את ההמלצות, אם לא את כולן - אני לא יודע". לגבי מימון פרויקט "תמר" ציין שני כי "אני מניח שלא ייגרם עיכוב בפיתוח הפרויקט ובמימון שלו".

יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים, אמר כי "שאלת שער החליפין תעסיק אותנו מן הסתם - הקושי יהיה בתחום התחרותיות, כי מתי שטוב אז מתחילים להילחץ. אמנם עברנו משנה שעברה משלב של דאגות לשלב של יציבות, אבל סימני האזהרה הם סביבת הריבית הנמוכה וזה יוצר לחץ שמסיט את ההשקעות לאזורים מסוימים וצריך לוודא שלא לוקחים סיכונים מיותרים".

לדברי סרוסי, "השוק מתחיל להיות עכשיו יותר זהיר - כולל הבנקים שמממנים. לגבי הגז - זה נושא אסטרטגי לישראל ולהגעת הגז בזמן יש חשיבות עליונה. זה יוסיף המון עוצמה לכלכלת ישראל".

עופר קוטלר: "לא תהיה ירידה במחירי הדירות בקרוב"

עופר קוטלר, מנכ"ל שיכון ובינוי אמר כי "לא תהיה ירידה במחירי הדירות בקרוב. אולי לא תהיה עלייה משמעותית, ואף תהיה התמתנות, אבל ללא כוח משימה של הממשלה, המחירים לא יירדו. הממשלה יכולה לשחרר אלפי יחידות דיור באזור המרכז תוך כמה חודשים - אם רק רוצים".

קוטלר הוסיף כי "יש קרקעות, אבל הוועדות הביורוקרטיות מעכבות את העניין. החסמים הם שם וחייבים לשחרר אותם. היזמים היו שמחים למכור פי 2 ואין שום סיבה לא לשחרר את זה".

אסי ברטפלד: "כולם אומרים לנו שתרוויחו פחות, לא נורא"

אסי ברטפלד, מנכ"ל קבוצת דלק, נשאל לגבי ענף הגז והאנרגיה ולגבי מסקנות ועדת ששינסקי, ואמר כי "כולם אומרים לנו שתרוויחו פחות, לא נורא, אבל מה עם כל הקידוחים האחרים - אני לא רואה את המשקיעים הגדולים ואת החברות הזרות הגדולות בתחום האנרגיה באות לישראל".

"נכון שמצאנו תגלית משמעותית, אבל בתנאי שייתנו לנו לעבוד. המדינה לא הייתה צריכה לעשות כלום, פשוט לתת לנו לעבוד. עכשיו החברה לישראל רוצה לקנות ממצרים - זה הפסד של כולנו! יותר קל למכור לשוק מקומי ולא נכון להגיד להם ללכת למצרים - וזה תלוי בממשלה".

יהודה זיסאפל, נשיא ומנכ"ל רד בינת, אמר כי "ההיי-טק לא בבעיה רצינית - הוא מצא פתרון בלהוציא את העבודה לחו"ל, והמחקר והפיתוח של התחום גדל לרוב שם והמגמה הזו מתחזקת. זה דבר מצוין - ההודים והסינים עובדים בשבילנו ואנחנו לוקחים את השמנת. בטווח הקצר זה מצוין, אבל בסך הכל אם היינו מנצלים את כל כוח האדם שלנו, כמו למשל בפריפריה, זה היה טוב יותר, אבל לא עושים את זה".

עמוס שפירא, מנכ"ל סלקום, אמר כי "פער המחקר בינינו לבין איראן ב-10 השנים האחרונות הצטמצם פי 2 - זה ממחיש את הבריחה של המחקר מחוץ לישראל, וזו בעיה. השחיקה של המחקר מהווה איום פוטנציאלי למדינת ישראל".

שפירא נשאל לגבי האיום על סלקום ממפעילי סלולר חדשים, ועל ההתמודדות של סלקום עם הנושא. שפירא אמר בהומור, כי "האיומים האלה מצדיקים את קיומנו הניהולי. אני מעולם לא אמרתי שאני מתנגד לתחרות - עולם הסלולר לא שייך לסלקום בלבד. אנחנו נצליח להתמודד גם עם מתחרים חדשים - בינתיים אני לא רואה אותם מביאים בשורות חדשות לשוק התקשורת".

שלמה אליהו: "הפער החברתי שקיים היום בישראל הוא עצום"

שלמה אליהו, בעלי אליהו חברה לביטוח ומבעלי השליטה בבנק לאומי, אמר כי "הפער החברתי שקיים היום בישראל הוא עצום. הפער הזה לא עושה לי טוב. המדינה נאבקת איך היא תיראה אך לא איך היא תרגיש - האזרחים מרגישים היום בכי רע. לכל ילד מגיע היום חינוך מירבי והשכלה, ואני יכול להעיד היום מניסיון אישי שאם אין השכלה פורמלית זה חסר".

אליהו הוסיף כי "המדינה לא מפשירה את קרקעות המינהל - אי אפשר להקים בית ללא קרקע. אני פונה למדינה: למה לא להפשיר את הקרקעות ולהעביר לשלטון המקומי ואז הזוגות הצעירים יוכלו להקים בית. אני לא יכול להבין למה המדינה לא דואגת לילדים שלה ששירתו את המדינה, למה היא לא דואגת להם לגג מעל הראש. אני לא יכול להבין ולא מוכן להשלים עם זאת - אני מתבייש שהמדינה לא מתייחסת ולא דואגת לאזרחיה - זה כואב ומרגיז".

שלמה ינאי, מנכ"ל טבע, התייחס לעניין התחרותיות ואמר כי "עיקרה של התעשייה הישראלית מתבסס על יצוא וחברות תעשייתיות שמייצאות. הסוגיה של התחרות היא מיידית ונדרשת פעילות ממשלתית שתסייע לתחום - זה לא יחכה לנו שנים, אין מה להשלות את עצמנו".

אבי גבאי, מנכ"ל בזק, אמר כי "ישראל מתקדמת מאוד בתחום התקשורת - אין כמעט בית בישראל שאין בו אינטרנט מהיר. עד 2012 בפרויקט שלנו NGN, אנחנו נספק אינטרנט במהירויות של עד 1 מגה לכל הארץ".