הצעות ספורות הוגשו לרכישת השליטה באזורים

מבין עשרות מתעניינים פוטנציאליים, רק שיכון ובינוי והמשקיע הקנדי הרשי פרידמן הגישו הצעות ■ מקורבים לאזורים טוענים כי ישנן הצעות נוספות

העניין הרב שעוררה לכאורה רכישת חברת אזורים בקרב עשרות גופים מתחום הנדל"ן, התנפץ היום אל קרקע המציאות. ל"גלובס" נודע כי רק גופים בודדים ניגשו למכרז, שהמועד האחרון להגשת הצעות במסגרתו חל היום אחרי הצהרים.

במכרז מוצעות למכירה מלוא החזקות בוימלגרין קפיטל באזורים (64%), ואמש אישרו מחזיקי האג"ח של בוימלגרין, שנקלעה לקשיים, מתווה להסדר החוב הכולל מינוי משקיף מטעמם. בחודש הבא תתכנס אסיפה כללית של בעלי המניות לאישורו.

מי שבכל זאת ניגשה למכרז היא חברת שיכון ובינוי נדל"ן, חברה בת של קבוצת שיכון ובינוי, שבשליטת שרי אריסון. הצעה נוספת הגיש איש העסקים הקנדי הרשי פרידמן, בעל רקורד של השקעות רבות ומגוונות בישראל. מקורבים לאזורים טענו כי לפחות שלושה מתעניינים נוספים צפויים להגיש הצעות עד מועד סגירת המכרז בחמש בערב.

מכירת מניות השליטה באזורים מתנהלת על ידי מנכ"ל בוימלגרין קפיטל, גיל טובול, וראש החטיבה העסקית בבנק מזרחי-טפחות, דורון קלאוזנר. מזרחי-טפחות הוא הנושה הגדול של בוימלגרין עם חוב של כ-750 מיליון שקל. השלב הבא הוא ניהול התמחרות מזורזת עם הגופים שניגשו למכרז.

גירעון של 847 מיליון שקל

בוימלגרין קפיטל שבשליטת שעיה בוימלגרין נקלעה למשבר ומכרה בשנה האחרונה את פעילות התיירות ומתחם אסותא שהיו ברשותה. כעת נותרה החברה בעיקר עם מניות אזורים, אך היקף החוב שלה גבוה בהרבה מהיקף הנכסים. הגירעון בהון החברה הוא 847 מיליון שקל, ולדוחותיה מצורפת מזה מספר רבעונים הערת "עסק חי", המטילה ספק ביכולת ההישרדות של החברה. החברה עומדת להפוך לשלד בורסאי בחודשים הקרובים וכעת היא נסחרת לפי שווי של כ-6 מיליון שקל בלבד.

מקור החוב למזרחי-טפחות הוא עסקה מ-2006 בה נרכשו מניות השליטה באזורים מידי אי.די.בי תמורת 1.2 מיליארד שקל. הבנק ביצע בעבר הפרשה לחובות מסופקים בגין חלק מהחוב, וכעת הוא מנסה לקבל את מלוא התמורה. שווי השוק של מניות השליטה באזורים עומד כיום על כ-405 מיליון שקל בלבד - כשליש מעלות ההשקעה בהן. במידה שהמכירה תניב סכום העולה על 600 מיליון שקל, 20% מהסכום העודף יועברו לידי מחזיקי האג"ח (כשהיתרה תישאר בידי הבנק).

לבוימלגרין קפיטל יש שתי סדרות אג"ח בהיקף של כ-360 מיליון שקל. מלוא יתרת החוב לרבות ההצמדה והריבית שייצברו בגינה עד למועד ביצוע ההסדר הוא כ-450 מיליון שקל. על פי תנאי הסדר החוב שאושר עוד באוגוסט 2009, מחזיקי האג"ח יקבלו 37% ממניות החברה תמורת מחיקת הסדרות הקיימות והנפקת אג"ח חדשה בהיקף של 208 מיליון שקל. הקרן תיפרע משנת 2015 ועד לשנת 2019. שעיה בוימלגרין מצדו ייוותר על התחייבויות בהיקף של 320 מיליון שקל של החברה כלפיו, ויירד מהחזקה של 90% בהון החברה להחזקה ב-62%.