נשארתם בחיים? צייצו את זה

מצעד הלייקים הבינ"ל: תחרות ריצה במחשב, הפרזנטור של ליוויס ושידורי מהפכה בפייסבוק

המהפכה, הגירסה המקוונת

המהפכה בתוניסיה מעוררת תשומת-לב ברחבי העולם. במהלך האירועים האחרונים עשו המתקוממים שימוש ברשתות החברתיות כצינור המסייע בהעברת המסרים בינם לבין עצמם נגד השלטון ובהעברת עדכונים שוטפים אודות ההתפתחויות במדינה.

המחאה ברשת מורגשת היטב, כמעט כמו זו שברחובות. ישנם מספר עמודי פייסבוק בולטים שעוסקים בנושא. בכל דף חברים אלפי חברים, רבים מהם אפילו החליפו את תמונת הפרופיל כהבעת תמיכה. בנוסף, קיימת פעילות בולטת בטוויטר.

הבסיס להמהפכה בתוניסיה טמון במידה רבה באינטרנט, החל מדליפות ויקיליקס ודרך הרשתות החברתיות שמאפשרות התארגנות והעברת מידע לא מצונזר. זה הוא בעצם בהגשמת רעיון הרשתות החברתיות והאינטרנט, שנשאו בחובן הבטחה לתקשורת בלתי אמצעית בין הגולשים, ללא תיווך ממשלתי או יד מכוונת.

בקרוב אצלנו?

למרות שקיימת מחאה פוליטית וחברתית ברשתות החברתיות בישראל, הקולות הקוראים לשינוי נשארים רק ברשת. המחאה בפייסבוק בארץ באה לידי ביטוי בהעלאת סטטוסים והצטרפות לעמוד זה או אחר (במקרים קיצוניים אף החלפת תמונת פרופיל). פעולות אלה משמשת כתחליף לאקטיביזם ממשי, ומעניק לרבים את התחושה שהפעילות ברשת מספיקה על מנת לחולל שינוי ממשי.

איתי תוניסיה
 איתי תוניסיה

אוסטרליה טובעת בציוצים

השטפונות באוסטרליה חזרו והדגישו את הצורך בתקשורת מיידית, בעיקר בשעת אסון, הן על מנת להתעדכן במתרחש, והן כדי לאתר קרובי משפחה ולסייע לקורבנות. לפיכך, אין פלא בשימוש הנרחב שנעשה בטוויטר באזורים מוכי האסון באוסטרליה.

אנשים פרטיים, ארגונים וכלי תקשורת מדווחים באופן רצוף, מנסים לאתר ניצולים ולסייע בתהליך השיקום.

השימוש בטוויטר נראה כמעט טבעי לאור ההפרעות בתקשורת וההרס העצום שנגרם לתשתיות. כיום, בתקופה בה ניתן להתחבר לטוויטר מטלפונים ניידים, הקריאה לעזרה והדיווחים הפכו לפשוטים ומיידיים יותר מצפייה בטלוויזיה.

גם באזורים בהם הסכנה המיידית חלפה, חל שינוי באופן השימוש ברשתות החברתיות. גולשים רבים יותר פנו לפייסבוק, המשמש כמעיין לוח מודעות. בין היתר הוקמו מספר עמודים שמוקדשים לאיתור ניצולים וזיהוי קורבנות.

השינוי מדגיש את ההבדל המרכזי בין הטוויטר לפייסבוק, בעוד הראשון מתמחה במתן מענה ועדכונים מיידים, עמודי הפייסבוק משמשים כמעין פורומים מתקדמים. השילוב בין הכלים השונים שמציעות הרשתות החברתיות מהוות תחליף, במידה רבה, לאמצעי התקשורת המסורתיים.

עם זאת, מוקדם להספיד את תפקיד התקשורת המסורתית בעת אסונות לאומיים. גופי מדיה רבים לומדים לנצל את השילוב של מקורותיהם הרבים, המיידיות והתפוצה של הרשתות החברתיות, ולומדות לדווח בטוויטר בפייסבוק - ובכך להתחרות בדיווחים של אזרחים מהשורה.

איתי שטפונות
 איתי שטפונות

רצים בסלולר עם נייקי

חברת נייקי השיקה משחק חדש באפליקציה הסלולרית שלה, שמאפשרת למשתמשים להתחרות נגד חבריהם בריצה. השדרוג, המתבסס על שירותי מיקום, מאפשר לרצים לקרוא לחבריהם להצטרף לריצה ואף להתחרות בהם. האפליקציה תכריע מי מבין השניים הוא המנצח.

התחרות אינה חייבת להתקיים בזמן אמת, אלא מאפשרת לכל משתמש לזמן את חבריו לאתגר גם לאחר שסיים את מסלול הריצה. זאת, תוך הצבת מטרות שיקבעו מי המנצח על-פי המרחק הארוך ביותר, הזמן הקצר מבין המשתתפים, הראשון להענות לאתגר וכו'.

הרעיון העומד בבסיס התוספת לאפליקציה יפה ונכון עבור נייקי. הקישור לחברה ברור ומתאים, ומתקשר ישירות לעולם התוכן.

כמו כן, הוספת אלמנטים חברתיים לריצה, תוך הצבת אתגרים מותאמים אישית למשתתפים, מהווה את השלב הבא ברשתות החברתיות: לא עוד התייחסות למחשב בלבד ולזירה הפרטית של כל אדם, אלא הטמעת מהפכת הרשתות החברתיות גם בחיים האמיתיים וליווי הפעולות היומיומיות שלנו ושיתופן עם חברים.

בקרוב אצלנו?

למרות ששירותים מבוססי מיקום טרם הגיעו במלואם לארץ, נדמה שניתן בקלות לגייר את הרעיון. התחרותיות ושיתוף החברים מתאימים במידה רבה למשתמשי הרשתות החברתיות בישראל.

איתי נייק
 איתי נייק

הפנים החדשות של ליווי'ס

ענקית האופנה ליווי'ס יצאה בקמפיין בעמוד הפייסבוק שלה, שמטרתו לבחור את האחת שתייצג את החברה באינטרנט וברשתות החברתיות.

מדובר בשחזור של קמפיין דומה שנערך בקיץ שעבר וזכה להצלחה גדולה. במסגרת הקמפיין, המתמודדות מתבקשות להעלות סרטונים קצרים של עצמן, בהם ישכנעו את הגולשים מדוע להן מגיע לזכות בתפקיד הנחשק.

ליווי'ס תבחר 5 מועמדות מובילות מבין המשתתפות, והגולשים יכריעו מי מביניהן תופיע בקמפיינים האינטרנטיים של החברה.

הקמפיין משתמש באחד הכלים החזקים של הרשתות החברתיות - שיתופיות. העברת הכוח לגולשים יוצר תחושת שותפות, ומאפשר מעורבות גבוהה של הגולשים באינטראקציה עם המותג.

כמו כן, על-ידי השילוב בין בחירת החברה לבחירת הקהל, עוקפת ליווי'ס את אחד המכשולים המרכזיים הכרוכים בהעברת השרביט לקהל. בדרך זו החברה מצליחה לשתף את הגולשים, מבלי להתחייב לתוצאה לא רצויה מבחינתה.

בקרוב אצלנו?

קמפיינים עם עיקרון דומה נראו גם בישראל, במהלכם הגולשים נבחרו לייצג מוצר כלשהו. עם זאת, מרבית החברות עדיין נשענות על "לייקים" בלבד, למרות הסיכון הכרוך בכך, בעיקר כשהגולש המנצח נבחר לייצג את החברה.

איתי ליוויס
 איתי ליוויס

מאוהבים בהיידי

הרשתות החברתיות הכתירו כוכבת פרוותית חדשה, עם כ-250 אלף חברים בעמוד הפייסבוק וסדרת סרטוני YouTube פופולריים.

היידי, נקבת האופוסום הפוזלת, הצליחה לתפוס את תשומת-הלב של הגולשים ברשתות, ואף הגיעה למהדורות החדשות והעיתונים. היידי שוכנת בגן החיות בלייפציג, גרמניה, מדינה שכבר הביאה לתודעה מספר חיות שזכו לתהילת אינטרנט, דוגמת דב הקוטב קנוט ופול התמנון.

תפוצתם המפתיעה של עמוד הפייסבוק וסרטוני ה-YouTube מבטיחה נהירת מבקרים לגן החיות, לפיכך, מהווים שירות יחסי ציבור חינמיים עבור הגן. הנהלת גן החיות, מצידה, הכריזה כי היא איננה עומדת מאחורי הקמפיין.

העניין הרב שנוצר סביב היידי מדגים את כוחן של הרשתות החברתיות, עם הפוטנציאל הוויראלי העצום, שמסוגל להפיץ מסרים תוך ימים למספר רב של גולשים, בין אם יזומים או ספונטניים.

בקרוב אצלנו?

אמנם לחלק מגני החיות בישראל ישנה פעילות ברשתות החברתיות, אך נדמה שעדיין אין שימוש נרחב בחיבת הגולשים לחיות. מרבית הפעילות איננה מדגישה חיה זו או אחרת, שביכולתן להפוך ללהיט ויראלי ולמשוך מבקרים נוספים.

איתי היידי
 איתי היידי

איתי בן-חורין הוא מנכ"ל בן-חורין אלכסנדרוביץ אסטרטגיה ותקשורת הפועלת עבור לקוחותיה גם בזירה הדיגיטלית