מקורות מכינה תביעות אישיות נגד ראשי האוצר

תתבע את שוקי אורן ואודי ניסן בשל כוונתם לבטל את זיכיונה למתקן התפלה ■ יו"ר מקורות אלכס ויז'ניצר: האוצר גורר אותנו לנהל את משק המים בביהמ"ש, והאזרח ישלם את המחיר

חברת מקורות מורידה את הכפפות: חברת המים הלאומית בוחנת הגשת תביעות משפטיות אישיות נגד פקידים בכירים במשרד האוצר, בשל התנגדותם להחלטת הממשלה להטיל עליה את הקמת מתקן ההתפלה באשדוד.

ל"גלובס" נודע כי בין השמות שנבדקו כנתבעים אפשריים: החשב הכללי באוצר, שוקי אורן; הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן; סגן החשב הכללי, גיל שבתאי, העומד בראש ועדת המכרזים הבינמשרדית להתפלת מי ים; וסגן הממונה על התקציבים, שאול מרידור, שבתפקידו הקודם רכז מים באגף היה חבר בוועדת המכרזים.

הממשלה תדון ביום ראשון הקרוב בהצעת החלטה לבטל את הזיכיון של מקורות להקים את מתקן ההתפלה ולהוציא את הפרויקט למכרז בינלאומי, כפי שדורש האוצר.

יו"ר מקורות, אלכס ויז'ניצר, אמר ל"גלובס" כי האוצר אחראי לכך שמשק המים יתנהל בתקופה הקרובה בבתי המשפט, ומי שישלם בסופו של את המחיר יהיה האזרח".

"צפויות תביעות נוספות"

במקורות טוענים כי אם יוחלט על ביטול הסכם הזיכיון עימם מ-2004, יוגשו תביעות פיצויים נוספות על-ידי קבוצת IVM של מנרב הנדסה וחברת SADYT הספרדית, שזכתה בנובמבר 2009 במכרז להקמת מתקן ההתפלה העתידי. המתקן, שהיה אמור לקום עד 2012, מיועד לספק מי שתייה לכמיליון בני אדם.

גורמים בחברה אמרו כי "לא ייתכן שפקידים באוצר יהיו בעלי סמכות מבלי שיישאו באחריות לנזקים שייגרמו לציבור כתוצאה מפעילותם. היעדר ה-accountability הוא המחלה של המשטר בישראל, והגיע הזמן שבית המשפט יגיד בפעם הראשונה יגיד את זה לפקידים".

בין היתר מסתמכת מקורות על מכתב של אורן וניסן למנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, ממנו עולה כי האוצר התנגד מלכתחילה להחלטת הממשלה מ-2004 להעניק למקורות את הזיכיון להקמת הפרויקט.

במכתב לגבאי נכתב: "עמדתנו עוד במועד קבלת החלטת הממשלה היתה כי הדרך הנכונה להקמת מתקן ההתפלה באשדוד הינה עריכת מכרז בינלאומי פומבי".

צעד חסר תקדים

הגשת תביעה אישית נגד פקידים באוצר על-ידי חברה ממשלתית נחשבת לצעד חסר תקדים, והסיכויים כי יבוצע אינם ברורים. ליועץ המשפטי לממשלה יש סמכות למנוע את המהלך ולאסור את הגשת התביעה, ובידי המדינה דרכים נוספות ללחוץ על מקורות לסגת מהתביעה.

להערכת גורמים משפטיים, אם בכל זאת יוגשו התביעות - תידרש מקורות להוכיח תחילה כי קיים קשר ישיר בין פעילותם של הנתבעים לבין הכישלון בהקמת הפרויקט; בשלב שני תידרש מקורות להראות כי הנתבעים פעלו בחוסר תום-לב קיצוני. בהקשר זה מתכוונת מקורות להסתמך, בין היתר, על מכתבם של אורן וניסן לגבאי.

מהאוצר נמסר בתגובה: "משרד האוצר ממשיך את עבודתו הנאמנה לקידום ופיתוח משק המים לטובת אזרחי מדינת ישראל".