מוקד אנוש: ביקורופא הטעתה את ביטוח לאומי במכרז לחצני המצוקה

חברת ביקורופא, מצידה, דוחה את הטענות נגדה וטוענת כי עמדה בכל תנאי הסף של המכרז

האם חברת ביקורופא לשירותי רפואה ראשונית, שהוכרזה על-ידי המוסד לביטוח לאומי (המל"ל) כזוכה במכרז להפעלת לחצני מצוקה לחולי דמינציה (הסובלים מבעיות בזיכרון ובתפיסה שנגרמות בגיל זקנה), הטעתה את המל"ל כי היא עומדת בתנאי הסף של המכרז? כך לפחות טוענת אחת המתחרות במכרז, חברת מוקד אנוש.

בתחילת נובמבר 2010 הוכרזה ביקורופא כזוכה במכרז למתן שירותי איתור וסיוע לחולי דימנטיה באמצעות הפעלת מוקד לחצני מצוקה.

אחת המתחרות במכרז היתה חברת מוקד אנוש, שעם ההכרזה על ביקורופא כזוכה פנתה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה כי יבטל את הזכייה, בטענה כי ביקורופא לא עמדה באחד מתנאי הסף של המכרז, שעל-פיו על המציע להיות בעל ניסיון מוכח של שנה לפחות (ב-5 השנים האחרונות) בהפעלת מוקד הנותן שירותים ל-100 מקבלי שירות לפחות, הפועל 24 שעות ביממה, במשך כל ימות השנה.

בעקבות העתירה הוציא שופט המחוזי בירושלים, נעם סולברג, ב-24 בנובמבר 2010 צו ביניים המורה למל"ל ולביקורופא להימנע מלחתום על חוזה התקשרות בקשר למכרז, עד הדיון בעתירה שהגישה מוקד אנוש.

ואולם, בכך לא הסתיימה הפרשה. לאחר שניתן צו הביניים, ולאחר שהודיע המל"ל כי הוא מעכב את התקשרותו עם ביקורופא וכי תבוצע בחינה נוספת לעמידתה בתנאי המכרז, הודיעה מוקד אנוש כי היא מוותרת על צו הביניים, במטרה לזרז את ההליכים לחידוש המכרז.

לדברי מוקד אנוש, ביקורופא ניצלה את המצב וניסתה להציג כאילו משמעות ביטולו של צו הביניים היא שהמל"ל צריך לממש באופן מיד את הסכם ההתקשרות, כשלמעשה המצב הוא הפוך לחלוטין.

עוד מתברר כי לאחר שניתן צו הביניים, העבירה ביקורופא לכאורה לידי המל"ל מידע סותר באשר לעמידתה בתנאי הסף של המכרז.

ממכתב ששלח צוות הבדיקה שמינה המל"ל לבחינת המכרז לביקורופא נכתב כך: "במענה לפנייתנו להבהרות מיום 9.12..10, צוין בהבהרתכם כי חברתכם הפעילה החל מנובמבר 2009 מוקד לחצני מצוקה, אשר שרת לסירוגין ובמצטבר למעלה מ-50 משתמשים ניידים. לעומת זאת, במכתבכם מיום 5.12.2010 צוין כי החל מיוני 2008 ועד היום הפעלתם לסרוגין ובמצטבר מערכת ממוחשבת עבור למעלה מ-50 משתמשים ניידים בשטח מדינת ישראל. בין שני המכתבים האמורים ישנה סתירה בנוגע למועד הפעלת המוקד ומקום ההפעלה ואי-בהירות באשר למשמעות 'לסירוגין ובמצטבר'".

ביקורופא דוחה את הטענות נגדה. לטענתה, היא עמדה בכל תנאי הסף של המכרז, כפי שקבעה ועדת המכרזים של המל"ל.

לדבריה, היא פירטה במסגרת הצעתה למל"ל את השירותים המוענקים על-ידה באמצעות מוקד הנותן שירותים ל-100 מקבלי שירות, הפועל במשך 24 שעות ביממה ואף לחולים סיעודיים.

עוד טוענת חברת ביקורופא, בין היתר, כי היא החברה הפרטית המובילה בישראל לשירותי רפואה, וכי הצעתה במכרז היתה זולה באופן משמעותי מהצעותיהן של המציעות האחרות ועדיפה עליהן בכל פרמטר שהוא.

ב-7 בפברואר 2001 יתייצבו ביקורופא, המל"ל ומוקד אנוש בפני השופט סולברג כדי לקיים דיון נוסף בנוגע למחלוקת שנפלה בין הצדדים. בהמשך צפוי סולברג להכריע האם טענותיה של מוקד אנוש נכונות - או שמא ביקורופא זכתה במכרז כדין.