"אנשים מתו בהמתנה לאמבולנס, אז החלטתי לעשות מעשה"

הצלת חיים ב-4 הדקות הראשונות והקריטיות לאחר הפגיעה היא הרעיון שעומד מאחורי "איחוד הצלה", שגם הכתירה את מייסדה, אלי ביר, כ-The Social Entrepreneurs of the year 2010

שתי דקות וחצי אחרי שכדורגלן העבר, אבי כהן, נפגע ממכונית באחת הצמתים הסואנות ברמת גן, אלי ביר, חובש ונשיא עמותת "איחוד הצלה", כבר רכן מעליו בניסיון להציל את חייו. "רגע אחרי שיצאתי מפגישה בבניין 'הראל' בעיר, התקבלה קריאה בקשר על תאונת דרכים בקרבת מקום. מיד נעניתי.

"כשהגעתי, ראיתי אופנוען זרוק על הכביש הרחק מהקסדה שלו, אבל עדיין בהכרה", משחזר ביר. "נתנו לו, אני ושני חובשים נוספים של 'איחוד הצלה' שהגיעו לזירה, סיוע נשימתי, עצירת שטפי דם, קיבוע ושמירה על הכרה. אח"כ הגיע אמבולנס מד"א שפינה אותו לבית החולים, שם הוא לצערנו נפטר".

המקרה הטרגי של אבי כהן ז"ל הוא אחד מבין 500 מקרי חירום המטופלים מדי יום ע"י מתנדבי "איחוד הצלה", עמותה שחרטה על דגלה הצלת חיים ב-4 הדקות הראשונות והקריטיות - מתחילת האירוע ועד להגעת אמבולנס הפינוי. "יש לנו 1,600 מתנדבים המטפלים בלמעלה מ-180 אלף בני אדם בשנה, ש-3% מהם לצערנו מתים.

בחמישי שעבר הייתה זו סוניה פרס, שמתנדב שלנו הגיע אליה תוך 4 דקות וביצע בה פעולות החייאה, אך רופא קבע את מותה", אומר ביר שעל פועלו זכה השנה בפרס The Social Entrepreneurs of the year 2010 של "גלובס" וקרן "שוואב" של הפורום הכלכלי העולמי, שהוענק לו בוועידת ישראל לעסקים.

איתן מדמון ואלי ביר, וועידת ישראל לעסקים / צלם תמר מצפי
 איתן מדמון ואלי ביר, וועידת ישראל לעסקים / צלם תמר מצפי

איתן מדמון, מנכ"ל "גלובס", מעניק את הפרס לאלי ביר בוועידת ישראל לעסקים

"זה התחיל בהתארגנות שכונתית שהתרחבה"

עמותת "איחוד הצלה", בדומה לעמותות רבות אחרות, קמה מתוך צורך ורצון להושיט יד לזולת בצרה. "כבר בגיל 16, כמתנדב במד"א, ראיתי במו עיניי איך מבוגרים וילדים שיכלו להינצל, מתו לשווא בגלל המתנה ממושכת לאמבולנס. זה הפריע לי מאוד, ובבגרותי החלטתי לעשות מעשה.

"זה התחיל בהתארגנות של כמה אנשים ברמה השכונתית, ואט-אט התרחב לשכונות נוספות בירושלים ומחוצה לה. מלחמת לבנון השנייה, שהוכיחה עד כמה העורף שלנו פגיע, הייתה הטריגר למיסוד הפעילות שלנו כעמותת 'איחוד הצלה' ב-2006", אומר ביר, בן למשפחה אמידה מארה"ב, בראיון ל"גלובס".

לדבריו, השם "איחוד" מצביע אף הוא על מטרת העמותה: להיות גורם מאחד ומקרב בין המגזרים השונים. "אני וקבוצת מתנדבים ב'הצלה ישראל', ארגון חרדי שקיבל לשורותיו רק מתנדבים חרדים, החלטנו לפרוש ממנו ולהקים את 'איחוד הצלה', כי הפריע לנו שהוא מונע מחילונים ומערבים להתגייס לשורותיו.

"לשמחתנו, היום חסיד סאטמר, ערבי ממזרח ירושלים, מתנחל מחברון ושמאלני מהרצליה המתנדבים זה לצד זה, איננו מראה זר אצלנו. מדובר בחבורה של משוגעים לדבר, שמוכנים לרוץ ב-2 בלילה עם הפיג'מה כדי להציל זקנה שהם לא מכירים".

- עד כמה קשה לגייס מתנדבים?

"קשה יותר לגייס מתנדבים חילונים מאשר מתנדבים חרדים, כי חילונים ששירתו בצבא מרגישים שהם כבר תרמו את שלהם. באשר לחרדים, אחרי שהשגנו הכשר מכל הרבנים 'לחלל' שבת לשם הצלת חיים, גיוסם נעשה קל עוד יותר. בנגב יש לנו את הכי פחות מתנדבים. בערים הגדולות - ירושלים, חיפה ות"א - מרוכזים מרבית המתנדבים שלנו".

- מהי מצבת המתנדבים האופטימלית?

"הצורך האמתי שלנו הוא ב-3,000 מתנדבים ברחבי הארץ. מספר זה יכסה את כל הארץ בצורה אולטימטיבית ויקצר את זמן ההגעה לשטח. כיום, בערים הגדולות אנחנו מגיעים לשטח תוך 3-4 דקות ובפריפריה תוך 8 דקות, ואת זה צריך לשפר".

- איך משפיעה עליכם התייקרות הדלק?

"המתנדבים שלנו יוצאים לשטח עם הרכבים הפרטיים שלהם, ומממנים את הדלק בעצמם. לשמחתי, עליית הדלק האחרונה לא הרתיעה אותם והם ממשיכים להתנדב במסירות".

- מה באשר לגיוס תרומות?

"תקציב העמותה עומד כיום על כ-14 מיליון שקל. כל הכסף הזה מקורו בתרומות בארץ ובעולם. בין התורמים הבולטים שלנו נמנים פרופ' עו"ד אלן דרשוביץ, שגם סייע בהקמת העמותה, וחברת הביטוח 'הראל', המסייעת לנו באחזקת יחידת האופנועים. גם העומד בראשה, יאיר המבורגר, תורם לעמותה באופן אישי.

"ויש גם תורמים חד-פעמיים כמו נוחי דנקנר, שתרם לנו אשתקד סכום יפה, ותורמים שמעוניינים להנציח את שמם על אופנועי ורכבי ההצלה שלנו ומממנים לנו את רכישתם. אחת מהם היא בתי, שתרמה את כספי בת-המצווה שלה לרכישת אופנוע חירום. כמי שאחראי על גיוס התרומות, אני יכול לומר שזה מאבק קשה ואינסופי".

- האם המדינה מסייעת בתקצוב?

"ישראל עדיין לא למדה להיות פילנתרופית. בשנה שעברה קיבלנו מהמדינה סכום ראשוני של 480 אלף שקל, ואנחנו מקווים לקבל סכום דומה גם השנה ולהפוך בסופו של דבר לעמותה המתוקצבת על-ידי המדינה. באחרונה הצענו למדינה מודל של 'שקל מול שקל': על כל שקל שהמדינה תשים, התורמים שלנו מתחייבים לתרום שקל. כדי לתפקד בצורה האולטימטיבית, אנחנו זקוקים לתקציב של 30 מיליון שקל בשנה".

"אנו לא לוקחים למד"א את הפרנסה"

העיתונות החרדית מרבה לדווח על יחסים עכורים והתכתשויות בלתי פוסקות בין מד"א ל"איחוד הצלה" הנובעות, לטענת גורמים שונים, מהראייה המונופוליסטית של מד"א ומרצונה לשלוט שליטה מלאה בשטח.

רק בשבוע שעבר דיווח אתר החדשות החרדי "כיכר השבת" כי "איחוד הצלה" מתכוונת לנקוט בצעדים משפטיים אם מד"א לא תשנה סעיף בטופס ההתחייבות עליו מוחתם כל מתנדב, האוסר עליו לעבוד בשכר או בהתנדבות אצל גופים מתחרים, כולל תקופת צינון של שנתיים.

יצוין כי מרבית מתנדבי "איחוד הצלה" מתנדבים גם במד"א. "מד"א רואה בנו גוף מתחרה למרות שאנחנו לא", אומר ביר. "אנחנו מגיעים לשטח לפניהם ומעניקים סיוע ראשוני. אנחנו לא לוקחים למד"א את הפרנסה כי אנחנו לא מפנים את הפצועים לבתי החולים, ושם נמצא הכסף הגדול. למעט אנשים קשיי יום שאנחנו מפנים בחינם, פינויים הם לא הנישה שלנו. אין לנו עניין להחליף ולהתחרות במד"א, אלא להשלים את מד"א כמו גם את 50 חברות האמבולנסים האחרות הפועלות בשוק ההצלה".

- כיצד אתם תלויים במד"א ובאחרים?

"אנחנו ניזונים מקריאות החירום המתקבלות במד"א ואצל המתחרים. הם יושבים על המידע שבלעדיו אין לנו זכות קיום".

- קרה שמד"א נטרלה אתכם מקריאות?

"קרה וקורה. היום, למשל, אנחנו מנוטרלים מקריאות חירום באזור הנגב ובחיפה. התנהלות זו גרמה לנו להוביל מהלך לקבלת מספר חירום משלנו. לשמחתנו, הממשלה אישרה לנו באחרונה קו חירום/מוקד מקוצר שמספרו 1221, שאותו נפרסם בקרוב ברבים".

- למה לא להפעיל קו חירום אחד לכולם?

"הסיפור הטרגי של אותה אישה שחייגה בטעות 100 במקום 101 ובינתיים התינוק שלה מת מחנק, מלמד על החשיבות הרבה של איחוד כל גורמי ההצלה תחת מספר אחד. כשאני מספר לתורמים באמריקה שיש פה שלושה מספרי חירום שונים, הם צוחקים ואומרים 'מדינת חלם'. ניסינו לקדם את 'חוק 911' המאחד את מספרי החירום, אך הוא נתקע בגלל התנגדות המשטרה, מכבי האש ומד"א לוותר על המספרים שלהם. ועדת שרים לענייני חקיקה הורידה מסדר היום את הצעת החוק ואנחנו נערכים לערער".

דובר מד"א מסר בתגובה: "מד"א הינו ארגון ההצלה הלאומי היחיד של ישראל הפועל מכוח חוק ומופקד על הגשת רפואת חירום ברמה מקצועית גבוה ביותר. אין עוד ארגון בישראל הפועל בסטנדרטים המקצועיים של מד"א, ומכאן שאין כל מקום או בסיס להשוואה בין הפרמדיקים והחובשים של מד"א לבין ארגון כזה או אחר. ככלל, מד"א שמח לצרף לשורותיו כל אדם שמעוניין לעסוק בהצלת חיים, ובתנאי שהוא עומד בסטנדרטים המקצועיים והאישיים הגבוהים ולאחר שסיים בהצלחה את מערכי ההכשרה הרפואיים ונמצא ראוי וכשיר לענוד את סמל מד"א".

"הרעיון תקדימי ואין ספק בפוטנציאל העסקי שלו"

"אישה יולדת במונית בצומת סירקין", מדווח המכשיר של ביר תוך כדי הריאיון. אחרי שווידא כי מתנדב "איחוד הצלה" מושיט לה עזרה, התפנה ביר להציג בגאווה רבה איך זה מתאפשר טכנולוגית. "המתנדבים שלנו מוזנקים באמצעות 'לייף קומפס' - תוכנת GPS חכמה המותקנת בטלפונים הניידים שלהם.

"התוכנה יודעת לזהות ולהזניק בתוך 5 שניות את איש הרפואה הקרוב ביותר והמתאים ביותר לאופי האירוע (קרדיולוג, כירורג, חובש וכדומה), ואת הציוד הנדרש. כמו-כן, התוכנה יודעת לחשב את זמן ההגעה בהתאם לאמצעי הניוד של המתנדבים (רכב, אופנוע, אופניים, רגלי ועוד)".

- מי פיתח לכם את התוכנה, באיזו השקעה?

"חברות התוכנה מטריקס ו-now force פיתחו את התוכנה במיוחד לצורכי 'איחוד הצלה', בהשקעה של כמיליון דולר. now force, ששותפה אתנו בבעלות על התוכנה, החלה לשווק אותה לגופי הצלה שונים בחו"ל. יש התעניינות בתוכנה, שמהמכירות שלה אנחנו מקווים להגדיל משמעותית את ההכנסות שלנו.

"מדובר ברעיון חדשני ותקדימי במערך רפואת החירום המהירה, ואין ספק בפוטנציאל העסקי שלו. את חלקנו במימון התוכנה גייסנו באמצעות 'ישראלייף', קרן עצמאית שאני מכהן כיו"ר שלה ועו"ד דרשוביץ מכהן כאחד הדירקטורים שלה. באמצעות הקרן אנחנו מגייסים כספים גם למימון הכשרות רפואיות למתנדבים וסיוע לגופים טרום-אשפוזיים אחרים במדינה".

- מהו סיפור ההצלה המרגש ביותר עבורך?

"אבא שלי התמוטט לי בידיים. קיבל דום לב. פתאום שכחתי איך נותנים עזרה ראשונה. לחצתי על לחצן המצוקה בנייד, ומיד הגיעו מתנדבים שהיו בסביבה. פתאום הרגשתי מה זה הצלה בעצמי. אחרי 9 דקות של פעולות החייאה אבא חזר לנשום. בביה"ח הרופא אמר לו 'הבן שלך הציל לך את החיים'.

"אבא, שנפטר שלוש שנים אחר כך, הורה בצוואתו שלעולם לא יהיו לי בעיות פרנסה. שאתפרנס מהכסף שלו כדי שאוכל להמשיך להציל חיים. זה דבר מרגש עבורי, כי אבא תמיד אמר לי 'בשביל מה להתנדב כל יום כל היום, מספיק שעתיים בשבוע'. הוא תמיד אמר שאני יכול להיות אדם עשיר מאוד בזכות עצמי כי יש לי את הכישורים להיות ביזנס-מן. הוא הפסיק להגיד את זה אחרי שהצלנו אותו בפעם הראשונה".

איחוד הצלה
פעילות העמותה: טיפול במקרי חירום רפואיים עד לגעת אמבולנס פינוי
שנת הקמה: 2006
נשיא ומייסד העמותה: אלי ביר
מנכ"ל העמותה: זאב קשש
מס' מתנדבים: 1,600, מהם 1,125 דתיים, 400 חילונים ו-75 ערבים
צי רכבי חירום: 1,400 רכבים פרטיים ומאובזרים של מתנדבים, 150 אופנועים, 15 אופניים חשמליים (בתל אביב), 6 אמבולנסים (לפינוי אנשים קשיי יום בחינם), וסירת הצלה אחת בכנרת
תקציב שנתי: 14 מיליון שקל

אלי ביר
תפקיד: יוזם ונשיא עמותת "איחוד הצלה"
גיל: 37
השכלה: תואר ראשון במנהל עסקים
מצב משפחתי: נשוי ואב לחמישה
מגורים: ירושלים
תפקידים קודמים: עסקי הנדל"ן המשפחתיים
עוד משהו: לפני הקמת העמותה התנדב במד"א וב"איחוד ישראל"

תחרות social entrepreneur
 תחרות social entrepreneur