השוקולד צפוי להתייקר 10%: נאסר יצוא קקאו מחוף השנהב

המבוי הסתום הפוליטי במדינה, שהיא מפיקת הקקאו הגדולה בעולם, עלול לפגוע במשלוחים לרחבי העולם ■ הערכות: מחיר הקקאו יעלה ל-3,400 דולר לטון

מחירי הקקאו עלולים לעלות ב-10% לאחר שהנשיא הנבחר של חוף השנהב, מפיקת הקקאו הגדולה בעולם, הודיע על איסור יצוא קקאו למשך חודש, לפי חברת האקט פייננשל אדבייזורז האמריקנית.

אלסאן קווטארה, המנצח בבחירות שהיו ב-28 בנובמבר והנשיא הנבחר שהוכר על-ידי הקהילה הבינלאומית, השעה את כל יצוא הקקאו והקפה מהיום (ב') כדי לחסום את מקורות המימון של הנשיא המכהן הלא מוכר על-ידי העולם לורן גבאגבו. היצואנים הגדולים במדינה הסכימו לעצור את היצוא, מסר יועץ לממשלת קווטארה טלפונית מאביג'אן.

הקקאו, חומר הגלם העיקרי בשוקולד, התייקר ב-14% מאז הבחירות בחוף השנהב, על רקע החששות שהמבוי הסתום הפוליטי בחוף השנהב יפגע במשלוחים. עלייה נוספת תלבה גם אינפלציה עולמית, אחרי שמחירי המזון עלו ב-25% בשנה שעברה, והמדינות העניות ביותר בעולם שילמו 20% יותר עבור היבוא שלהן, לפי נתוני האו"ם.

תפוקת הקקאו של חוף השנהב מוערכת ב-3.8 מיליארד דולר בשנה במחירים הנוכחיים.

הספקולנטים מעריכים כי יש כאן פוטנציאל לרווח מהיר

"אני רואה את הספקולנטים מעריכים כי יש כאן פוטנציאל לרווח מהיר בשוק שורי מאוד בסחורות חקלאיות", אמר אתמול (א') שון האקט, נשיא האקט פייננשל מפלורידה. להערכתו, ייתכן כי מחיר הקקאו יחזור לשיא של 30 השנים האחרונות, 3,510 דולר לטון, שנרשם בדצמבר 2009.

ביום ו' שעבר נסחר הקקאו בשוק החוזים ICE בניו-יורק ב-3,183 דולר לטון. ספקולנטים כולל קרנות גידור הגדילו את פוזיציות הלונג שלהם, ההימור על עליית מחירים, בשבוע שהסתיים ביום ג' שעבר, לפי נתוני רשות המסחר האמריקנית בחוזים עתידיים.

גבאגבו, שהוכר כמנצח בבחירות על-ידי מועצת החוקה של חוף השנהב, מסרב להכיר בקווטארה כמנצח בבחירות. קווטארה מוגן על-ידי כוח של חיילי או"ם במתחם מלון גאלף באביג'אן. מועצת הביטחון אישרה ביום ד' שעבר שיגור של 2,000 חיילים נוספים למדינה המערב-אפריקנית.

הבחירות השנויות במחלוקת הציתו אלימות שבה מצאו לפחות 260 בני אדם את מותם, לפי האו"ם. המחירים לצרכן במדינה עלו, הבנייה נפסקה, והחנויות התרוקנו.

המשקיעים מתחילים להכיר בכך שהמהומה הפוליטית תישאר ללא פתרון ותחייב את הארכת הפסקת יצוא הקקאו מחוף השנהב מעבר לחודש, העריך אנליסט בחברת פיליפ פיוצ'רס בסינגפור. להערכתו, מחיר הקקאו יעלה ל-3,400 דולר לטון.

תפוקת הקקאו של חוף השנהב היא שליש מההיצע העולמי, והיא צפויה לעלות השנה ב-1.9%, לפי תחזית קבוצת מקוארי האוסטרלית. הבנק הזה מסר בשבוע שעבר כי משלוחי הקקאו מהחקלאים לנמלים בחוף השנהב מהאסיף האחרון היו נמוכים בכ-2% בהשוואה לעונה הקודמת.

חברת האקט, שמתמחה במסחר בסחורות חקלאיות, מעריכה כי "חוף השנהב לא תוכל להרשות לעצמה לא לייצא את הקקאו שלה זמן רב מדי".

הקקאו אחראי לרבע מהיצוא של חוף השנהב. לפני שבועיים הכריז האיחוד האירופי עיצומים על המסחר בינו לבין מדינה זו.