דרעי על הדירות: "סבסוד משכנתאות זה פחות מאקמול"

בראיון לרונן גרוס ברדיו "קול חי" אמר אריה דרעי: הפתרון למשבר הדיור הוא לחזור לועדות תכנון להליכי בנייה שאני יזמתי כאשר כיהנתי כשר הפנים

שרי הפנים לשעבר, אריה דרעי ואברהם פורז התארחו אמש באולפני רדיו "קול חי" לרגל משדר מיוחד העוסק במצוקת הדיור. בראיון לרונן גרוס, אריה דרעי ביקר את תכניתו של השר אטיאס לסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים: "זה דברים טובים אבל לפי דעתי זה פחות מאקמול ומאופטלגין. זה לא אנטיביוטיקה. זה לא פתרון לבעיה עצמה".

הפתרון למשבר לדבריו: לחזור לועדות תכנון להליכי בנייה שהוא יזם כאשר שימש כשר הפנים. עוד אמר דרעי על משרד השיכון: "יש הרבה רצון טוב אבל הדברים לא נחתכים ולא נגמרים. אולי בגלל שהשרים צעירים, הם חושבים שיש להם עוד הרבה שנים".

דרעי ופורז התארחו במרכזו של יום שידורים מיוחד העוסק במצוקת הדיור במגזר החרדי. במהלך ראיון עם רונן גרוס הזכיר אריה דרעי איך יזם וועדות תכנון לקיצור הליכי הבנייה שהוקמו לרגל עלייתם של אלפי עולים חדשים מברית המועצות. לפי דבריו וועדות אלו היוו "אחד המפעלים הגדולים ביותר שהיו לפני 20 שנה" וגם היום מהוות פתרון למצוקת הדיור: "זה אומר שבמסגרת של 60 יום כל תכנית של מעל 200 יחידות דיור תוך 60 וועדה מחוזית חייבת לאשר (...) אם אתה לוקח היום קרקע חקלאית ואתה רוצה להכשיר אותה לבנייה זה בערך לוקח ממוצע של 10 שנים לעבור את כל המסלולים האלו. ותוך חצי שנה במקסימום אושרו תכניות".

עוד הזכיר דרעי : "זה אמנם הצריך אותנו במשרד הפנים, היה צריך עוד התארגנות כיוון שהמשרד והפקידים רגילים לעבוד בצורה אחרת, והצלחנו להקים את הוועדות הללו. קרוב ל-200,000 יחידות דיור ואפילו יותר מזה תוך שנה, שנה וחצי היו היתרים ביד. כל התכניות הגדולות שעברו אז במשק, כל השכונות הגדולות שאתה רואה היום זה כמעט בזכות הועדות המיוחדות הללו ".

"אין במצב החירום שבו אנו נמצאים היום חוסר של 150-200 אלף יחידות דיור, וזוגות צעירים אין להם כמעט סיכוי להגיע לזה. הדרך היחידה היום זה לעשות עוד הפעם. אז מה? אם יש עולים חדשים מחוץ לארץ אז זה כן שעת חירום והזוגות הצעירים שלנו זה לא שעת חירום ? חייבים לחזור לתקופת הועדות המיוחדות לשנה באותה מתכונת".

"כל ההצעות הללו של סבסוד משכנתאות זה לא פתרון לבעיה עצמה"

בשלב זה שאל רונן גרוס: "מגיע שר השיכון ואומר 'בוא נסבסד לזוגות הצעירים' אבל זה כסף שהגיע מאיפה שהוא"?

דרעי: "כל ההצעות הללו של סבסוד משכנתאות וכל הדברים הללו זה דברים טובים אבל לפי דעתי זה פחות מאקמול ואופטלגין. זה לא אנטיביוטיקה. זה לא פתרון לבעיה עצמה. אני שוב חוזר: הפתרון הוא קודם כל קרקעות זמינות לתכנון שאין היום אותן כיוון שהתכנון לוקח 5 שנים עד 10 שנים. (...) כמה ששר השיכון ירצה לשווק קרקעות אם אין עליהן תכניות בנייה אז זה לא שווה שום דבר. הוא תקוע והוא לא שולט בתכנון הבנייה".

עוד הוסיף דרעי: "שמשרד השיכון משווק קרקעות למשל בבית שמש או במקומות אחרים אתה יודע כמה הוצאות על פיתוח הוא לוקח? המדינה החליטה מצד אחד מה צרכי הפיתוח, מצד שני אתה מלשם אותם. אני אומר רגע, אם אני משלם מיסים, אם אני משלם מיסים על הדירה כל כך הרבה אז תעשה אתה, את פיתוח המדינה אתה תעשה את רוב הפיתוח, למה אתה מטיל את זה עלי? יש המון דברים לעשות".

"אל תתנו לי משכנתאות ואל תתנו לי סבסוד למשכנתאות. זה לא טוב שאתם מבקשים את הדברים הללו (אחר כך אומרים ) הנה עוד הפעם החרדים מבקשים ועוד הפעם הדתיים לוקחים".

"שעת חירום"

בהמשך הראיון התייחס אריה דרעי לעובדה כי נציגים חרדים נמצאים בעמדות מפתח בממשלה: "אין ספק שיש פה הזדמנות שלא תחזור הרבה פעמים. הזדמנות, אפשר להגיד חד פעמית שיש לך שר שיכון שאחראי על מנהל מקרקעי ישראל ושר הפנים שאחראי על תכנון ובנייה ואחראי על הרשויות המקומיות ואם תרצה להוסיף יש לך יו"ר וועדת הכספים. לכולם כואב להם המצוקה הזאת . אני מסכים שאחריות היא של שר השיכון, נכון שאין לו הרבה כלים ביד אבל יש לו את המעמד שלו ויש לו גם את האחריות האדמיניסטריאלית. אם הוא לוקח את העניין הזה ומתעסק רק בזה כל היום רק בזה וצועק ומציג לעצמו תכנית ואומר: את התכנית הזו אני מעביר בממשלה".

בסיום אמר דרעי כי "לזכותו יאמר שבשנתיים האחרונות לעומת העשר שנים האחרונות שבכלל לא שמענו על בעיות השיכון כמעט, ומשרד השיכון היה זניח בתחום הזה, הוא הצליח להעלות את זה קצת לתודעה הציבורית. הוא הצליח לדחוף. עשו כמה דברים הרי, לפני חודשים מס רכישה, התקדמו. הרפורמה בתכנון, הרפורמה במנהל. רק הבעיה, שיש הרבה רצון טוב אבל הדברים לא נחתכים ולא נגמרים. אולי בגלל שהשרים צעירים הם חושבים שיש להם הרבה שנים עוד, אבל הציבור זקוק לפיתרונות הללו וצריך לתת אותם מהר. אני אומר שזו שעת חירום".

לאחר השידור עוד אמר דרעי לשדרן רונן גרוס כי במידה והיו קוראים לו בצו 8 לכנסת על מנת לפתור את בעיית הדיור, הוא היה בא ועושה זאת במשך שנה, שנה וחצי.