"אם לא יהיה פתרון דיור לזוגות צעירים - נסגור את המדינה"

איתי פיינה, נציג התנועה החברתית בוועדת הכלכלה: "הצעירים לא מתכוונים להמשיך להיות פראיירים - נגמרו המשחקים, אם הבעיה לא תיפתר נייצר שאלטר שיסגור את המדינה"

"אם לא יהיה פתרון אמיתי לבעיית הדיור לזוגות צעירים - נסגור את המדינה", כך אומר היום (ג') בדיון בוועדת הכלכלה איתי פיינה, נציג התנועה החברתית "עתיד 2014" שהוקמה למען דיור לזוגות צעירים. הוועדה קיימה את הדיון במסגרת לציון יום הנגב והגליל בכנסת בדרכים לעידוד הבנייה בפריפריה ביוזמת השר סילבן שלום.

לדבריו, "התנועה החברתית למען דיור לזוגות צעירים מונה קרוב ל-10,000 חברים ובכוונתנו לייצר שאלטר לזוגות צעירים שיסגור את המדינה אם בעיית הדיור לא תיפתר". פיינה הסביר כי המגזרים שמחזיקים בשאלטר כלשהו ומשביתים את המדינה מצליחים להגיע להישגים, אך אין מי שישבית את המדינה למען הצעירים. "הצעירים לא מתכוונים להמשיך להיות פראיירים", הוסיף פיינה, "קיימנו הפגנות אבל נגמרו המשחקים אם הבעיה לא תיפתר נייצר לנו שאלטר שיסגור את המדינה".

"אם הממשלה תיפול זה יהיה בגלל התהליך החברתי ולא המדיני"

בפתח הישיבה ציין ח"כ וקנין, שניהל את הדיון, כי אם המדינה לא תעודד צעירים לעבור לגור בפריפריה ישנם יישובים רבים שיהפכו למושבי זקנים. לדבריו, הממשלה צריכה לקבל החלטות ברורות לעודד את מי שרוצה לעבור לגור בנגב ובגליל. "אם הממשלה תיפול זה יהיה בגלל התהליך החברתי ולא התהליך המדיני. בתקציב המדינה יש עודף של 12 מיליארד שקל שמישהו אחר יבוא ויחלק".

ח"כ אלי אפללו אמר כי "צריך להשלים עם זה שיש כאן שתי מדינות, מדינת תל-אביב ומדינת הפריפריה. גם אם נחוקק חוקים הממשלה תבוא ותקפיא אותם". ח"כ אפללו הסכים כי הממשלה תקום ותיפול על הנושא החברתי והוסיף כי צריך לדאוג גם לתעסוקה בפריפריה.

ח"כ לשעבר רן כהן, שיזם את חוק הדיור הציבורי, אמר כי אלפי משפחות זכאיות לדיור הציבורי ולקופת המדינה נכנסו 2.5 מיליארד שקל שאמורים היו להיות מיועדים לכך. לכנסת יש כוח משל עצמה - אין סיבה שתחכו לממשלה - תתארגנו ותחוקקו חוקים שחייבו את הממשלה גם אם ראש הממשלה לא מסכים".

המשנה לראש הממשלה, השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום: "על המינהל להפסיק עם ספסור הקרקעות. אין כל הצדקה לכך שהמינהל ממעט לשווק מגרשים בנגב ובגליל ומונע את עתודות הפיתוח בישובים שיש בהם רשימות המתנה. התוצאה היא עליית מחירים. בנוסף, העובדה כי הקבלנים לא ממהרים לבנות ומחכים שערך הקרקע יגיע לשיאים, מתווספת לסל הקשיים איתם מתמודדים הצעירים. יש לפקח על נושא שיווק הקרקעות ולפתור אותו אחת ולתמיד. עם כניסתי לתפקיד הצבתי יעד של הבאת עוד 300,000 תושבים נוספים לנגב ו - 300,000 לגליל. כדי לעמוד ביעד זה ולחזק את הנגב והגליל על ידי אלפי מתיישבים חדשים, עלינו ליצור תמריצים, להסיר חסמים ולהפוך מקומות אלו לאלטרנטיבה אמיתית למרכז הארץ. בנגב ובגליל יש קרקעות בשפע, שיווק קרקעות הורדת ערך הקרקע ומחירי הדירות, הן הדרך לחולל שינוי אמיתי".