ניתוח שוק: האם כדאי להשקיע ברוסיה?

מצבה של רוסיה השתנה מאוד מאז 1998, שבה הודיעה הממשלה המקומית על חדלות פירעון ■ האם באמת נושבות שם רוחות של שינוי?

עד שנת 1991 נחשבה רוסיה למדינה בעלת רמת הפיתוח האנושי הגבוהה בעולם. אולם לאחר התפרקות בריה"מ התקשתה המדינה לקיים כלכלת שוק וצמיחה בריאה, עד כדי כך שמצבה הכלכלי הוגדר כקטסטרופלי. הנפילה החדה בתמ"ג, הגירעון שתפח, רזרבות המט"ח המדלדלות, הנסיקה בשיעור האינפלציה ונגע השחיתות בכל פינה - אלו הובילו את הממשלה בקיץ 1998 למסקנה, כי אין מנוס מהכרזה על חדלות פירעון.

לאחר פירוק הגוש הסובייטי התאפיינו שנות התשעים ברוסיה בתהליכי הפרטה פרועים. במסגרתם הועברו אוצרות הטבע הרבים של המדינה בעבור נזיד עדשים לקבוצה מצומצמת של אנשי עסקים, הלא הם האוליגרכים.

הדוב מתעורר

בשנת 2000, עם עלייתו לשלטון של ולדימיר פוטין, החל תהליך של צמצום ההוצאות הממשלתיות והפחתת החוב הציבורי - תהליך אשר נמשך עד עצם היום הזה. בין הצעדים המרכזיים שתרמו לצמיחה הרוסית, היו השקעות חוץ רבות, שנבעו מהפחתת מיסים ליחידים ולחברות.

עד משבר האשראי האחרון קצב הצמיחה ברוסיה היה מהגבוהים בעולם, ועמד בממוצע על 7% בשנה. המשבר העולמי לא פסח על הפדרציה הרוסית, שהייתה בין הנפגעות הגדולות. השיא היה בספטמבר 2008, עת עמדה הבורסה המקומית על פחות ממחצית מערכה ערב המשבר. בצעד חסר תקדים החליטו השלטונות על הפסקת המסחר מדי מספר ימים.

ההתאוששות של רוסיה מהמשבר הייתה מהירה יחסית: נתוני התמ"ג החיוביים העידו על צמיחה מחודשת, האינפלציה התייצבה, שוק התעסוקה החל לקלוט עובדים, המטבע המקומי - הרובל - התחזק, ושוק המניות זינק בשנתיים האחרונות ביותר מ-250%.

ב-2009 הפכה רוסיה ליצואנית הגדולה ביותר של נפט וגז טבעי, וכן היא מתייצבת במקום השלישי בעולם ביצוא של מתכת ואלומיניום. נציין שהמדינה מחזיקה קרוב ל-10% מסך מאגרי הנפט בעולם, וכ-30% מעתודות הגז הטבעי - אלו מהווים למעלה מרבע מהתמ"ג המקומי. לרוסיה משאבי טבע רבים נוספים: אלומיניום, נחושת, כסף וזהב, אשר מחיריהם נסקו בחדות בשנים האחרונות, והיטיבו עם הכלכלה הרוסית.

השנה הקרובה אמורה להיות קריטית עבור שני המנהיגים של הפדרציה הרוסית: פוטין, שהיה נשיא בעשור הקודם וכעת מכהן כראש ממשלה, יוכל להתמודד שוב לנשיאות; ומולו יתייצב הנשיא הנוכחי, דימיטרי מדבדב, שהפופולריות שלו נמצאת בשיאה. טרם ברור מי מהם יוביל את הקטר הרוסי בעשור שרק החל.

בשונה מהמודל הכלכלי המתבסס בעיקר על אוצרות הטבע של רוסיה, אשר אומץ על ידי פוטין והביא להכפלת התמ"ג ב-10 השנים האחרונות, מדבדב מאמין שרוסיה צריכה להתכונן ליום שבו יתכלו המשאבים הטבעיים. בהתאם לכך החל באחרונה הממשל בהתנעת תוכניות לפיתוח סקטור הטכנולוגיה העילית, ובהקמת עמק סיליקון במוסקבה.

בנוסף, הממשל הרוסי עוסק בהוצאה לפועל של רפורמות רבות. בין המגזרים ששגשגו בעקבות הרפורמות ניתן למנות את התקשורת והקמעונאות. קיים קשר ישיר בין הצלחת ענפים אלו לגידול בעושר שרוסיה חווה - בספטמבר האחרון שיעור העוני ברוסיה היה בפעם הראשונה נמוך מזה שבארה"ב. גם שיעור האבטלה המקומי נמצא במגמת ירידה לאורך השנים האחרונות.

הזכיות הראשונות, מאז פירוק ברה"מ, של רוסיה באירוח אירועי ספורט מרכזיים - אולימפיאדת החורף ב-2014 והמונדיאל בשנת 2018 - מסמלות גם הן את השתלבותה של רוסיה וחזרתה לקדמת הבמה העולמית. העובדה שמועדון ה-G20 הפך להיות הדומיננטי בקרב המדינות המשפיעות בעולם, על חשבון ה-G7, נובעת בין היתר מעליית כוחה של רוסיה בכוורת מקבלי ההחלטות מאז המשבר האחרון.

מה עם השקיפות?

לפי ההערכות, הכלכלה הרוסית צפויה לצמוח ביותר מ-4% השנה, לאחר צמיחה דומה ב-2010. אלו אמנם לא הרמות שאפיינו את המדינה בתחילת העשור הקודם, אך בהחלט מדובר בנתונים מעודדים.

סביבת האינפלציה ברוסיה נמצאת בירידה מתמדת מאז רמות ההיפר-אינפלציה של תחילת שנות ה-90. עם זאת, שיעורה כיום (8.7%) עדיין גבוה, ורמת הריבית המוניטארית הנוכחית - 7.75% - תנסה לרסן את האינפלציה במדינה.

ב-2010 דירג ארגון "שקיפות בינלאומית" את רוסיה במקום ה-154 מתוך 178 מדינות במדד השחיתות העולמי. לצידה ניצבו מדינות דוגמת קמבודיה, קניה ולאוס - לא נתון שאפשר להתגאות בו.

נתוני מאקרו חיוביים ומכפילי רווח נוחים במניות הרוסיות - אלו לא יועילו אם אירועים דוגמת "פרשת יוקוס" יישנו. תזכורת קלה: ב-2003 נחשב מיכאיל חודורקובסקי, בעל השליטה ביוקוס, אחת מחברות האנרגיה הגדולות ברוסיה, לאיש העשיר באירופה. הונו האישי הוערך על ידי המגזין "פורבס" בכ-15.7 מיליארד דולר.

זמן קצר לאחר מכן נעצר איל ההון באיומי נשק, והואשם בעבירות של הלבנת הון והעלמות מס. תומכיו טוענים עד היום כי הוא נרדף בידי פוטין על רקע פעילותו האופוזיציונית. במקביל הציגה הממשלה ליוקוס סדרה של דרישות לתשלומי מס בהיקף מצטבר של 27 מיליארד דולר. בנוסף, היא הקפיאה את נכסיה, ובכך הביאה לחדלות פירעונה כעבור מספר שנים. מיותר לציין שההשקעה במניות החברה ירדה לטמיון.

נשוב לרוסיה של היום: מכפיל הרווח בשוק המניות עומד כעת על 9. רוסיה היא השוק היחיד מבין מדינות ה-BRIC (האחרות הן ברזיל, הודו וסין), שטרם חזר לרמות המחירים של טרום המשבר. המניות הרוסיות נסחרות בבורסת RTS ובבורסת MICEX, ואת החשיפה אליהן ניתן לבצע גם בדולרים.

11
 11

■ הכותב הוא מנהל מחלקת מחקר ליועצים בפסגות בית השקעות. פסגות עשויה להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים שונים לרבות אלו שהוזכרו בכתבה. האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק כאמור המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא וכן אינו מהווה הצעה לרכישת ניירות ערך. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול בו שינויי שוק ושינויים אחרים. כמו כן עלולות להתגלות סטיות משמעותיות בין התחזיות לעיל לתוצאות בפועל. פסגות אינה מתחייבת כי שימוש במידע עשוי ליצור רווחים בידי המשתמש. פסגות בית השקעות עוסקת בשיווק השקעות ולא בייעוץ