האם תצליח הממשלה להבריח המשקיעים משוק הנדל"ן?

הצעת החוק של שרי האוצר והשיכון להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה אמנם עברה בקריאה ראשונה בכנסת, אך נתקלה בהתנגדות בדיוני ועדת הכספים היום

האם תצליח הממשלה להבריח את המשקיעים משוק הנדל"ן? הצעת החוק של שרי האוצר והשיכון להעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה אמנם עברה בקריאה ראשונה במליאת הכנסת אמש, אך נתקלה בהתנגדות בדיוני ועדת הכספים הבוקר (ד') ולא תעבור כפי שהיא לקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

כזכור, בדצמבר 2010 הציעו יובל שטייניץ ואריאל אטיאס להעניק פטור ממס שבח לשנתיים למוכרי דירות להשקעה ולהעלות את מס הרכישה על דירות להשקעה (שנייה ושלישית) באופן הבא: מס רכישה של 5% עד לסכום של מיליון שקל, 6% על כל סכום שבין מיליון שקל ל-3 מיליון שקל, ו-7% לסכום העולה על 3 מיליון שקל.

הבוקר, דרשו חברי ועדת הכספים זבולון אורלב ואמנון כהן להכניס שינויים בהצעת החוק, לרבות החלת הפטור ממס רכישה עד לסכום של 1.6 מיליון שקל.

ח"כ כרמל שאמה, אמר שהכיוון שמוביל האוצר מבורך, אלא שבניסוח הנוכחי של החוק, לא יעלה בידי המדינה למנוע רכישת דירות להשקעה. לדבריו, אופן העלאת מס הרכישה המוצע יביא לכך שמשקיעים יימנעו מרכישת דירות יוקרה וירכשו דירות זולות יותר ובכך רק יקטינו את היצע הדירות המיועדות לזוגות צעירים ולמתקשים לרכוש דירות.

שאמה, שמאי מקרקעין במקצועו, טען שגם הפטור ממס שבח צריך להיעשות בהגבלות מסוימות, שכן לטענתו, "אין עניין לעודד עשירים למכור דירות במגדלי אקירוב, שכן זוגות צעירים לא ירוויחו מזה דבר". עוד אמר, שבנוסף לפטור ממס שבח, יש לקבוע הגבלות על רכישות נוספות לאחר מימוש הפטור. "אם מכרתי דירת יוקרה וזכיתי לפטור ובכסף אני רוכש מספר דירות זולות, מה השגנו בזה?", אמר.

מנהלת אגף מידע וניתוח כלכלי במשרד השיכון, רחל הולנדר, הציגה נתונים מהם עולה כי בין השנים 1995 ל-2010, גדל מספר משקי הבית הגרים בשכירות. לדבריה, ב-2010 עלה שכר הדירה בממוצע ב-19% וייתכן שמכירה מרובה של דירות להשקעה יביא לצמצום מספר הדירות להשכרה.

בשל ההתנגדויות לנוסח הצעת החוק המוצעת, תקיים ועדת הכספים דיון נוסף בהשתתפות נציגי משרדי ממשלה, מינהל מקרקעי ישראל והתאחדות הקבלנים, בטרם תאשר סופית להעלות להצבעה בקריאות שנייה ושלישית את הצעת חוק מיסוי מקרקעין, כך מסר דובר הוועדה.