חברה על הכוונת: מי מרוויחה מההתמכרות שלנו לטלוויזיה?

פילת מדיה, המפתחת תוכנה לניהול תהליכי עבודה בחברות טלוויזיה, פוזלת לחברות טלקום, חודרת לשוק הדרום אמריקני ומכינה עצמה לרכישה שתמנף את פעילותה

"האח הגדול", מהדורת חדשות עם יונית לוי, אולפן שישי וגם "היפה והחנון". לא מעט טלוויזיה אנו צורכים במהלך חיינו, ולא רק דרך הקופסה השחורה שבסלון ביתנו. פילת מדיה , שנסחרת בשוק ההון המקומי ובבורסה המשנית של אנגליה, נמנית על אותן חברות שרק מרוויחות מההתמכרות שלנו למדיום הטלוויזיוני.

מה החברה עושה

פילת מדיה הוקמה לפני 12 שנה אך כחברה עצמאית היא מתפקדת בקושי 9 שנים, וזאת לאחר שפוצלה מפילת טכנולוגיות.

הפיצול, דרך אגב, הוכיח עצמו כיעיל ומאז הנפקתה בשוק ההון הבריטי - בשנת הפיצול עצמו - הוכפל שווי החברה פי שניים וחצי.

פילת מדיה מפתחת מערכות תוכנה לניהול תהליכי עבודה בחברות מדיה (בעיקר טלוויזיה), וזה אומר ניהול התוכן, הערוצים, השירותים ומכירות זמן אוויר למפרסמים. מוצר התוכנה העיקרי של החברה קרוי IBMS (ראשי תיבות של Integrated Broadcast Management System), והוא מיועד לספקים של ערוצי תוכן ולתחנות שידור - שני הגורמים העיקריים המרכיבים את עולם הטלוויזיה.

במילים קצת יותר פשוטות, התוכנה של פילת מדיה עושה סדר בתהליך ההפקה של שידורי טלוויזיה, וזאת מתוך מטרה לייעל אותו, להוזיל את עלויותיו, להגדיל את הכנסותיו ולהפיק ממנו את המיטב.

לצופה מהצד, שידורי טלוויזיה נראים כדבר די פשוט אך בפועל מדובר בתהליך די מורכב שכולל בתוכו מרכיבים רבים. התוכנה של פילת מדיה - כשמה כן היא - מאפשרת הפעלה של מספר רב של מודולים בצורה אינטגרטיבית תוך קישור והעברת נתונים בין המודולים השונים.

כל מודול בתוכנה מטפל בחלק אחד מצרכי הלקוח, והיא כוללת ממשקים למערכות אחרות המשמשות אותו. כך, קל יותר ללקוח לנהל שידור טלוויזיה (ראו פירוט נפרד על הפונקציות של התוכנה).

בדומה לחברות תוכנה אחרות, פילת מדיה מעניקה ללקוחותיה - חברות מדיה ותחנות שידור כבלים וטלוויזיה - רישיון לשימוש בתוכנה, ולאחר רכישתה מספקת החברה ללקוחותיה שירותי התאמה לפי צורכיהם, ושירותי תחזוקה ותמיכה לאורך שנות השימוש בה. על לקוחות החברה נמנים, בין השאר, Fox, CBS, BBC, ESPN, Sky וכן Virgin media television.

אופי הענף והתחרות בו

עולם הטלוויזיה הוא עולם דינמי שלא מפסיק להתחדש. אם בעבר היינו יכולים לצפות רק בערוץ אחד, היום יש מבחר של מאות ערוצים. אם פעם היה אפשר לצפות בשידורי טלוויזיה רק דרך המכשיר עצמו, היום ניתן לעשות זאת דרך המחשב האישי והטלפון הסלולרי, ואם עד לפני שנים בודדות התרגשנו משידורי HD (רזולוציה גבוהה), היום אנו כבר מחכים לשידורי תלת ממד (3D).

בין ההתפתחויות הטכנולוגיות שמשפיעות על פילת מדיה ומתחרותיה ניתן למנות את VOD (שידורי וידאו לפי דרישה), וכן שידורים אינטראקטיביים.

כפועל יוצא, פילת מדיה פועלת בעולם די תחרותי שלא מפסיק לאתגר את החברה ואת מתחרותיה, ומספרן של אלו עומד כרגע על 20 בקירוב (ראו טבלה), וכולל, בין היתר, את העמיתה הישראלית סינטק מדיה שאף נמנית על בעלי המניות בחברה, ולפני מספר ימים נודע כי השליטה בה תעבור לידי קרן השקעות אמריקנית.

פילת מדיה מעריכה כי היא מחזיקה כעשירית מהשוק שבו היא פועלת.

מלבד השינויים הטכנולוגיים הרבים שמאפיינים את עולם הטלוויזיה - שמהווים הזדמנויות עבור פילת מדיה ומתחרותיה - מונע עולם זה מכניסתם של שחקנים חדשים - חברות הטלקום (הדוגמה המקומית - בזק) וספקיות אינטרנט שהופכות לסוג של חברות מדיה שנזקקות למערכות דוגמת IBMS.

ואכן, פילת מדיה הצליחה ליצור לעצמה דריסת רגל ראשונית בקרב חברות טלקום, ובאוגוסט האחרון הודיעה על חוזה ראשון שנחתם עם AT&T האמריקנית להספקת רישיונות למערכת IBMS ושירותי התאמה והטמעה בשווי של 7.7 מיליון דולר לתקופה של שנתיים עד שלוש שנים (לא כולל שירותי תחזוקה בשווי של 3.5 מיליון דולר).

"אנו קרובים היום יותר מבעבר לבצע רכישות"

עולם הטלוויזיה, כפי שציינו, הוא עולם דינמי שלא מפסיק להשתנות. "השינויים האלו יוצרים אתגרים לא קטנים, ובמקביל - קושי להיערך אליהם", מודה אבי אנגל, מנכ"ל פילת מדיה. "אך יותר משהם מקשים, הם יוצרים הזדמנויות, ואני מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה", הוא מוסיף.

פילת מדיה, כאמור, פועלת באופן עצמאי מזה 9 שנים, ואנגל רואה בכך יתרון. "אנו ספק יחסית די צעיר עם תוכנה יחסית מודרנית שפתוחה לאותם שינויים תכופים הרבה יותר מהתוכנות של המתחרים".

לטענת אנגל, הייחוד של מערכת IBMS הוא בהיותה מוצר גנרי שיכול להתאים עצמו לדרישות הספציפיות של כל לקוח, וכך גם להתאים עצמו לשינויים התכופים שמתרחשים בענף, ולהבדלים שיש בין המודלים העסקיים של השווקים השונים. "מודלים אלו שונים האחד מהשני, בין היתר, באופן שבו נמדד הרייטינג של ערוץ כזה או אחר ו/או באופן שבו חוברת חברת הטלוויזיה לגורמים המפרסמים".

לא על ארה"ב לבדה

השוק האמריקני הוא השוק העיקרי בו פועלת פילת מדיה, ולא פלא. ארה"ב - המעצמה וערוץ CNN - מובילה את השינויים התכופים בעולם הטלוויזיה אך אנגל אינו בונה את עתיד החברה על השוק האמריקני לבדו. לפני מספר ימים הודיעה החברה על הסכם שנחתם עם לקוח אוסטרלי חדש, ולמרות שהשוק האוסטרלי אינו חדש לפילת מדיה, אנגל מודה כי מדובר בהסכם שיסייע לפילת מדיה לבסס את מעמדה בשוק האוסטרלי. "אני מקווה שהעסקה הנוכחית ועסקה נוספת שמתבשלת בימים אלו תסייע לנו בכך".

מטבע הדברים, אנגל מתכנן לחדור ביתר מסיביות גם לשווקים מתעוררים, וביניהם מדינות בדרום אמריקה (דוגמת ברזיל), ומדינות במזרח אסיה (דוגמת תאילנד וסינגפור). במהלך הרבעון השלישי של 2010 המשיכה החברה בהטמעת מערכת IBMS ללקוחות יחסית טריים, ואחד מהם הוא Globosat - אחת מחברות הכבלים והלוויין הגדולות בברזיל. אנגל מקווה כי פרויקט זה יסייע לחברה לחדור לברזיל, ומודה כי העובדה שהמדינה תארח את המונדיאל בשנת 2014 ואת המשחקים האולימפיים בשנת 2016 תתמוך בהמשך חדירתה למדינת הקרנבל.

עם זאת, אנגל מדגיש כי הדגש שתיתן החברה לשווקים המתעוררים אין פירושו שהיא זונחת את השווקים הדומיננטיים הנוכחיים דוגמת השוק האמריקני. "השוק האמריקני רחוק מלמצות עצמו. יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות בו, וקיימות בו הרבה הזדמנויות שעדיין לא ניצלנו".

מתחילה לחשוב על M&A

פילת מדיה התמקדה מרגע הקמתה בפיתוח אורגני של פעילותה, וכמעט ונמנעה מלבצע רכישות של מתחרות. הרכישה האחרונה של החברה בוצעה לפני כחמש שנים, ואז רכשה פילת מדיה את חברת התוכנה ההולנדית ML Software תמורת 4.2 מיליון דולר. ML Software מספקת תוכנה התומכת במכירת זמן אוויר לפרסומות ומשרתת את תהליך ההזמנה והשיבוץ של הפרסומות בערוצי טלוויזיה ורדיו. רכישתה סייעה לפילת מדיה להגדיל את נוכחותה באירופה.

"בשנה הבאה נסכם עשר שנות פעילות עצמאית", אומר אנגל. "ואכן, עד עכשיו התרכזנו בפיתוח אורגני של פעילותינו אך מכיוון שכבר הגענו למסה קריטית של לקוחות, אנו קרובים היום יותר מבעבר לבצע רכישות. האפשרות שבעתיד הנראה לעין נהיה יותר מעורבים בקונסולידציה בתחום הפכה לרלוונטית, ובהחלט סביר שפילת מדיה תבצע רכישה בעתיד הנראה לעין".

הפלוסים: פוטנציאל אין סופי והתייעלות תפעולית

1. דגש על השורה התחתונה

פילת מדיה שמה דגש לא רק על השורה העליונה. שולי הרווח של החברה די נמוכים (למרות היותה חברת תוכנה ובגלל שחלק ניכר מהכנסותיה נובע ממתן שירותים, ולכן עלות כ"א בחברה גבוהה), ולכן מיישמת החברה מספר מהלכי התייעלות שמטרתם הגדלת הרווחיות. אחד מהמהלכים הוא פתיחת מרכזי מו"פ במדינות שבהן עלות העסקת כ"א נמוכה יותר, דוגמת קייב, אוקראינה. "התייעלות ארגונית היא לחם חוקנו", אומר אנגל. ברבעון הרביעי של 2010 תמשיך החברה לרשום הוצאות בגין הקמת מרכז המו"פ בקייב, אך השנה צפויה החברה ליהנות מהחיסכון שייווצר כתוצאה מהעסקת מהנדסי תוכנה באוקראינה.

2. טלוויזיה בלי סוף

פילת מדיה פועלת בענף שאינו מפסיק להתפתח להתחדש. הטלוויזיה - אם נרצה בכך או לא - הפכה לחלק מרכזי בחיינו, והעובדה כי ניתן לצרוך אותה דרך פלטפורמות שונות, ולא רק דרך הקופסה השחורה, מרחיבה את מנועי הצמיחה של חברות דוגמת פילת מדיה ופותחת בפניהן לא מעט דלתות.

3. קרנבל ברזילאי

ברזיל תארח את המונדיאל בשנת 2014 ואת האולימפיאדה בשנת 2016. שני אירועים אלו - בצירוף העובדה כי מדובר באחת מהמדינות בעלות שיעורי הצמיחה הגבוהים מבין השווקים המתעוררים - הופכים למנוע צמיחה מהותי עבור החברה.

המינוסים: בעלות שיוצרת אי וודאות ומעט לקוחות גדולים

1. מבנה בעלות שעלול להשתנות

בעלת המניות השנייה בגודלה בפילת מדיה היא מתחרתה הישראלית סינטק מדיה. סינטק ניסתה לפני כשנתיים לרכוש את פילת מדיה דרך הצעת רכש אך נכשלה. לפני מספר ימים נודע כי סינטק עצמה נמכרת לקרן השקעות אמריקנית, ועובדה זו יוצרת אי וודאות באשר להחזקותיה בפילת. זו התאגדה כחברה אנגלית, ובכפוף לחוק המיזוגים והרכישות באנגליה, בעל מניות שמגיע להחזקה של 30% מהון של חברה, חייב לבצע הצעת רכש ליתר המניות. באחרונה רכשה סינטק מניות נוספות של פילת מדיה, וגם יורוקום הגדילה החזקותיה. מהלכים אלו עלולים להפר את האיזון העדין שבין שני בעלי המניות הגדולים - לטוב או לרע - ומכאן אי וודאות שעלולה להעיב על החברה והמניה.

2. לקוחות בינוניים-גדולים

פילת מדיה מתמקדת בחברות מדיה בינוניות-גדולות, ולא בקטנות שיש לא מעט מהן. נתון זה עלול להיות בעוכריה אם ביום מן הימים ינטוש אותה אחד מלקוחותיה הגדולים. לפילת מדיה יש קצת למעלה מחמישים לקוחות אך מספר קטן מהם אחראי לחלק גדול מההכנסות השנתיות.

3. ליש"ט מול דולר ושקל

חלק לא מבוטל מהכנסות החברה נרשם בליש"ט, וחלק ניכר מעובדיה ממוקם באנגליה. נתונים אלו הופכים את החברהה לרגישה יותר לתנודתיות בשער הליש"ט מול השקל והדולר.