אירופה ננעלה בנטייה לעליות: מניית H&M נופלת ב-7.3%

התשואות על האג"ח הבלגיות בשיא של שנתיים ■ S&P חתך את דירוג האשראי של יפן בדרגה אחת ■ היצוא ביפן עלה בדצמבר ב-13%, מעל לצפי

בורסות אירופה ננעלו היום (ה') במגמה מעורבת עם נטייה לעליות שערים כשברקע וול סטריט רושמת עליות קלות וראשי הכלכלה העולמית המתכנסים בדאבוס.

מניות רשת האופנה השבדית, H&M ומניית יצרנית התרופות השויצרית, נוברטיס נופלות לאחר שפרסמו את תוצאותיהן הכספיות לרבעון הרביעי, בעוד שמניות הפיננסים מאבדות גובה לאחר הורדת דירוג האשראי ליפן.

נשיא הבנק המרכזי האירופאי (ECB), ז'אן-קלוד טרישה, חזר ואמר בכנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס כי ה-ECB יעשה כל מה שצריך על מנת לשמור את האינפלציה ברמה נמוכה יחסית, כלומר לשמור על יציבות המחירים. "האמינות שלנו מבוססת על כך, וזה החלק המרכזי במנדט שניתן ל-ECB", אמר טרישה בראיון לבלומברג.

משבר החובות הריבוניים ביבשת גולש גם לבלגיה השסועה מבחינה פוליטית, אשר התשואות על האג"ח הממשלתיות שלה מזנקות לרמתן הגבוהה ביותר מזה כשנתיים, התשואות על האג"ח ל-10 שנים עלו ל-4.34%. ועלות חוזי הביטוח כנגד חדלות פירעון על החוב הבלגי קפצה ב-9 נקודות בסיס ל-183 נק' בסיס.

מניית H&M נפלה בכ-7.3% בבורסה השבדית לאחר שהחברה דיווחה כי רווחי הרבעון הרביעי נפלו ב-11% ל-5.49 מיליארד קרונות (כ-851 מיליון דולר) בעוד הצפי היה ל-5.9 מיליארד קרונות. גם בשורה העליונה פיספסה החברה את תחזיות האנליסטים.

נוברטיס איבדה גובה לאחר דיווח על ירידה של 5.9% ברווחיה ל-2.17 מיליארד דולר, בעיקר כתוצאה מעלייה בהפרשות החד פעמיות והחברה מסרה כי היא מצפה לשנה קשה ב-2011.

לעומת זאת מתחרתה, אסטרה זנקה רשמה עלייה בלונדון לאחר שעקפה את התחזיות והודיעה כי היא מכפילה את הרכישות החוזרות של מניותיה ב-2011 ל-4 מיליארד דולר.

S&P חתכה דירוג האשראי ליפן

בורסות באסיה נסחרו הבוקר (ה') במגמה מעורבת על רקע הורדת דירוג האשראי ליפן ופרסום סקר של "בלומברג" שהצביע על כך שכמחצית ממשקיעי העולם מצפים כי סין תיקלע למשבר כלכלי תוך 5 שנים.

בסקר שערכה סוכנות "בלומברג" בקרב 1,000 לקוחות נבחרים שלה, 45% מהנשאלים ציינו כי הם מצפים למשבר כלכלני במדינת הענק "תוך 5 שנים". רק 7% סבורים כי סין תצליח לחמוק בסופו של דבר ממשבר כלכלי. 53% מהנשאלים סבורים כי סין נמצאת בבועה, בעוד 42% לא מסכימים עם הקביעה.

המדד היפני המוביל, הניקיי סגר בעליות של כ-0.75% למרות שסוכנות הדירוג העולמית S&P חתכה היום את דירוג האשראי של יפן בדרגה אחת, מרמה של AA לרמה של (-AA) בלבד. כך דווח בסוכנויות הידיעות הזרות. בעקבות כך, המטבע הלאומי של יפן החל להיחלש באופן ניכר מול הדולר. הצמד דולר-ין נסחר כעת ברמה של 83 ין לדולר, לעומת 82.2 ין לדולר לפני ההודעה.

בנוסף, נתוני משרד האוצר היפני היום הראו כי היצוא מהמדינה עלה ב-13% בדצמבר 2010 לעומת החודש המקביל ב-2009, כאשר הצפי המוקדם היה לעלייה מינורית יותר של בין 9.2% ל-9.9%.

הרוח הגבית התקבלה בשוק האסייתי מכיוונה של וול סטריט שם הסתיים אמש המסחר בעליות שערים לאחר שהפדרל ריזרב הותיר כצפוי את הריבית על כנה ברמת שפל של 0-0.25%, והחליט להמשיך עם תוכנית ההקלה הכמותית, ה-QE2, בהיקף 600 מיליארד דולר במסגרתה ירכוש הבנק המרכזי האמריקני אגרות חוב ממשלתיות.

הדבר הבולט שנכתב בהחלטה הנוכחית של ה'פד' היה כי האינפלציה עדיין נמצאת במגמת ירידה, למרות העלייה במחירי הסחורות. "בעוד שהכלכלה מתאוששת, שיעור ההתאוששות עדיין אינו מספיק מהיר על מנת שיביא לשיפור משמעותי בתנאים בשוק העבודה ולהקלה על מיליוני מובטלים בארה"ב", נכתב בהודעה. "המסר העיקרי של ה'פד' הוא כי הכלכלה ממשיכה להתאושש, אבל הקצב עדיין לא משביע רצון ואינו יכול להביא שיפור אמיתי לשוק העבודה", ציינו הבוקר ב-Credit Agricole במכתב ללקוחות.

בטוקיו בלטו לחיוב היצואניות הגדולות כגון סוני , טושיבה ושארפ ברקע המשך חולשת הין היפני מול האירו, אחד משוקי היצוא העיקריים של יפן.

ענקית השבבים הדרום-קוריאנית, Hynix, אכזבה כשדיווחה על רווח נקי רבעוני בסך 110 מיליארד וון (98.6 מיליון דולר) לעומת 657 מיליארד וון ברבעון המקביל של 2009. ההכנסות עמדו על 2.75 טריליון וון לעומת 2.8 טריליון וון בתקופה המקבילה.

[לבורסות בעולם]