מדוע היבוא האישי לא יוביל לירידת מחירים בשוק הרכב?

בזכות עובדה אחת פשוטה: הוא מתרכז בעיקר במגרש המשחקים של העשירון והמאיון העליון, גם כשמדובר במותגים "עממיים"

הענף הקטן המסתורי של היבוא האישי תופס בשנים האחרונות הרבה כותרות, אמוציות ותשומת לב מצד הציבור והמחוקק, למרות משקלו הזעיר ביחס לכלל שוק הרכב. למשל, ב-2010 יובאו לישראל רק כ-2,300 כלי רכב (ללא אופנועים) ביבוא אישי, פחות מ-2% מכלל מכירות הרכב החדש באותה שנה.

אחת הסיבות לתשומת הלב היא העובדה שמדובר במגרש המשחקים הפרטי של העשירון והמאיון העליון בארץ, והפופולריות שלו בקרב בעלי הממון, השררה וההשפעה.

סטטיסטיקת היבוא האישי של 2010 מגלה תמונה חד-משמעית: למעלה מ-85% מכלי הרכב משלוש שנות המודל האחרונות שיובאו ביבוא אישי שייכים לקבוצת רישוי 6 ומעלה, בטווח המחיר של כ-200 אלף שקל וצפונה. זאת לעומת נתח של פחות מ-7% שתופסת קבוצת רישוי זו בכלל המכירות.

כלי רכב של מותגי היוקרה האירופיים תפסו נתח של כמעט 60% מהיבוא האישי, לעומת כ-3.6% בלבד מכלל היבוא הסדיר. באופן לא מפתיע, שלוש קטגוריות הרכב הפופולרית ביותר ביבוא אישי היו רכבי SUV גדולים, מכוניות סאלון-פאר ומכוניות ספורט קופה.

שוק קטן, השפעה גדולה

למרות שמדובר באחוז קטן של שוק הרכב, השפעתו העסקית של היבוא האישי על ממותגי היוקרה משמעותית.

למשל, המכירות הסדירות של מרצדס בישראל נמצאות בשנים האחרונות בשחיקה מתמדת ונתוני היבוא האישי מסבירים למה: לא פחות מ-620 כלי רכב מהשנתונים האחרונים הגיעו ביבוא אישי ב-2010 והפכו אותה למותג הפופולרי ביותר בערוץ יבוא זה. דרך הסכר שנפרץ זרמו כ-230 יחידות של ג'יפי הפאר ML ו-GL, ולא פחות מ-241 יחידות של ספינת הדגל מרצדס S קלאס - יותר מפי-3 מכלל יחידות S שמכר היבואן הסדיר. נזכיר, שטווח המחירים של המכונית בארץ נע בין חצי מיליון למיליון ש'.

גם ב.מ.וו זכתה לפופולריות, אך לא באותו קליבר. "רק" כ-285 מכוניות משני השנתונים האחרונים הגיעו ארצה ביבוא אישי בשנה שעברה, כ-177 מתוכם היו ג'יפי פאר מסוג ב.מ.וו X5 ו-X6 שמיוצרים בארה"ב.

ג'יפי הפאר של לנדרובר זוכים אף הם לפופולריות. בשנה שעברה יובאו 22 כלי ריינג'רובר וריינג'רובר-ספורט. זה אולי לא נשמע הרבה, אך צריך לזכור שבאותה שנה נמכרו כ-47 כלים כאלה בלבד מיבוא סדיר.

גם הם גורפים את השמנת

מבין המותגים ה"עממיים" שלטו ביבוא האישי הונדה וטויוטה. למשל, כ-335 כלי רכב של טויוטה יובאו ב-2010. זה לא הרבה ביחס לכלל המכירות של המותג באותה שנה, כ-22 אלף, אך הפילוח מגלה שהיבוא האישי "גרף את השמנת" והתמקד בדגמים היקרים והרווחיים ביותר.

היבוא האינטנסיבי ביותר התמקד במכונית המנהלים קאמרי, עם נוכחות רצינית לגרסה ההיברידית (שתיאורטית אסורה ביבוא ארצה), ושל המיניוואן הגדול והמפואר סיינה.

גם ללקסוס נוכחות גוברת, בזכות ג'יפ RX350 המפואר שמיוצר בקנדה. היבוא האישי גם "גרף את השמנת" של סובארו, עם 47 מיניוואנים מפוארים מדגם טרייבקה, לעומת 49 כלים בלבד שמכר היבואן הסדיר.

גם יונדאי הצטרפה לרשימת "המטרות המסומנות" של היבוא האישי בזכות רכב הכביש-שטח סנטה-פה.

בקיצור, אם מישהו מצפה לירידת מחירים בדגמים העממיים בזכות היבוא האישי, הוא יכול לשכוח מכך.