יונס נגד פישר בסוגיית הדולר: "הכלכלה הריאלית מכריעה"

בכנס משקיעים של מזרחי טפחות הביע מנכ"ל הבנק ספקות לגבי צעדי בנק ישראל בתחום המט"ח ■ יונס: "עוצמת שער החליפין ומעמדו של השקל מול הדולר יושפעו מהצלחת המשק"

מנכ"ל מזרחי טפחות, אלי יונס, מביע ספקות לגבי צעדי בנק ישראל והאוצר לחיזוק הדולר. מזרחי טפחות ערך עם בלומברג כנס משקיעים גדול בלונדון בשבוע שעבר, בהשתתפות יונס וראש החטיבה הפיננסית, אלדד פרשר. "עוצמת שער החליפין ומעמדו של השקל מול הדולר יושפעו מהצלחת המשק הישראלי. בסופו של דבר, הכלכלה הריאלית היא המכריעה" אמר יונס, בהתייחסו לצעדים האחרונים של בנק ישראל ומשרד האוצר בתחום שער החליפין.

יונס מציג זה שנתיים עמדה עקבית, הטוענת כי הטיפול צריך להיות ריאלי. כבר לפני שנה וחצי אמר ל"גלובס" כי "השאלה איננה שער החליפין לכשעצמו, האם הוא 4.50 שקל לדולר או 3.40 שקל לדולר. זה לא משנה. מה שחשוב זה רווחיות הייצוא. טיפול בשער חליפין הוא סוג של סובסידיה. הדרך הנכונה היא להשתמש לצד כלים מוניטריים גם בכלי פיסקלי, כלומר תקציב. הרי היצואן מרוויח מסך העלויות הכרוכות בעסקה. שער החליפין מטפל בהכנסות, ויש מקום לטפל בהוצאות. לכן צריך לתת מענה דרך כלים פיסקליים".

"השלישי במערכת"

בכנס בלונדון השתתפו כ-100 בני אדם, שהגיעו מבנקים זרים גדולים הפעילים במסחר במט"ח בישראל. בין המשתתפים: נציגי UBS; גולדמן זקס; JP מורגן; סיטי בנק; בנק אוף אמריקה; ברקליס; ING; ראבובנק; דויטשה; מורגן סטנלי; וולס פרגו; סוסייטה ג'נרל; RBS; BNP; HSBC; קומרצבנק; וכן קרנות גידור הנמנות עם לקוחות חדר העסקאות של מזרחי טפחות. עוד אמר יונס כי "ככל שמדובר באשראי בנקאי בישראל, מזרחי טפחות הוא הבנק השלישי במערכת".

פרשר התייחס לתקבולים הצפויים מהגז ואמר כי "על הממשלה יהיה להפנות את תקבולי הגז, בראש ובראשונה להפחתת החוב הלאומי, לפני כל שימוש השקעתי או תקציבי".