הסכמי שת"פ בלעדיים למיטב עם קרנות זרות

בית ההשקעות נערך לכניסתו לתוקף של תיקון 15, שמסדיר את פעילותן של קרנות זרות בארץ

מיטב נערך לכניסתו לתוקף של תיקון 15, שמסדיר את פעילותן של קרנות זרות בארץ. בית ההשקעות חתם לאחרונה על מספר הסכמי שיתוף פעולה בלעדיים עם מנהלי קרנות זרים, כך נודע ל"גלובס".

בין הגופים שמיוצגים על-ידי מיטב, ניתן למצוא את AllianceBernstein המנהלת כחצי טריליון דולר; Henderson Global Investors, שמנהלת למעלה מ-100 מיליארד דולר; ו-Swiss & Global Asset Management, שמנהלת קרוב ל-100 מיליארד דולר. בכוונת מיטב לשווק קרנות בתחומים שונים, כגון אג"ח בעלות תשואת גבוהה, מניות בשווקים מתפתחים, ועוד.

את הפעילות החדשה ינהל אורן קפלן, סמנכ"ל במיטב, שמנהל גם את מיטב מדדים (תעודות סל וקרנות מחקות). קפלן הסביר כי "בשלב זה, השיווק של הקרנות הזרות יתרכז אך ורק במשקיעים מוסדיים, אולם ברגע שהתיקון יעבור, ניתן יהיה להפיץ את אותן קרנות לכלל ציבור המשקיעים. מדובר בקרנות שמנהלות יחד למעלה מטריליון דולר ונחשבות למובילות בתחומן".

דמי ניהול נמוכים

תיקון 15 מסדיר את פעילות הקרנות הזרות בארץ, וכחלק מזה הוא קובע שלמנהלים הזרים חייבת להיות נציגות בישראל. שיתוף הפעולה עם מיטב עונה על דרישה זו, ובכוונת מיטב לספק לבנקים המפיצים את הקרנות, את כל החומרים הנדרשים.ת לאחרונה אירחה מיטב כמה נציגים בכירים בגופים הזרים, שנפגשו עם מנהלים בגופים מוסדיים. אלה האחרונים לא נוטים להשקיע בקרנות, בעיקר בגלל העלויות, וגם כיוון שהם לא זקוקים לניהול אקטיבי של גוף מתחרה.

יחד עם זאת, לפי נתוני הגמל-נט, שיעור האחזקה של קופות הגמל בקרנות נאמנות הוכפל תוך שנה והוא עומד על 2.8% מהנכסים - כ-4.8 מיליארד שקל. אמנם מדובר בהיקף קטן יחסית, ובמיטב מקווים כי המגמה של הסטת כספים לחו"ל תימשך.

מעבר לכך, הקרנות הזרות מתאפיינות בדמי ניהול נמוכים, שנעים בין כ-0.5% לקרן סולידית ועד לכ-1.5% לקרן מנייתית. לשם ההשוואה, קרן נאמנות ישראלית, שמשקיעה בני"ע זרים, גובה כ-1.5%-3%. בנוסף, הקרנות הזרות מאפשרות דמי ניהול דיפרנציאליים, כך שככל שהסכום גבוה יותר, נגבים דמי ניהול נמוכים יותר.