וול סטריט פתחה חזק את פברואר; הנאסד"ק זינק ב-2%

הדאו ג'ונס סגר מעל 12 אלף נק' ■ מדד ה-ISM עלה במפתיע ל-60.8 נקודות ■ ב-2010 נפלו הוצאות הבנייה בארה"ב ב-10.3% ■ פריגו עקפה את התחזיות ופרסמה תוצאות שיא

מוול סטריט מצרים נראית הערב רחוקה והמסחר התנהל גם היום (ג') בעליות שערים, לאחר שאתמול סגר מדד הדאו ג'ונס את חודש ינואר הטוב ביותר מאז 1997 כשטיפס בו ב-2.7%. בעת שבארה"ב מתמודדים עם סופת שלג גדולה, התפרסמו היום נתונים מחממי לב אשר הצביעו על המשך השיפור בפעילות הכלכלית בארה"ב. אל השוק ממשיכות לזרום גם היום תוצאותיהן הכספיות של החברות ביניהן נציין את דוחות השיא שפרסמה פריגו, את דוחות BP והדיבידנד שהחלה לחלק שוב ואת דוחותיה של ענקית הפרמצבטיקה פייזר.

הערב הגיעה ההפיכה העממית במצרים לשיאים חדשים לאחר שהנשיא האמריקני, אובמה הציב אולטימטום לנשיא מובראק וקרא לו לעזוב את השלטון והמדינה, ובהמתנה לנאום מיוחד שישא הלילה מובארק בו הוא צפוי להודיע כי לא ירוץ לכהונה נוספת, זאת לאחר שבמהלך שעות היום התקיימה הפגנה נגד שלטון מובארק בה השתתפו על פי הערכות יותר ממיליון איש.

על רקע המהומות במצרים שנמשכות כשבוע נרשמה בימים האחרונים עליות חדות בשערו של החוזה העתידי על הנפט. לאחר שאתמול זינק ב-3.2% ל-92.19 דולר לחבית למחיר הגבוה ביותר מאז אוקטובר 2008, איבד היום החוזה 1.5% ונקבע ב-90.77 דולר לחבית. הירידות היום נרשמו על רקע הציפיות להחלפת משטרו של מובארק במצרים ולאחר שיו"ר סוכנות האנרגיה העולמית, ה-IEA ניסה להרגיע את השוק ואמר: "מצרים לא תגרום למשבר באספקת הנפט". לדבריו "לא צפוי מצב חירום בשוק האנרגיה העולמי וכי לעומת 2008 אנחנו הרבה יותר מוכנים מבחינת רמת מלאי".

השווקים באירופה גם הם רשמו היום עליות שהתגברו לאחר שהאיחוד האירופי הודיע כי ייכנס לפעולה ויתחיל להפעיל את קרן הייצוב לצורך רכישת אג"ח של המדינות הזקוקות לסיוע. בכך מאותתת הנהגת האיחוד האירופי כי היא נחושה לייצב את מצבה הכלכלי של היבשת ולתמוך בכלכלות החלשות בה.

לאן יפנה השוק?

נבואת הזעם היומית שייכת לבוב ג'נג'ואה, אסטרטג השקעות ראשי בנומרה הולדינג'ס שאמר "ה-S&P 500 ייפול 20% עד אפריל - היערכו למכירת חיסול". ג'נג'ואה נחשב למי שצפה את הנפילות בשווקים ב-2008, כאשר לדבריו המדד עשוי לטפס ל-1,350 נק' ואז לצנוח מתחת ל-1,000 במארס-אפריל.

לעומת זאת, שלמה מעוז, הכלכלן הראשי של אקסלנס נשואה נשמע אופטימי מתמיד והמליץ לנצל את הירידות ולהצטייד בסחורה: "התגובה בשווקים לאירועים במצרים מבטאת פאניקה מוגזמת". מעוז אינו מוטרד מהשפעת כלכלת מצרים על העולם, וזאת מכיוון שמדובר בכלכלה קטנה יותר מהכלכלה הישראלית: "אמנם יש במצרים כמעט 85 מיליון איש, אך הכלכלה המצרית קטנה קצת יותר מהישראלית", הוא אומר.

הפתעה - הפעילות היצרנית ממשיכה להשתפר

בזירת המאקרו פורסם היום (17:00) נתון הוצאות הבנייה לחודש דצמבר שירד ב-2.5% לעומת צפי כי ירד ב-0.4%, גם הנתון לחודש נובמבר עודכן כלפי מטה והצביע על ירידה של 0.2% בהוצאות הבנייה לעומת דיווח קודם על עלייה של 0.4%. בסיכום שנת 2010 נפלו ההוצאות בתחום הבנייה בארה"ב ב-10.3% ובכך הסתיימה עוד שנה קשה בענף הנדל"ן האמריקני.

באותה העת פורסם גם מדד ה-ISM הבודק את הפעילות היצרנית בארה"ב לחודש ינואר, אשר הפתיע לטובה כאשר עלה ל-60.8 נקודות לעומת צפי כי יוותר ברמה אליה הגיע בדצמבר, 58.5 נקודות. בכך הגיע המדד המצביע על התרחבות בפעילות הכלכלית לרמתו הגבוהה ביותר מאז חודש מאי שעבר.

דוחות שיא לפריגו

מניותיהן של יצרניות כלי הרכב ריכזו עניין על רקע פרסום נתוני המכירות בארה"ב בחודש ינואר. ביניהן נציין את GM אשר דיווחה כי מכירותיה זינקו ב-23% ועקפו את התחזיות של האנליסטים שהיו לעלייה של 9.2%, החברה נהנית מגידול בביקושים למודלים החדשים הקטנים והספורטיביים ומתאוששת לאחר המשבר הגדול שפקד אותה.

מניית ביידו , המכונה בפי העם גם "גוגל הסינית", זינקה לאחר שתוצאותיה שפורסמו אמש עקפו את התחזיות בשוק.

צ'ק פוינט המשיכה לרכז עניין לאחר שדיווחה על תוצאות כספיות אתמול. המניה התקרבה הערב לשיא שנתי ולשווי של 10 מיליארד דולר.

אינטל ריכזה עניין לאחר שפרסמה אתמול לאחר תחילת המסחר אזהרת רווח לפיה תרשום יפחתו הכנסותיה ברבעון הראשון ב-300 מיליון דולר, על רקע זה הופסק המסחר במניה באופן חריג. החברה הודיעה אתמול כי זיהתה, כחלק מבדיקות האיכות שביצעה, טעות בשבב התמיכה החדש שהשיקה בעבור מעבד הסנדי ברידג', המיועד למחשבי PC, אשר תיקונו יבוצע בפברואר.

BP, חברת הנפט השניה בגודלה בעולם, חידשה את חלקות הדיבידנדים והודיעה כי תמכור שני בתי זיקוק בעודה מתאוששת מדליפת הענק בקיץ האחרון במפרץ מכסיקן. BP תשלם 7 סנט לכל מניה בעבור 3 החודשים האחרונים ב-2010, זאת לאחר שביטלה את הדיבידנדים בשלושת החודשים הראשונים של השנה שחלפה. רווחי החברה ברבעון הרביעי עלו ל-5.6 מיליארד דולר, לעומת 4.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד, כאשר עיקר העלייה מיוחס לעליית מחיר הנפט.

פריגו פירסמה כי ברבעון הפיסקאלי השני רשמה הכנסות ורווחי שיא ועדכנה כלפי מעלה את התחזית השנתית לרווח למניה. ההכנסות עלו ב-23% ל-718 מיליון דולר החברה דיווחה כי רווחיה זינקו ב-46% ל-98 מיליון דולר או 1.05 דולר למניה לעומת צפי כי תדווח על רווח של 95 סנט מניה.

פייזר פירסמה לפני תחילת המסחר כי ברבעון הרביעי זינקו רווחיה פי 3.6 ל-2.89 מיליארד דולר או 36 סנט למניה, לעומת צפי האנליסטים ל-16.5 סנט למניה ולעומת 767 מיליון דולר או 10 סנט בתקופה המקבילה אשתקד. הכנסותיה עלו ל-17.6 מיליארד דולר לעומת צפי ל-16.99 מיליארד דולר.

בריטיש פטרוליום דיווחה על דוחות הרבעון הרביעי, הרווח הנקי עלה ב-30% ברבעון הרביעי וכן החברה הודיעה כי תחלק דיבידנד. החברה דיווחה על רווח של 1.47 דולר למניה לעומת רווח של 1.37 דולר בשנה שעברה.

ריט טכנולוגיות דיווחה כי סיימה את 2010 עם גידול של 32% בהכנסות ל-11.4 מיליון דולר. הכנסות החברה ברבעון הרביעי של 2010 גדלו ב-29% לעומת הרבעון המקביל והסתכמו ב-2.8 מיליון דולר. הגידול בהכנסות והירידה בהוצאות התפעוליות סייעו לריט לצמצם ב-31% את ההפסד הנקי ברבעון, שהסתכם ב-1.1 מיליון דולר, או הפסד של 28 סנט למניה.

[לטבלת ישראליות בעולם][לארביטראז]