האיחוד האירופי נכנס לפעולה: יחל לרכוש אג"ח ממשלתיות

ההסכם המתגבש יאפשר לקרן הייצוב האירופית, שברשותה 440 מיליארד אירו, לרכוש אג"ח של מדינות אירופיות במשבר ■ "הקרן צריכה את הגמישות המרבית והרחבה ביותר האפשרית"

בכירים באיחוד האירופי מתקרבים לגיבוש הסכם על מנת לאפשר קרן הייצוב לרכוש אג"ח של ממשלות במשבר חוב, כך דיווחו היום (ג') שלושה אנשים המקורבים לעניין לסוכנות "בלומברג".

הסכם המתגבש יאפשר לקרן הייצוב, שברשותה 440 מיליארד אירו (605 מיליארד דולר), לרכוש איגרות חוב מונפקות של מדינות אירופיות במשבר - דבר שמסמן צעד ראשון לקראת פעילות רחבה יותר של קרן הייצוב.

לפי הדיווח, המהלכים הנדונים כוללים רכישות בשוק המשני, באמצעות הלוואות ממשלתיות על מנת לפרוש את החוב המסחרי בדיסקאונט ובתנאים יותר טובים.

רכישת איגרות החוב ישירות במקום להציע הלוואות החילוץ, כמו שהקרן עשתה עד עכשיו, תאפשר למדינות במשבר לשמור על גישה לשווקים ולמנוע את הסטיגמה של התלות במימון החילוץ, אמר אחד המקורבים שסירב להזדהות.

"הקרן צריכה את הגמישות המרבית והרחבה ביותר האפשרית", אמר שר האוצר הספרדי אלנה סלגאדו במדריד היום.

כזכור, בחודש אוקטובר האחרון הסכימו מנהיגי האיחוד האירופיעל הקמת מנגנון ייצוב חדש שיהווה מעין רשת ביטחון למניעת משברי חוב עתידיים באירופה ויחזיר את אמון המשקיעים באירו ובגוש האירו.

לפי מתווה התוכנית יוקם מנגנון מכני ואוטומטי שיחליף את קרן הייצוב שהוקמה באירופה בהיקף 611 מיליארד דולר שתפוג באמצע 2013, ובמסגרתו יוטלו סנקציות קשות על מדינות שלא ישלטו בגירעונות שלהן ויאיימו על יציבות גוש האירו.