לבייב הורה לפטר אשת שיווק ולמנות במקומה את בתו?

כך נטען בתביעה שהגיש סטיב הלמן, מנכ"ל אפי רוסיה, שפוטר מתפקידו לאחר חודשיים ■ אפריקה: "בינינו לבין הלמן לא הייתה כל התקשרות מכל סוג שהוא"

בשנים האחרונות נפרד לב לבייב, בעל השליטה באפריקה ישראל, מרבים ממנהלי הקבוצה, שחלקם פרשו ממנה בטריקת דלת. כתב תביעה שהגיש אחד המנהלים הללו, סטיב הלמן, לשעבר מנכ"ל החברה הנכדה אפי רוסיה, חושף טפח מדרך ההתנהלות של הטייקון.

לטענת הלמן אמר לו לבייב: "בהתחלה המלצתי לך למנות את צביה (צביה לבייב אלאזרוב, בתו של לבייב - א.ש) לאחראית על ההשכרות, אח"כ ביקשתי ממך, ועכשיו אני מורה לך לפטר את נטלי, ולמנות במקומה את צביה". משסירב הלמן, לטענתו, למנות את בתו של בעל השליטה לתפקיד השיווקי שאותו דרש עבורה, הוא פוטר על-ידי איזי כהן, מנכ"ל אפריקה ישראל.

הדברים עולים מתביעה שהגיש הלמן בבית הדין לעבודה בת"א נגד אפריקה ישראל, בעל השליטה לבייב והמנכ"ל כהן. הלמן, אזרח אמריקני, המיוצג על-ידי עו"ד גד מינא, תובע פיצויי פיטורין בגובה של 1.8 מיליון שקל (חצי מיליון דולר), למרות שהועסק בחברה הבת של אפי פיתוח, מקבוצת אפריקה ישראל, חודשיים בלבד. לטענתו נקבע בהסכם העסקתו, שהוא יהיה זכאי לסכום זה אם עבודתו תופסק תוך פחות מחמישה חודשים.

תנאי העסקתו של הלמן הועלו לדבריו על הכתב במסגרת "contract term sheet", אך ההסכם לא נחתם באופן רשמי. לטענת הלמן הצדדים ראו אותו כמחייב ונהגו על פיו.

"חוסר תום לב קיצוני"

בתביעה נטען כי לבייב וריץ' מארין (לשעבר מנכ"ל אפי ארה"ב) פנו להלמן, שניהל בעבר רשת קניונים בארה"ב, בהמלצתו של מארין. נטען כי "ההחלטה על הפסקת העסקתו של התובע התקבלה בחוסר תום לב קיצוני ועל רקע חוסר נכונותו של התובע לשתף פעולה עם החלטות ופעילויות בקבוצה שבוצעו משיקולים זרים ולא ענייניים". פניותיו של הלמן לקבל את הפיצויים נענו לטענתו בשלילה.

להלמן, שהחל לטענתו לעבוד כנשיא אפי רוסיה במארס 2010, טענות נגד ההתנהלות האישית של לבייב, הקשורות להעסקת בתו, לבייב אלאזרוב, בחברה. צביה מכהנת בתפקיד סמנכ"לית שיווק של אפריקה ישראל ומנהלת חטיבת הקניונים, והיא העתיקה את מגוריה בשנה שעברה למוסקבה כדי לעמוד מקרוב על התקדמות פרויקט הדגל של אפריקה - קניון AFI Mall (לשעבר קניון מוסקו סיטי).

הלמן טוען שההחלטה להעניק לבתו תפקיד בכיר במערך ההשכרות של הקניון היא "התערבות גסה של לבייב בשיקול דעתו - התערבות הנוגדת בין היתר את הסכם ההעסקה ואינה עולה בקנה אחד עם טובת החברה".

לטענת הלמן הוא הציע ללבייב אלאזרוב תפקיד אחר, אך הצעה זו גררה "תגובה קשה" מצד לבייב, שאמר לו: "לא אכפת לי אם זאת חברה ציבורית. זאת החברה שלי ואם אני אומר לך לעשות משהו אתה עושה אותו, ואם אני אומר לך לא לעשות משהו אתה לא עושה אותו".

אפריקה ישראל, המיוצגת על-ידי עו"ד יעל מושקוביץ, ממשרד וקסלר ברגמן, דוחה את כל הטענות: "בין אפריקה לבין הלמן לא הייתה כל התקשרות מכל סוג שהוא. הלמן לא הועסק על-ידיה ואף לא היה אמור להיות מועסק על-ידיה".

מושקוביץ מפנה את התובע לחברת אפי פיתוח, שבענייניה אין סמכות שיפוט בישראל. יתר הנתבעים, לבייב, כהן, אפי פיתוח ואפי רוסיה, המיוצגים על-ידי עו"ד אריאל שמר, סבורים שאין כל זיקה לבית הדין בישראל בנסיבות המתוארות בכתב התביעה.