אלווריון אופטימית, המשקיעים כבר לא

יכול להיות שלאור ההיסטוריה, המשקיעים יחשבו שהצעדים הנוכחיים הם מעט מדי ומאוחר מדי ויעדיפו לחכות להצלחות בשטח

1. בשנים 2005-2006 האמינו באלווריון שהטכנולוגיה של החברה תכבוש את הדור הבא של שוק התקשורת האלחוטית. המאבק בין טכנולוגיית ה-WiMAX, בה מתמקדת אלווריון, לטכנולוגיה המתחרה LTE היה אז בעיצומו. שוק ה-WiMAX הנייד היה בחיתוליו ואלווריון, שנתפסה כמובילת השוק, נחשבה לחברה שנמצאת רגע לפני הפריצה הגדולה. שמועות והערכות על רכישתה הקרובה בידי אחת מענקיות ציוד התקשורת, היו עניין שבשגרה. על גלי האופטימיות עלתה מניית אלווריון ובסוף 2007 החברה נסחרה בשווי של למעלה מ-900 מיליון דולר.

בשנים שחלפו מאז התברר שדווקא ה-LTE הפכה לתקן המוביל לדור הבא בקרב רוב חברות התקשורת הסלולרית, אבל באלווריון נשמרה האופטימיות. טכנולוגיית ה-WiMAX מתאימה גם לחיבור אזורים מרוחקים לתשתיות פס רחב, ובמשבר האחרון ממשלות רבות החליטו להשקיע בתחום, כדי לצמצם פערים באוכלוסייה ולפתח אזורי פריפריה. כך לדוגמה, האמינו באלווריון שתוכנית התמריצים של ממשל אובמה תגדיל משמעותית את היקף הפעילות שלה בארה"ב. אבל גם זה לא קרה.

התקוות שנכזבו בשנים האחרונות, גרמו לייאוש של משקיעים רבים והמניה צללה ב-85% ומחקה קרוב ל-780 מיליון דולר משווי השוק מאז אוקטובר 2007. לא מעט בנקי השקעות, שהמליצו בעבר על מניית אלווריון, הפסיקו לעקוב אחריה מחוסר עניין. אבל גם היום, כך מתברר, יש עדיין אופטימיות באלווריון, וכעת היא מתמקדת בשוק האנטרפרייז - של הלקוחות העסקיים והממשלתיים. החברה מתכננת עתה להסיט משאבים אליו (גם בכל הקשור לפעילות המרכזית, מול ספקיות התקשורת, אלווריון אינה מתייאשת).

2. מנכ"ל אלווריון בשנה האחרונה, ערן גורב, מגדיר היום את עצמו כ"אופטימי זהיר" בנוגע למצב החברה. גורב מאמין באמת שאפשר לחזור לרווחיות בשנת 2011, שיש הזדמנויות מעניינות ברחבי העולם בתחום התקשורת וששוק האנטרפרייז טומן בחובו אפשרויות צמיחה לאלווריון. השאלה היא האם המשקיעים למודי האכזבות יאמינו גם הם.

יכול להיות שלאור ההיסטוריה, הם יחשבו שהצעדים הנוכחיים הם "מעט מדי ומאוחר מדי", ויעדיפו לחכות ולראות הצלחות בשטח.

3. בשנה החולפת מאז נכנס גורב לתפקידו, אלווריון עברה שינוי. גל הפיטורים הנוכחי יקטין את מספר העובדים לכ-550 בלבד, לעומת למעלה מ-1,000 לפני שלוש שנים. המטרה היא לנסות לגרום לאלווריון להיות חברה רווחית על בסיס קבוע. בעבר, גם בתקופות השיא שלה, אלווריון לא השכילה לייצר רווחיות משמעותית לאורך זמן.

תחת ניהולו של גורב, אלווריון נכנסה לתחום פעילות חדש, שבינתיים עוד לא מהווה פעילות מרכזית שלה. מדובר בטכנולוגיית התקשורת TD-LTE, גרסה של טכנולוגיית התקשורת האלחוטית LTE המתחרה ב-WiMAX. תחום נוסף שגורב מזהה כמנוע צמיחה חדש, הוא מתן פתרונות משלימים לרשתות תקשורת דור שלישי ורביעי.

רק אתמול נרכשה חברה ישראלית שפועלת בתחום, מוביילאקסס בכ-200 מיליון דולר. אלווריון, בעצמה תוצר של מיזוג בין שתי חברות (פלוור ובריזקום), בהחלט עשויה לרכוש חברות או טכנולוגיות שיסללו את דרכה לתחום זה.