בורסות אירופה סגרו במגמה מעורבת; הריבית ללא שינוי

באסיה הסתיים המסחר במגמה מעורבת ■ אסטרטג שווקים בסידני: "המצב במצרים משקף סיכון כלכלי פוטנציאלי"

בורסות אירופה נסחרו היום (ה') במגמה מעורבת, כשהסלמת המהומות במצרים הדאיגה גם את המשקיעים באירופה. שיפור במגמה בוול סטריט הביא לשיפור גם באירופה, לאחר שבצהרי היום נרשמו ירידות.

בזירת המאקרו, היום פורסם כי מכירות קמעונאיות במרחב האירו בחודש דצמבר ירדו ב-0.6% בהשוואה לחודש הקודם, מדובר בירידה של 0.9% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. תחזיות האנליסטים עמדו על עלייה של 0.3%.

הבנק המרכזי באירופה הותיר היום, כצפוי, את הריבית על כנה ברמה של 1%. רונן מנחם, מנהל יחידת ההשקעות והאסטרטגיה בבנק מזרחי טפחות, מציין כי ה-ECB נמצא בבעיה, שכן מדדי המחירים מצדיקים כעת העלאות ריבית, או לפחות תחילת פיזור רמזים לכך: מדד המחירים לצרכן עלה לפי אומדן ראשוני 2.4% ב-12 החודשים האחרונים (ינואר 2010 - ינואר 2011) - גבוה מהרף אליו ECB חותר. כמו כן נמסר על עלייה חזקה בת 0.8% במדד המחירים ליצרן בחודש דצמבר 2010, בהשוואה לקודמו. עלייה זו מאותתת על עליות בקנה במדד המחירים לצרכן.

"לנוכח ההבדלים בין המדינות השונות, היכולת לנקוט מדיניות מוניטארית אחידה הולכת ופוחתת וזה מכשול נוסף שעל ECB יהיה למצוא לו פתרון בשנים הבאות. לכן, מלאכתו של ECB תהייה מסובכת בחודשים הבאים ויהיה עליו להתנהל כך שלא ייקלע לבעיה כפולה של אינפלציה כפולה וצמיחה נמוכה. הייסוף המהיר בשער האירו כנגד הדולר לא יקל עליו בהקשר זה", אומר מנחם.

"משקיעים רבים מודאגים מהסיכון שעלול הבנק המרכזי לקחת אם יעלה את הריבית מוקדם מידי", אמר דויד וואן ב-Jefferies International בלונדון.

Royal Dutch Shell הגיבה בירידות לפרסום הדוחות לרבעון הרביעי.

דויטשה בנק דיווח על ירידה ברווח הנקי ל-601 מיליון אירו ברבעון הרביעי לעומת רווח של 1.32 מיליארד אירו ברבעון המקביל.

אסיה ננעלה במגמה מעורבת

בורסות אסיה ננעלו היום (ה') במגמה מעורבת לאחר נעילה באותה מגמה אמש בוול סטריט. ניכר כי החששות בקרב המשקיעים מפני המהומות במצרים מתחילים להרים ראש.

נתון תעסוקה חיובי בוול סטריט שמצביע על סקר ה-ADP לחודש ינואר הצביע על תוספת של כ-187 אלף משרות לסקטור הפרטי, לעומת צפי להוספה של כ-145 אלף משרות למגזר הפרטי בארה"ב, ולאחר שבדצמבר התווספו 247 אלף משרות במגזר זה (ירידה של כ-50 אלף לעומת הנתון הקודם שפורסם).

נתון התעסוקה החיובי לא הצליח לעודד את המשקיעים והחששות העיבו ברקע למסחר. נראה כי וול סטריט מקרינה גם לשווקים מעבר לים את הלחץ מפני הסיכון הגיאו-פוליטי.

"המצב במצרים משקף סיכון כלכלי פוטנציאלי", אמר ריק ספונר, אסטרטג שווקים ב-CMC בסידני אוסטרליה. "בשלב זה, חוסר הוודאות הוא גבוה מאוד", אמר.

BHP ו- Rio Tinto מרכזות עניין לאחר שגולדמן זאקס העלה את התחזית למחירי הסחורות.

סוני מדווחת על רווח של 72 מיליארד דולר ברבעון האחרון.