אחרי 3 חודשים: יחודש הפטור מהיטל השבחה בתמ"א 38

התמ"א תחדל להיות הוראת שעה ותהפוך לחוק קבוע‏ ■ ‏מטרתה הצעת החוק של ישי היא להסיר חסמים ולעודד כדאיות כלכלית לצורך חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה בישראל

3 חודשים אחרי שפגה הוראת השעה לפטור מהיטל השבחה בגין תמ"א 38, העביר שר הפנים, אלי ישי, הצעת חוק לחידוש הוראת השעה. יצויין שבחודשים שעברו מאז פגה הוראת השעה ציינו גורמים תכנוניים בעיריות שונות שאי-הוודאות בעניין חידושה עצרה את זרם הבקשות לתמ"א 38.

‏כזכור, באוקטובר נחשף ב"גלובס" כי בנובמבר תפוג הוראת השעה לפטור מהיטל השבחה בגין תמ"א 38, מה שהפחית את הכדאיות לביצוע חיזוק המבנים. זאת לאור אי הוודאות ששררה באשר לחידוש הפטור.

‏הכנסת אישרה ב-2007 את חוק התכנון והבנייה - עידוד חיזוק מבנים מפני רעידות אדמה (הוראת שעה) 2007, מכוחו ניתן פטור מהיטל השבחה בגין עסקאות תמ"א 38 - תוכנית המתאר הארצית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה. תוקף תיקון החוק בנוגע להיטל השבחה במסגרת הוראת השעה נקבע לשלוש שנים והוא פג בנובמבר 2010.

‏התיקון קבע עד כה כי היטל ההשבחה שיחול בגין השבחת המקרקעין מכוח הוראת תמ"א 38 יהיה בשיעור של 10% מגובה היטל ההשבחה הרגיל, כלומר, ניתנת הנחה בשיעור של 90%.

‏בחודשים שעברו מאז פג הפטור הביעו גורמים בכירים בענף הנדל"ן דאגה באשר למועד חידוש הפטור. כעת הודיעו במשרד הפנים שישי יעלה מחר בכנסת לקריאה ראשונה הצעת חוק לחידוש הפטור מהיטל השבחה במסגרת תמ"א 38, לאחר שהצעת החוק אושרה על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.

‏בנוסף לחידוש הפטור מהיטל השבחה כוללת הצעת החוק של ישי חידוש שלפיו תפסיק תמ"א 38 להיות הוראת שעה, שטעונה הארכת תוקף ההוראה מעת לעת ותקבל מעמד של חוק בישראל.

‏מטרתה הצעת החוק של ישי היא להסיר חסמים ולעודד כדאיות כלכלית לצורך חיזוק מבנים נגד רעידות אדמה בישראל.

סגן נשיא התאחדות הקבלנים, איציק אמסלם, ציין ש"מדובר בצעד חשוב של השר ישי בדרך להמשך יישומה של תמ"א 38. בהתאחדות הקבלנים מצפים שהמחוקק יזרז את ההליכים על מנת שהפטור יכנס לתוקף מהר ככל האפשר. בכירי התאחדות הקבלנים נפגשו לאחרונה עם השר והדגישו בפניו את החשיבות של חידוש הפטור וקידום התמ"א". אמסלם הוסיף שלצד חידוש הפטור מהיטל ההשבחה יש גם לקדם את החלטת הממשלה מיולי 2010 שבה הוחלט על שורת תמריצים שיהפכו את חיזוק המבנים כנגד רעידות אדמה לכדאי יותר. "אנחנו בטוחים שעתה יפעל השר ישי גם לכינוס המועצה הארצית לתכנון ובנייה על מנת שתאשר את ההקלות שקבעה הממשלה",אמר.‏