"מצרים ממחישה: חשיפה של 20% למניות"

נועם מאירוביץ', מנהל השקעות באנליסט: "השוק לא מתמחר סיכונים גיאו-פוליטיים כי זה בלתי אפשרי; שוק המניות יכול במצב הנוכחי לטפס בעוד 10% מבלי לחוות מימוש אגרסיבי"

למרות שעד עתה שוק ההון המקומי לא התרגש יותר מדי מהמהומות הנמשכות במצרים, אירועים מן הסוג הזה ללא ספק ממחישים כמה משמעותי הוא המרכיב הבלתי צפוי, הגלום בהשקעה בבורסות בארץ ובעולם. גם נועם מאירוביץ', מנהל השקעות באנליסט, שהשבוע חולק איתנו את אסטרטגיית ההשקעות המומלצת שלו, נאלץ להתמודד בימים אלה עם השאלות שמעלים האירועים באזורנו, שמאיימים לשנות את יחסי הכוחות במזרח התיכון.

- האם ההתעוררות האזרחית במצרים משנה משהו באסטרטגיית ההשקעות שלך?

"השוק לא מתמחר סיכונים גיאו-פוליטיים כי זה בלתי אפשרי, אבל אירועים שישנו מאזני כוחות באזור יוכלו לבוא לידי ביטוי בשוק. התנודות האחרונות הן יותר הלך רוח, ונראה שגם אם האירועים הללו לא היו מתרחשים, היה מגיע משהו אחר שהיה מוביל למימוש.

"ההשקעה שאנחנו מציגים כאן מיועדת למשקיע סולידי, והאירועים במצרים רק מחדדים את המלצתנו על חשיפה של 20% מהתיק למניות, לעומת בנצ'מרק מקובל של כ-30%".

חלם להיות רואה חשבון מגיל שש

למרות שמאירוביץ' נכנס רק באחרונה לעשור הרביעי של חייו, הוא מכיר את שוק ההון כבר קרוב ל-15 שנים. הוא מעיד על עצמו שנמשך לתחום הפיננסי כבר מינקותו, כשבגיל שש חלם להיות רואה חשבון, בהשפעת קרוב משפחה שופע מזומנים שעסק בתחום.

את ההשקעה הראשונה שלו בבורסה ביצע כשהיה בן 16, והתפיסה שלו גורסת כי "בסופו של דבר, המרוויחים הכי גדולים בבורסה הם אלה שלא יכולים לממש, כמו מי שמחזיק בקופות גמל וקרנות פנסיה".

כמו רבים אחרים, גם המלצותיו של מאירוביץ' מתבססות על נתוני המאקרו, ובין היתר על הריבית הנמוכה במשק (2.25%), ועל עלייה אפשרית באינפלציה.

לדבריו, "הריבית הריאלית השלילית בטווח הקצר תומכת בשוקי האג"ח ויוצרת קיפאון באפיק הסולידי - אין רווחי הון משמעותיים מחד, ואין מימושים משמעותיים מאידך.

"יתרה מכך, צפי לשיפור בכלכלה האמריקנית, הבא לידי ביטוי בעליית תשואות באג"ח הממשלתיות הארוכות בארה"ב, משפיע גם על תמחור האג"ח הממשלתיות הארוכות בארץ, וגורר אחריו עליית תשואות גם בשוק האג"ח המקומי, על אף שאין חידושים משמעותיים לגבי הנתונים הכלכליים בישראל. לכן, בתחום הזה, אנו ממשיכים לנקוט גישה דפנסיבית, ונתרכז במח"מים קצרים יחסית".

בנוסף, מציין מאירוביץ' כי מספר ההזדמנויות בשוק האג"ח הקונצרניות הולך ומתמעט. לאור נתונים אלה, לצד הרכיב המנייתי, הוא ממליץ כי כ-40% מהתיק יושקעו באפיק השקלי, מתוכו כ-10% במק"מ או באג"ח ממשלתיות בריבית משתנה, 25% באג"ח ממשלתיות שקליות במח"מ של 2.5-3.5 שנים ו-5% באג"ח חברות שקליות בריבית משתנה.

"שוק המניות יכול לטפס בעוד 10% מבלי לחוות מימוש אגרסיבי"

חלקו השני של התיק המומלץ של מאירוביץ' יושקע באפיק צמוד מדד מתוכו כ-45% באגרות חוב של חברות נבחרות במח"מים קצרים של 2-4 שנים כגון: כלל תעשיות אג"ח י"ג, נייר חדרה אג"ח ג', דלק ישראל אג"ח א', גלילה אג"ח ג'. 5% הנותרים יושקעו באג"ח ממשלתיות צמודות במח"מים של עד 3-4 שנים.

- מה לגבי שוק המניות?

"במצב הנוכחי הוא יכול לטפס בעוד 10% מבלי לחוות מימוש אגרסיבי. רמת המחירים כפי שהיא משתקפת במכפילי הרווח הצפויים לשנה הקרובה עודנה מתומחרת במלואה. העדר חלופות השקעה בעלות יחסי סיכון/סיכוי הולמים גורם להגדלת הרכיב המנייתי. בתיק נכסי הציבור יש מספיק גופים נזילים והצמיחה באה לידי ביטוי בכסף עודף שנכנס לבורסה. המימוש האמיתי יגיע כשלא יהיו עוד ידיים שיוכלו לקנות, והחשיפה המנייתית תעלה לקצה הסקאלה".

- ובאיזה מניות כדאי להשקיע?

"ניירות ערך עם מכפילי רווח צפויים נמוכים יחסית, של חברות המשלמות דיבידנד ושאפשר לראות אצלן תזרים מזומנים קבוע. בארץ, בין החברות האלה ניתן למנות את בזק , כיל , טבע , הראל ולאומי . בחו"ל אנחנו מתמקדים בפרמצבטיקה, טכנולוגיה וקצת בפיננסים. בין המניות שם ניתן לציין את סאנופי-אוונטיס, IBM, אינטל ומיקרוסופט".