בדרך לשביתה; עיני: "עושקים הציבור על מצרכי בסיס"

(עדכון) - יו"ר ההסתדרות מחדד את האיום שהציב ביחד עם נציגי המעסיקים וראשי הערים: "מעלים דלק, מים, לחם, תחבורה ציבורית - איך אפשר לחיות כאן?" ■ "אם אנחנו הכלכלה החזקה במערב - למה לא להסיט משאבים למען החלשים?" ■ "סכסוך העבודה יוכרז עוד השבוע"

יו"ר ההסתדרות עופר עיני מרים את הכפפה ויוצא לקרב: לאור גל ההתייקרויות במשק חיזק היום (ב') עיני את האולטימטום אותו הוא מציב לממשלה והודיע כי סכסוך עבודה במשק יוכרז כבר השבוע - צעד שיאפשר להסתדרות לפתוח בשביתה כללית במשק כבר בתוך שבועיים.

בראיון הבוקר לגלי צה"ל, על רקע האיום אותו השמיע לראשונה אתמול, אמר עיני בהתייחס למחירי המים המאמירים: "לקחו מהציבור לטובת המדינה, לא רק כדי לייצר חיסכון במים - מחירי מי השתייה עלו כמעט ב-100%. זה עושק הציבור באמצעות מצרך שאי אפשר בלעדיו". לדבריו, "מעלים ומייקרים כאן במדינה הכול - דלק, לחם, תחבורה ציבורית, מים. הגיע הזמן לומר די. הופך בלתי אפשרי לחיות כאן".

עיני טען כי בממשלה מתנגדים נחרצות להעלאת שכר המינימום על אף עליות המחירים החדות וטען כי מדובר בקבורה סופית של מעמד הביניים בחברה הישראלית. יו"ר ההסתדרות נועד אמש בנושא עם שותפיו למאבק - יו"ר לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים שרגא ברוש וכן יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, המוביל בחודשים האחרונים את המאבק הציבורי בהתייקרות המים. "חברנו 3 הגופים המרכזיים במשק כדי להגיד סוף-סוף לממשלה די: בואו נעשה את המדינה הזו טיפה יותר חברתית", פירט עיני.

אמש (א') אמר ברוש בתום הדיון המשולש: "במקום להחליט על הורדת הנטל, והורדת המסים, החליטו על הטלת מסים עקיפים שמטילים עומס כבד על המגזר העסקי בשעת משבר כלכלי שיחייבו העלאת מחירי מוצרים נוספת ושחיקה בכושר התחרות של המגזר העסקי. אני קורא לרוה"מ להורות לשר האוצר לבטל את ההתייקרויות של מחירי המים והדלקים ולהחזיר את המצב לקדמותו", אמר ברוש במהלך הדיון.

השלושה שלחו אצבע מאשימה מרומזת לשר האוצר, יובל שטייניץ, שותפם של עיני וברוש בפורום "השולחן העגול" וטענו כי האחריות בנושא מונחת לפתחו.

כזכור, מוחה מרכז השלטון המקומי על מחירי המים ששולשו בשנים האחרונות ואל אלה הצטרפו לאחרונה מחירי הדלקים שזינקו במאות אחוזים - בעיקר על רקע העלאת היטל הבלו וכן התנודות בשער החליפין ומחירי הדלקים בעולם. מחירי הלחם גם הם רשמו עלייה בעת האחרונה.

למה צריך 24 מיליארד שקל עודף?

עיני הוסיף וטען כי בשנת 2010 נרשם עודף של 12 מיליארד דולר בגביה מעל האומדן. "למה להטיל עוד 12 מיליארד על הציבור? הכל על חשבון הציבור, מה קרה? למה צריך 24 מיליארד שקל עודף ואי אפשר לתת לציבור לשתות מים וליסוע על הכביש?", אמר.

"ראש הממשלה הוא ראש המערכת, הוא צריך להידרש לעניין - עם ישראל זועק. אנחנו לא במצרים ואנחנו מדינה דמוקרטית. המתנתי בסבלנות והתאפקתי אבל כבר אין ברירה", הוסיף.

עיני, שהכחיש את הכוונות המיוחסות לו לרוץ בחודש ספטמבר לראשות מפלגת העבודה, פנה לשר האוצר באופן אישי ואמר: "שטייניץ טוען שמצבה הכלכלי של ישראל הוא הטוב ביותר והגויים צריכים ללמוד מאיתנו - אז אפשר להסית משאבים למען החלשים".

בסיום דבריו הציע לראש הממשלה לזמן אותו ואת שותפיו לפורום חשיבה מיוחד כדי "לדבר ולחפש פתרונות ביחד, איך עוזרים לאוכלוסייה שלא יכולה להתקיים", כהגדרתו.