אף אחד לא קם

ראש הממשלה ושר השיכון מבטיחים לנו כבר יותר משנה שהם יורידו את מחירי הדירות

129 משכורות ממוצעות נדרשות היום לקנות את הדירה הממוצעת, לעומת 118 ב-2009 ופחות מ-100 משכורות בשנים שלפני כן.

פרופ' שלמה יצחקי, הסטטיסטיקן הראשי, ממליץ להגדיל את משקל סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן מ-20.7% ל-25%, בהתאם לנתח הגדל של הדיור בהוצאה של משקי-בית. סעיף הדיור עלה לא רק אבסולוטית, אלא גם יחסית, יותר מכל מרכיבי ההוצאה האחרים.

אז איך הגב שלנו עדיין לא נשבר? למה ראש הממשלה ושר השיכון מבטיחים לנו כבר יותר משנה שהם יורידו את מחירי הדירות - באמצעות רפורמה במינהל שאושרה בממשלה אבל לא יוצאת דה-פקטו לדרך; באמצעות רפורמה בתכנון ובבנייה שתקועה בכנסת; באמצעות הצפת השוק בשיווקים, שבקושי נמצאים על הנייר, או חקלאים וראשי ערים שמראים לנו מי באמת שולט ושמים ללעג את ההצהרות והמספרים (פינוי שדה דב כמשל) - ואף אחד לא חוזר ותובע מהם לתת תשובות או להחזיר מפתחות?

עוד ועוד חבטות על הראש

בלי לברוח שוב להסברים על האופי הישראלי-יהודי שהתרגל ללכת כפוף ולקבל עוד ועוד חבטות על הראש, חייבים לזכור ששני פרמטרים קריטיים בענף הנדל"ן לא הצטרפו לחגיגות של השנתיים-שלוש האחרונות. בזמן שהדירות עלו בין 2008 ל-2010 ב-43% נומינלית ו-29% ריאלית, מדד שכר הדירה של הלמ"ס עלה ב-22% נומינלית ו-10% ריאלית. גם החוזים החדשים והמתחדשים עלו בסך-הכול ב-3 השנים הללו ב-27% נומינלית ו-15% ריאלית. סביר יחסית.

במקביל, בשנתיים האחרונות ירדה ריבית המשכנתאות הממוצעת ב-45%(!) מ-4.13% בתחילת 2009 ל-2.27% בתחילת 2011. הריבית להלוואות של יותר מ-20 שנה ירדה ב-32%. כלומר, מי שבכל זאת לקח אוויר והחליט לקנות דירה במחירים כל-כך מטורפים, קיבל משכנתה כמעט בחינם, לפחות ביום שבו הוא חתם על הטפסים.

לא לעולם חוסן. ריבית משכנתא של 2%-3% לא יכולה להחזיק לאורך זמן. גם הניתוק בין מחירי הדירות למחירי השכירות לא הגיוניים כלכלית, ודאי כשמדובר על תשואה ברוטו למשקיעים של 3%-4% בלבד.

רק החודש, לראשונה מאז נובמבר 2008, עלתה הריבית בחודש ינואר בכל סוגי המשכנתאות צמודות המדד. במקביל, ולא בלי קשר, גם השכירות מרימה ראש, כשמשקיעים מעוניינים דווקא בפירות חודשיים שיגזרו להם תשואה לא רעה וגם יחזירו את הריבית.

ובזמן ששני אלה עושים תפנית - שכר הדירה מנסה להדביק באיחור את עליית מחירי הדירות וריבית המשכנתא כבר עולה בכל הפרמטרים - אין ספק שאו-טו-טו יגיעו תמורות וזעזועים הרבה יותר משמעותיים. או שזה יקרה בקרוב במחירי הדירות (מה שיכריח את מחירי השכירות להישאר בתחום הסביר), או שנחזה בקריסה של חלקים הולכים וגדלים בציבור הישראלי.