נהנים מהמהומות: לנדאו ורוטלוי שווים יותר ממיליארד שקל

האירועים במצרים ואי-הוודאות בנוגע להזרמת הגז ממנה הקפיצו את שוויים של בעלי רציו ל-1.16 מיליארד שקל ■ גדעון תדמור שווה כבר 262 מיליון שקל, ויורם טורבוביץ' - 210 מיליון שקל

המהומות במצרים בשבוע החולף והתקלה באספקת הגז לישראל ממדינה זו היטיבו עם שותפויות החיפושים הישראליות, שסבלו בתקופה האחרונה מירידות שערים על רקע אישור המלצות ועדת ששינסקי על-ידי הממשלה. אלה רשמו בשבוע האחרון עליות שערים חדות, ומעל כולן בלטו השותפויות שמחזיקות כבר בתגליות גז בים התיכון.

מלבד המשקיעים בשותפויות החיפושים, שרווים נחת לאחר תקופה ארוכה שבה הכותרות עסקו בוועדת ששינסקי ובבעיות המימון של קידוח "תמר", גם יזמי החיפושים נהנים מעדנה, ושווי החזקותיהם ממשיך להאמיר לשיאים חדשים.

כך לדוגמה רציו, שנסקה בכ-345% מאז פרסמה נובל אנרג'י את תוצאות הסקר הסייסמי במבנה לוויתן שמול חופי חיפה ביוני אשתקד, הגיעה כבר לשווי שיא של 4.6 מיליארד שקל. שווי ההחזקות של משפחות לנדאו ורוטלוי, בעלות השליטה בשותפות, זינק השבוע ללא פחות מ-1.16 מיליארד שקל, וזאת כאשר הפקת הגז מלוויתן ויצואו יחלו על פי התוכניות רק בעוד כמה שנים, וטרם ידוע אם בקידוח נמצא נפט.

נהנה נוסף מהעלייה של רציו (המחזיקה 15% בלוויתן) הוא איתן אייזנברג, גיאולוג השותפות. אייזנברג מחזיק ב-10% מהשותף הכללי של רציו, שמחזיק 5.53% מיחידות ההשתתפות של רציו, כששווי חלקו מוערך כעת בכ-25.5 מיליון שקל. אייזנברג אף רכש לאחר פרסום תוצאות הסקר הסייסמי יחידות השתתפות בשווי של כמיליון שקל, והוא נהנה מהתשואה הפנומנלית שהן רשמו מאז.

אקסלנס-הפניקס בעלת עניין ברציו

על-אף העלייה החדה בחודשים האחרונים בשוויה של רציו, נראה כי עדיין יש מי שמעריך שנותר מקום לעליות שערים בשותפות. היום דיווחה רציו כי קבוצת אקסלנס-הפניקס מקבוצת דלק של יצחק תשובה (השותפה עמה במבנה לוויתן) החלה להיות בעלת עניין בשותפות, והגיעה להחזקה כוללת של 5.1% מיחידות ההשתתפות שהנפיקה רציו. אקסלנס רכשה ביום חמישי יחידות ההשתתפות בשווי של כ-10 מיליון שקל, והייתה לגוף המוסדי הראשון שהופך לבעל עניין בשותפות, כאשר אחזקתה הנוכחית נאמדת בכ-230 מיליון שקל.

גם בדלק אנרגיה, שזינקה אתמול ב-7% על רקע האירועים ממצרים, נהנים המנכ"ל והיו"ר, גדעון תדמור ויורם טורבוביץ' בהתאמה, מעליות השערים. באמצעות דלק אנרגיה מחזיקה קבוצת דלק בשותפויות דלק קידוחים ואבנר, המחזיקות בזכויות בפרויקט "ים-תטיס" (כ-50%), בתגלית הגז "תמר" (32%) ובזכויות במבנה "לוויתן" (44%). לאחר העלייה אמש נסחרת דלק אנרגיה במרחק של אחוזים בודדים מהשיא שאותו רשמה, ושווי האופציות שמחזיקים השניים גדל בהתאם.

תדמור קיבל בשנת 2007 אופציות הניתנות למימוש לכ-5.4% מהון המניות של החברה בשנים 2008-2014. מחירי המימוש של האופציות נעים בין 350 שקל ל-470 שקל למניה, כאשר מניית דלק אנרגיה נסחרת היום לפי מחיר של 1,425 שקל למניה, מה שהופך את האופציות של תדמור לבעלות שווי נאיבי ("רווח על הנייר") של כ-262 מיליון שקל.

טורבוביץ', שמשלים כעת שנה בתפקיד יו"ר החברה, נהנה אף הוא מעלייה של כ-37% במניית החברה בתקופה זו, שכן הוענקה לו עם כניסתו לתפקיד חבילת אופציות פאנטום (אופציות שלא יומרו למניות, והתמורה עליהן תינתן במזומן) בהיקף של 2% מההון של דלק אנרגיה, הניתנות למימוש בארבע מנות שוות החל מעוד שנתיים. עם קבלתן הוערך השווי הכלכלי של אופציות אלה בכ-40 מיליון שקל, כך שטורבוביץ' נהנה מכל עלייה בערכה של מניית החברה מאז.

לטורבוביץ' ישנה גם אחזקה היסטורית ביחידות ההשתתפות של דלק אנרגיה, אבנר ודלק קידוחים, ששוויה כעת מוערך בכ-155 מיליון שקל, לאחר שבסוף אוקטובר מכר טורבוביץ' חלק מהחזקותיו בשותפויות, בשווי של 32 מיליון שקל, לידי קבוצת דלק.

חברה נוספת שנהנית מהעלייה בשווי שותפויות החיפושים של קבוצת דלק היא כהן פיתוח. למי שתהה מדוע למניית כהן פיתוח קורלציה גבוהה לביצועי מניית אבנר, הדבר טמון בעובדה שכהן מחזיקה במחצית מהבעלות על השותף הכללי באבנר וזכאית ל"תמלוג על" בהיקף של כ-3% מהיקף ההכנסות שרושמת אבנר ממכירה של גז או נפט. השותף הכללי גם מחזיק ב-1.81% מהון המניות של אבנר, כך שלמעשה מחזיקה כהן פיתוח בצורה ישירה 0.9% מאבנר.

בשבועיים האחרונים זינקה מניית כהן פיתוח ב-22%, והעלתה את שווי החזקותיו של ד"ר דוד כהן, בעל השליטה בחברה (שהוא גם דודו של גדעון תדמור, אשר מחזיק בעצמו במניות החברה), לכ-218 מיליון שקל.