ד"ר, האינטרנט כאן בשביל להישאר

אם פעם הרופא היה מקור הידע הרפואי של המטופל, היום הפציינט מחפש המלצות ברשת

תשמעו סיפור:

חברה שלי, שהיתה ערה בלילה משום שהיתה לה מועקה, שמעה תוכנית רדיו לילית. במהלך התוכנית "נפל לה האסימון" שאולי היא פשוט בדיכאון שלאחר לידה, על אף שעברו שנתיים וחצי מאז שילדה. היא נכנסה לפורום הריון ולידה של "תפוז", ותוך דקות נחשפה לסיפורים דומים לאלה שלה, שכתבו עשרות גולשות אחרות.

אחר-כך היא בילתה קצת ב-YNET וגילתה מאמר שפורסם ב"לאשה", שדיבר על התסמינים שהיא מרגישה. מאמר נוסף שקראה במדור הבריאות של "הארץ" הרגיע אותה, כי הובהר שם שכדורים נוגדי דיכאון לא ממכרים ולא מפחיתים את החשק המיני.

היא פנתה בפורום להמלצות על פסיכיאטרים. תוך חצי שעה היו לה שמות של 3 מטפלים שקיבלו המלצות מהכי הרבה גולשים. כעבור 24 שעות היא ישבה מול המטפל, לא לפני שהניחה בפניו ערימה של ניירות שהדפיסה. במקום שהוא יבדוק את מצבה, היא ראיינה אותו.

כעבור 48 שעות היא לקחה את הכדור הראשון. כעבור חודש היא היתה בן אדם חדש, וסיפרה על זה בבלוג אנונימי באתר נשים חדש. 147 טוקבקים הגיבו למאמר שלה.

כשהטלפון צלצל בהמשך אותו שבוע, היתה על הקו תחקירנית מתוכנית טלוויזיה. אבל חברתי החליטה שלא מתאים לה להתראיין כרגע.

החברה שלי לא לבד. 48% מחפשים מידע באינטרנט כשמישהו מבני משפחתם מראה סימפטומים של מחלה; 60% חושבים שהמידע שמופיע ברשת בנושאי בריאות הוא אמין; 25% נכנסים לפורומים בנושאי בריאות - רובם המכריע מנוהל על-ידי רופאים - ומנצלים את האנונימיות כדי לבקש דעה שנייה; 40% מגולשי הבריאות מתייעצים זה עם זה בפורומים וברשתות החברתיות.

הנתונים המרשימים האלה עולים מסקר ארצי ומייצג - שערכה חטיבת הבריאות של חברת "שלום תל-אביב" - שבדק את השפעת הדיגיטל על עולם הרפואה.

והנה, רק השבוע פורסם סקר שממנו עולה כי 12 אלף רופאים הצטרפו לפייסבוק בחודשים האחרונים - כאשר שני-שלישים מהם נכנסים לשם לפחות פעם בשבוע.

מרבית הרופאים יסרבו להאמין לממצאים, יכריזו שהנתונים נכונים לתחומי רפואה אחרים, ולא יעשו כלום. גם היום, כשהעולם דוהר על גבי הפס הרחב, רוב הרופאים, שאמורים להיות בעלי אינטרס מובהק לקידום שמם ישירות מול המשתמש הסופי, יבחרו שלא לעשות כך.

אם בשל חוסר הבנה בשיווק או החלטה מושכלת שלא להיתמך בפעילות שיווקית, הם נשאבים לעולם המכיר בכנסים מקצועיים, מחקרים ופרסומים במגזינים מדעיים, בזמן שהפציינט שלהם בודק מול חבריו באינטרנט על מי מהמומחים הם ממליצים וקורא כתבות במדורי הבריאות בעיתונות היומית.

אל תקנאו ברופא שנאלץ להסתגל למציאות משתנה. אם בעבר הוא נחשב כמעט לאלוהים - כי היה הסמכות העליונה מול המטופל ומקור הידע העיקרי - היום הרופא נאלץ להתמודד עם שפע מידע עדכני ומגוון ברשת, עמותות חולים ובני משפחה מעורבים.

כל אלה הופכים את המטופלים לדעתנים, ואת הרופאים לאוכלוסייה שמנהלת דיאלוג רב-כיווני בו-זמנית עם כמה גורמים, שלעתים מערערים על דבריהם, או תובעים לדעת יותר, בזכות הביטחון שמהפכת המידע נותנת להם.

האינטרנט יכול לאפשר לרופאים להפוך בעיה להזדמנות: הם יכולים לבנות באמצעותו את שמם וליצור קשר ישיר עם הגולשים.

לרופאים יתרון מובנה במתן ערך מוסף בעל ערך גבוה: הם יכולים לפרסם בלוג עם מחקר עדכני, עצות למטופלים ושאלונים לאבחון עצמי; לוודא שמירת רצף טיפולי באמצעות תקשורת מיילים עם הפציינטים; ולמסד מערך שירות לקוחות אינטרנטי שבו יוכלו לענות לשאלות שגרתיות. הם יכולים להרחיב את מקור הסמכות שלהם גם לאינטרנט, ולגרום לכך שפציינטים יקראו חומרים שהם עומדים מאחוריהם - כי ממילא הם שם, ומחפשים את המידע הזה.

"אני מחכה שהאינטרנט הזה ייעלם כבר", אמרה לי בכעס מנכ"לית חברת מוצרי צריכה גדולה לפני 5 שנים, כשהצעתי לה לפרסם ברשת.

ובכן, האינטרנט עדיין כאן, והוא לא הולך לשום מקום.

* הכותב הוא מבעלי חברת יחסי הציבור "שלום תל-אביב", המייצגת בין היתר גופי בריאות.