"חברת החשמל קנתה עדות תמורת מיליוני שקלים"

כך טוענת משפחתו של אשר כהן ז"ל, לשעבר מנהל אגף האספקה בחברת החשמל אשר הורשע בקבלת שוחד מבעלי "חשמל הצפון" נעים טוקאן, זאת ביחס להסכם שנחתם בין החברה לטוקאן

חברת החשמל חתמה על "הסכם פסול ובלתי חוקי שריח רע נודף ממנו" - כך טוענת משפחתו של אשר כהן ז"ל, לשעבר מנהל אגף האספקה בחברה אשר הורשע בקבלת שוחד מספק, זאת בהתייחס להסכם שנחתם בין החברה לאותו ספק.

בשנת 2008 הורשע כהן בקבלת שוחד מנעים טוקאן, שהיה הבעלים של חברת חשמל הצפון ששימשה כספק של חברת החשמל. בעקבות ההרשעה הפלילית הגישה חברת החשמל תביעה אזרחית בסך 20 מיליון שקל נגד כהן, טוקאן וגורמים נוספים, בדרישה שיפצו אותה על הנזקים שגרמו לה במעשים הפליליים.

לאחרונה הודיעה החברה לבית המשפט כי הגיעה להסכם עם טוקאן לפיו התביעה נגדו תימחק, ובתמורה הוא יספק לה מידע שיסייע לה להוכיח את הנזקים.

התביעה נגד כהן, לעומת זאת, לא הוסרה. בנובמבר האחרון נפטר כהן במהלך ריצוי מאסרו, והחברה ממשיכה בהליך נגד עזבונו ויורשיו.

בתגובה לבקשה למחוק את טוקאן מהתביעה, שהוגשה באמצעות עו"ד ד"ר גיל עשת, נטען כי מדובר ב"ברית לא קדושה" - ולמעשה ב"קניית עדות בתמורה של מיליוני שקלים מתוך אינטרסים משותפים" של החברה וטוקאן.

טוקאן, יצוין, שימש כעד מדינה נגד כהן במשפט הפלילי, ובמסגרת זו התחייב לחשוף את כל הידוע לו על מעשי השחיתות הנוגעים לחברה.

"השלכות חמורות"

להצהרתו של טוקאן כי יש בידיו מידע נוסף אותו הסתיר עד כה, טוען עו"ד עשת, "עשויות להיות השלכות חמורות מבחינת ההליך הפלילי... הדברים הם חמורים לכאורה ומחייבים מעורבות ובדיקה של פרקליטות המדינה, שתקבל לידיה את המידע הנטען ותבדוק האם יש במידע או בראיות החדשות לכאורה כדי להביא למסקנה שהנתבע 3 (טוקאן א' ר') הפר את הסכם עד המדינה שנחתם עימו".

בנוסף, טוען עו"ד עשת, "יש מקום לשקול את המידע או הראיות הללו באספקלריה של ההליך הפלילי, ולנוכח השאלה אם יש בהם כדי להביא למסקנה מחודשת לגבי פסק הדין בהליך הפלילי, על כל המשתמע מכך".

עו"ד עשת מבקש מבית המשפט להורות לחברת החשמל "להעמיד בהקדם את המידע החדש הנטען לבדיקת פרקליטות המדינה" ולעיונו. לטענתו, מההסכם החדש "עולה בעליל" כי החברה הגישה את תביעת הענק בסף 20 מיליון שקל "ללא ביסוס וללא ראיות", שכן היא מבקשת כעת את הראיות מטוקאן.

במקביל הגיש עו"ד עשת בשם כהן בקשה לביטול או להקטנת העיקולים הזמניים שהוטלו על נכסיו. בית המשפט קבע כי סכום העיקול יצומצם ל-5 מיליון שקל, וציין כי בידי חברת החשמל יש ראיות לכך שמעשיו של כהן גרמו לה נזק, אולם "עם זאת, גובה הנזק אינו ברור, וקשה יהיה להעריכו".