מי ירוויח ומי יפסיד ממעבר הטלוויזיה המסחרית לרישיונות?

תוך שבוע צפוי ערוץ 10 לחתום על קבלת הלוואה מקרן המנוף אוריגו ■ גובר העניין ברכישת מניות קשת ■ יהיו שינויים בנושא הבעלויות הצולבות, וצפויה התרחבות בטלוויזיה הרב-ערוצית

ההשפעות של חוק מעבר הטלוויזיה המסחרית לרישיונות, שעבר אתמול (ב') בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, הן בעלות טווחים שונים. יש כאלה שמרגישים את השינוי כבר הבוקר (ג'), ויש שחקנים אחרים אשר צפויים להרגיש את השלכותיו לטווח מרוחק יותר.

בכל אופן, יחד עם חוק הרחבת ה-DTT והמדיניות המסתמנת באשר לפיקוח על שידורים באינטרנט, לא יהיה גורם שיישאר אדיש לתהליכים.

להלן מיפוי של ההשפעות:

בעלי הערוצים

באחת קפצו המחירים של זכייניות הטלוויזיה המסחרית, לאור העובדה שהן הפכו לחברות בעלות אופק כלכלי. הקביעה הזו נכונה ל-3 הזכייניות, ובעיקר רשת וערוץ 10, שזה זמן מה קיימת תקיעות במבנה הבעלויות שלהן.

מניותיו של ארנון מילצ'ן בערוץ 10 עשויות להימכר בקרוב, ככל הנראה לרון לאודר; ואילו בזכיינית ערוץ 2 רשת, עשוי החוק שעבר אתמול להוות הזרז ליציאתו של אביב גלעדי, בעל המניות האופוזיציוני בזכיינית.

לפי הערכות, כבר בקרוב, יחלו תזוזות בקרב בעלי המניות, כאשר ל"גלובס" נודע כי כבר לאחר שעבר החוק בוועדת הכלכלה, חלה עלייה בהתעניינות ברכישת מניות קשת בקרב גורמים מבין בעלי המניות.

ערוץ 10

במידה מסוימת ערוץ 10 הוא המרוויח הגדול של החוק, ומי שעתידו היה לוט בערפל רק לפני שנה - היום הוא השחקן בעל העתיד הברור ביותר. לא רק שהוא יכול לכלכל את תוכניות העבודה השנתיות שלו באופן מוסדר יותר, הוא יכול גם להתייצב בביטחון מול הבנקים ובעלי המניות.

ל"גלובס" נודע כי בתוך שבוע אמורה להיחתם העסקה במסגרתה יקבל הערוץ הלוואה של קרן המנוף אוריגו בסך של כ-100 מיליון שקל.

הערוץ הוא היחיד היום שלא באמת משנה לו מתי הוא יכול לעבור לרישיון, שכן הוא משדר כבר כעת 7 ימים בשבוע, ולפי ההערכה הוא יוכל להחזיק באפיק 10 לפחות עד 2015. זאת בעוד זכייניות 2 לא יודעות גם היום לאילו אפיקים יעברו ערוצי הברודקאסט החדשים, ולא מתי בדיוק עוברים לרישיונות.

במידה רבה, בעוד שערוץ 10 אדון לעצמו - קשת ורשת כבולות זו לזוף וכל אחת מחכה שהאחרת תמצמץ ראשונה ותבקש לעבור לערוץ ברישיון.

במידה מסוימת רשת מחזיקה את הכוח בידיה, לאחר שכבר הודיעה כי תעבור לרישיון רק בתאריך האחרון שיתאפשר לה.

בעלויות צולבות

גם ברשות השנייה וגם במועצת הכבלים והלוויין דנים היום בשינויים במבנה הבעלויות הצולבות. החוק מקבע את סמכותו של יו"ר מועצת הכבלים והלוויין להחליט כמה ערוצים בטלוויזיה הרב-ערוצית יחזיק כל אחד מבעלי הרישיון בטלוויזיה הברודקאסט.

לפי ההערכה, המספר צפוי בכל אופן לגדול, מה גם שיאפשר לגופים הרב-ערוציים - yes ו-HOT - להעלות ערוצי בית נוספים כבר בעתיד הקרוב.

ברשות השנייה באותה עת מנסחים חוקים רגולטוריים לבעלי הרישיון, וכפי שפורסם כאן, גם נושא הבעלויות הצולבות יעלה וככל הנראה יותאם. משמעות הדבר היא שנראה יותר שחקנים חזקים יותר הפעילים כבר היום בזירת התוכן.

כמו כן, הדבר יאפשר לגופים כמו ערוץ 10 ולרשת לבסס את עצמם בראשונה בשוק הרב-ערוצי הכה נכסף, שקשת השכילה להתקיים שם כבר שנים.

הגופים החדשים

החוק החדש, במיוחד לאור השינוי הצפוי במבנה הבעלויות, אמור לתרום לאותם גופים מפיקים אשר המגבלות של השוק הישראלי לא איפשרו להם להתרומם.

בין היתר אפשר ורצוי לשים עין על גופים כמו נגה תקשורת של אביב גלעדי, טלית, תיא (אולפני הרצליה), ניהול פלוס ואחרים, אשר לא הצליחו להתרומם אל מעבר להיותם גוף נותן שידורים.

ההקלות הצפויות בכניסה לעולם המסחרי יאפשרו להם להפוך לגופים מרכזיים יותר, אם כי עדיין לא ברורה מידת הכדאיות.

באותה מידה, העיניים נשואות כלפי גופי התוכן מהעיתונות הכתובה ובעיקר "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום", אשר לוטשים את עיניהם אל המעבר לשלב הבא כספקי תוכן ומשפיעים.

הרייטינג

הרייטינג עדיין צפוי להיות המולך בעתיד הקרוב, שכן הגופים הקיימים בשוק ממשיכים להתקיים מהפרסומות.

מצד אחד, הרחבת התחרות בברודקאסט והחלפת האפיקים על-ידי השר ל-5 ערוצים שעדיים לא ידועים עשויה לפגוע משמעותית ברייטינג. מצב כזה יאלץ את השחקנים להחליט על מטבע חדש לפיו יתנהל השוק.

ועם זאת, הרחבת ה-DTT עשויה לחזק דווקא את הברודקאסט ולהביא צופים שנדדו בטלוויזיה הרב-ערוצית.

ברגע האחרון: התקבלה ההסתייגות לחוק

ברגע האחרון התקבלה אתמול הסתייגות אחת ויחידה לחוק, והיא זו ח"כ ניסים זאב מש"ס, ולמעשה הגופים החדשים לא רק שיקבלו הקלות ינוקא, כפי שכבר נקבע בחוק, אלא כעת גם יקבלו פטור משידור חדשות במשך שנתיים.

"שכנעתי את השר שיש מקום לקבל את ההסתייגות", אומר זאב ל"גלובס", "איך אפשר לצפות מחברה חדשה שתביא 100 מיליון שקל? אם אתה באמת רוצה לפעול, אתה לא יכול לחסום אותם. זה נותן לגופים מבוססים פחות אפשרות להיכנס לשוק. עם כל הכבוד, לא עשינו דבר אם אתה נותן רק לבעלי ההון את האפשרות. צריך להכניס אנשים שיש להם את הידע המקצועי".

- נפגשת עם מישהו שביקש ממך להעלות את ההסתייגות?

"אני לא מכיר אף אחד, ואף אחד לא פנה אליי. הייתי בישיבה אחת בנושא ויצאתי. אפילו לא הכרתי את הנושא. התווכחתי בוועדה, והשר אמר שיש צדק בדבריי".