גילדר חוזר להשקיע בישראליות: יזרים לאסוקס מיליון דולר

חברת השבבים אסוקס בונה על "אפקט גילדר" ותנצל את תשומת הלב שיכול לספק המשקיע כדי לגייס 10 מיליון דולר בעבר ■ גילדר הטיס את מניות איזיצ'יפ

סטארט-אפים עתירי טכנולוגיה, בתחום השבבים בעיקר, מתקשים לגייס כספים. השוק הקשה, ההוצאות הגדולות וזמן הפיתוח הארוך והחדירה האיטית לשוק לא מושכים משקיעים כמו חברות אינטרנט, למשל.

לכן, קרנות ומשקיעים פרטיים שמוכנים לקחת את הסיכון ולשים את כספם, בדרך-כלל מרגישים בטוחים בתחום ובחברות שפועלות בו.

אחד המשקיעים שמרגיש בטוח עם השקעות בחברות סטארט-אפ עם פרופיל טכנולוגי מורכב הוא ג'ורג' גילדר. גילדר הוא ספק נביא טכנולוגי, ספק איש מדע בדיוני, והוא מחבר עלון ההשקעות האלקטרוני "הדו"ח הטכנולוגי של גילדר".

בשנים האחרונות הוא התרחק מהשקעות בחברות הצעירות, או לפחות מחשיפה פומבית שלהן - אולי בעקבות כישלון השקעות העבר שלו בחברות בתחום האופטיקה בזמן הבועה. כעת חוזר גילדר להשקעה חדשה בסטארט-אפ ישראלי מעולם השבבים.

ל"גלובס" נודע כי גילדר ישקיע במיליון דולר בחברת Asocs הירושלמית המנוהלת על-ידי גלעד גרון ומפתחת שבבי תקשורת לטלפונים ניידים. גילדר ישקיע באמצעות קרן Gilder Cremers שבשליטתו. ההשקעה מעמידה את ההון שגייסה אסוקס על 25 מיליון דולר.

פרופ' שמעון ליצין מאוניברסיטת תל אביב ודורון סלומון הקימו את אסוקס ב-2003. שבבי התקשורת להתקנים ניידים שהיא מפתחת מספקים פתרון תקשורת אחיד למגוון פרוטוקולים סלולריים ואלחוטיים, וכן לאפליקציות כמו טלוויזיה דיגיטלית. החברה סיימה את פיתוח השבב הראשון שלה, משווקת אותו במזרח אסיה וסיימה את 2010 עם מכירות של מיליוני דולרים, בעיקר בסין. לאסוקס יש שיתוף פעולה עם ענקית האלקטרוניקה היפנית פוג'יטסו, שהשתתפה בסבבי הגיוס הקודמים.

רשימת המשקיעים של החברה, שאליה מצטרף כעת גילדר, היא מגוונת. בין היתר נמצאים שם קרן ורטקס הישראלית; חברת פוג'יטסו כמשקיעה אסטרטגית; חברת הראל-הרץ; קרן רודיום של דניאל רקנאטי; קרן FinTech; קבוצת פורום; והאנג'ל גדעון בן-צבי.

באסוקס מתכוונים לנצל את הבאזז שמביא איתו גילדר ואת הרקורד הטכנולוגי שלו כדי לצאת בקרוב לגיוס של מעל ל-10 מיליון דולר.

ההיכרות בין אסוקס לגילדר הגיעה מכיוון לא צפוי. גילדר כתב על אסוקס בספרו על ישראל, "The Israeli Test" שפרסם ב-2009, ובו הזכיר גם את החברות אמימון ופרוביג'נט. ככל הידוע, האחרונה היא אחת ההשקעות הוותיקות שלו בישראל. כאשר ערך את המחקר על אסוקס כנראה ראה כי טוב והחליט להצטרף כמשקיע.

מחבב את איזיצ'יפ

השקעה של גילדר אינה רלבנטית רק מהצד הכלכלי, גילדר נהנה מקרדיט רחב על הידע שלו בתחום הטכנולוגי. מהזווית הפיננסית-טכנולוגית הוא התפרסם בסוף העשור הקודם בעקבות תמיכתו בחברות טכנולוגיה מוטות תקשורת אופטית. אמנם לפני שנתיים הוא טען כי הוא מצטער על חלק מהדברים שאמר בנוגע לתחום כאשר החלה הבועה להתפוצץ, אך המלצה שלו הייתה שווה הרבה כסף לחברה או למשקיעיה - מספיק כדי לקרוא על שמו את המונח "אפקט גילדר".

גילדר השקיע לפני כעשור בחברה הציבורית הישראלית EZchip, והיא נחשבת לאחת החביבות עליו. בשנה האחרונה, מזכיר גילדר, סיפקה החברה למשקיעים שעקבו אחרי ההמלצות שלו רווח של 175%. גילדר (72) ביקר בישראל ב-2007, עם פתיחת קרן הגידור שלו בתחום ההיי-טק - Exacosm.