בהון סיכון לא מאמינים בנשים

למה יש מעט נשים בהיי-טק? לפי מחקר חדש, הסיבה לכך היא דעה קדומה של המשקיעים

למה יש מעט נשים בהיי-טק ובהון סיכון? לא צריך להיות מומחה כדי להבחין בכך. תחומי ההיי-טק, ההון סיכון והיזמות הם תחומים של גברים - זה כך בכל העולם, וישראל אינה יוצאת דופן.

אמנם, הנשים לא נפקדות לגמרי - יש יזמיות, מנהלות קרנות הון סיכון, ומנהלות של חברות סטארט-אפ - אך הן ספורות. רק דוגמיות בהשוואה לייצוגן בחברה. בין הבולטות שבהן אפשר למצוא את ד"ר ארנה ברי, יזמית, שותפה בקרן ג'מיני וכיום מנהלת את מרכז הפיתוח של EMC ישראל; רותי אלון, שותפה בפיטנגו; הדר רון שהקימה את IHCV; ומוניקה יאנקו שהקימה ומנהלת את Mind CTI.

דילול הנשים היזמיות בארץ יכול להיות תוצאה של מספרן המועט יחסית במגמות הטכנולוגיות בתיכונים ובאוניברסיטאות, וכן ביחידות הטכנולוגיות בצה"ל. אך ייתכן גם שנשים הן מטבען לא יזמיות, או לחלופין שאנשי ההון סיכון מקפחים ומשמרים אותן מחוץ למעגל היזמות והכסף הגדול.

גן יזמי ודאי שלא חסר לנשים - מה שמעלה את השאלה אם לאנשי ההון סיכון והאנג'לים יש דעה קדומה כלפי נשים יזמיות. לינדה ביגלו ורוברט וובקר מאוניברסיטת יוטה חקרו בדיוק את הנושא הזה.

מנתונים שפורסמו על-ידי מרכז לימודי היזמות האמריקני קאופמן, עולה כי רק 3% מתוך 237.8 אלף החברות שהוקמו בשנים 2004-2007 בארה"ב, נוסדו על-ידי נשים. מתוך חברות הטכנולוגיה שהוקמו בשנים אלה, רק 1% הוקמו על-ידי יזמיות נשים.

"קרנות ההון סיכון הן שומרות הסף של הכסף שזורם למיזמים וליזמים טכנולוגיים. זכות הקיום של מיזמים בשלבים המוקדמים תלויה ביכולתם לגייס הון", כותבים החוקרים בהקדמה למחקר.

על-מנת לבדוק את טענתם, החוקרים יצרו חברת טכנולוגיה פיקטיבית שמחפשת מימון ראשוני מקרנות. הם הכינו תוכנית עסקית, חשפו תחזית פיננסית, ניתחו את שוק היעד ותיארו את שדרת ההנהלה. את המידע הציגו בפני 222 סטודנטים למינהל עסקים באוניברסיטת יוטה. כל המידע היה זהה, מלבד מינם של חברי ההנהלה והמייסדים. בחלק מהתוכניות היזם והמנכ"ל היה גבר, ובחלק האחר אישה. בשני המקרים הוצגה ביוגרפיה זהה.

"על-פי תשובות הנשאלים ולפי תוצאות המחקר, חברות סטארט-אפ שהוקמו ומנוהלות בידי נשים נחשבות למושכות פחות מחברות המנוהלות בידי גברים".

המחקר מספק הוכחות לכך שהמשקיעים הפוטנציאליים בחברות טכנולוגיה הם בעלי דעות קדומות כלפי נשים ותפקודן כיזמיות. למשל המשכורת שהיו מוכנים לשלם למנכ"לית נמוכה ב-86% ממה שהיו מוכנים לשלם למנכ"ל בעל ביוגרפיה דומה. מכאן, שנשים נתפסות כבעלות יכולות נמוכות יותר, ולכן מציעים להן שכר נמוך מאשר זה של גברים בעלי השכלה וניסיון דומה.

עכשיו החוקרים מבטיחים שיערכו מחקר נוסף שיבדוק את התוצאות הנוכחיות בעולם האמיתי. כלומר, מחקר עתידי שיפנה ישירות לקהל אנשי ההון סיכון והאנג'לים ויבחן את נטייתם לממן יזמיות לעומת יזמים.