התייעלות בדואר: מאות עובדים - לפרישה מוקדמת

עלות התוכנית בחברת דואר ישראל: 200-250 מיליוון שקל; ייתכן כי תבקש סיוע ממשרד האוצר ■ הסיבה: עלייה בהוצאות השכר ■ תגובת הדואר: "בוחנים קיצוץ בכוח אדם"

חברת הדואר יוצאת בתוכנית התייעלות, שבמסגרתה ייצאו לפרישה מוקדמת 400-500 עובדים מתוך 6,500 עובדי הארגון. עלות הפרישה המוקדמת היא כחצי מיליון שקל לעובד, כלומר 200-250 מיליון שקל בסך-הכול. הנהלת הדואר כבר החלה בדיונים עם ועד העובדים בראשות שמעון פרג'ון. תוכנית ההתייעלות הוצגה לשר התקשורת והרווחה משה כחלון, והוא אישר אותה עקרונית. ייתכן כי הדואר, בראשות היו"ר ששי שילה, יפנה למשרד האוצר לבקש סיוע תקציבי למימוש תוכנית הפרישה המוקדמת. כך נודע ל"גלובס".

הצורך בהתייעלות בדואר נובע מעלייה בהוצאות השכר כתוצאה מהסכמי השכר שנחתמו לאחרונה במגזר הציבורי. להערכת גורמים בדואר יש צורך לפתור את הבעיות התקציביות עוד השנה כדי לא להגיע לשנת 2012 עם גיבנת תקציבית. באפריל 2012 יתחיל הדואר לשלם את קרן האג"ח בסך 400 מיליון שקל שהנפיק לפני שנה. החזר ההנפקה צפוי להעמיס על הדואר הוצאות נוספות בסך 60 מיליון שקל בשנה.

לא ימכרו מניות

את ההתייעלות מוביל היו"ר שילה. לדואר עדיין אין מנכ"ל מאז עזיבתו של אבי הוכמן לפני כמה שבועות לתפקיד בכיר במגזר הפרטי. ועדת איתור פועלת בימים אלו לבחור מנכ"ל חדש. בנוסף לפרישת עובדים, שתיצור חיסכון בעלויות השכר, מתכנן שילה תוכנית צמצומים והתייעלות פנימית. תיתכן גם פנייה למשרד התקשורת כדי לאפשר לדואר לעדכן את מחירי הדואר היחידני, שאינם משקפים את העלויות. צעד שלא נשקל בשום מצב הוא מכירת חלק ממניות הדואר, וזאת לאור התנגדותו של השר כחלון.

תוכנית הפרישה, כאמור, תצא לפועל רק בהסכמת הוועד. להערכת גורמים בדואר, ועד העובדים הוא "גוף אחראי המשתף פעולה ורואה את טובת החברה לנגד עיניו". בתגובה אומר יו"ר הוועד פרג'ון ל"גלובס", כי לא הוצגה בפניו שום תוכנית קונקרטית להתייעלות - ובפרט לפרישת עובדים, אך לדבריו גם הוא "מכיר את השמועות". "לא הציגו לי מספרים, לא עשיתי עדיין שום פילוח של גילאי העובדים, ולכן זה מוקדם מדי".

פרג'ון הוסיף: "אני לא יכול להגיד שאני מתנגד לפרישה מוקדמת של עובדים, כי יו"ר ועד לא יכול להתנגד אם יש עובדים שמעוניינים בעצמם לפרוש". הערכות הן כי אם הדואר יוכל לעמוד בדרישות העובדים מבחינה כלכלית, ועד העובדים לא יהווה מכשול בפני תוכנית לפרישה מוקדמת.

חברת הדואר מסרה בתגובה: "על הדואר הושתו הוצאות שאינן צפויות בעקבות הסכמי השכר שנחתמו בין ההסתדרות לבין האוצר בסוף שנת 2010. עלויות אלה, בסך עשרות מיליוני שקלים, ביחד עם הירידה בהכנסות הדואר כתוצאה מפתיחת השוק לתחרות והירידה המתמשכת בשימוש בדואר, הביאו את החברה לצפי של גירעון עמוק בשנת 2011. לכן מוביל היו"ר ששי שילה מהלך שייתן מענה לגירעון הצפוי ויקטין את ההפסדים עד כמה שאפשר. במסגרת זו קוצץ תקציב ההשקעות, קוצץ תקציב ההוצאות של החברה ובין היתר נבחן גם קיצוץ בתשומות כוח האדם". מהדואר נמסר עוד כי "כל קיצוץ בתחום כוח האדם נעשה וייעשה בשיתוף פעולה עם ארגון העובדים ופרישה בהסכמה תעשה תוך דאגה מירבית לעובדים אשר יקבלו את מלוא זכויותיהם ומעבר לכך".