ארה"ב: ממשל אובמה יפחית המעורבות בשוק המשכנתאות

ממשל אובמה מעוניין להפחית את שיעור המעורבות מ-95% היום ל-50% בשלב הראשון, תוך 5-7 שנים

ממשל אובמה מפחית את מעורבותן של סוכנויות המשכנתאות הממשלתיות, פרדי מק ופאני מיי, בשוק המשכנתאות האמריקנית. משרד האוצר יודיע היום (ו') על תוכנית מקיפה, לה חיכו זמן רב, להקטנת מעורבות הממשל בשוק המשכנתאות, כאשר המשמעות היא הפרטת שוק המשכנתאות בארה"ב.

הדוח, בהיקף של 20-25 עמודים, ידון ב-3 תרחישים אפשריים: מניעת הרחבת השפעת הממשל בתחום המשכנתאות מעבר להשפעתן של הסוכנויות הקיימות; התערבות ממשלתית בשוק המשכנתאות רק בעתות מצוקה; והתערבות ממשלתית בכל זמן, אך לא רק באמצעות הסוכנויות הפדראליות כמו פרדי מק ופאני מיי.

הקטנת המעורבות הממשלתית בשוק המשכנתאות עלולה לייקר את עלויות ההלוואות של האמריקני, כלומר לייקר את הריביות, אולם מצד שני היא תביא לירידה בסיכון כספי משלם המסים. כזכור, פרדי מק ופאני מיי נקלעו לקשיים במשבר הסאב-פריים ובספטמבר 2008 נאלץ הממשל להלאים אותן, תוך שהוא מזרים באופן מיידי יותר מ-200 מיליארד דולר ומאז הזרים כספים נוספים - על חשבון משלם המסים.

נסיגה מוחלטת של הממשל האמריקני משוק המשכנתאות עלולה לחסל את המשכנתאות ל-30 שנה בריבית קבועה, שפופולאריות מאוד בארה"ב, כיוון שלפי הערכות הבנקים בארה"ב יעדיפו משכנתאות בריבית משתנה ולכן ייקרו משכנתאות בריביות קבועה, בייחוד לטווחים ארוכים.

תוכנית הממשל להפחתת המעורבות בשוק המשכנתאות מגיעה בימים שבהן הקונגרס מנסה למצוא דרכים לשקם את צינורות המימון בשוק הנדל"ן, שהיקפו נאמד ב-11 טריליון דולר. הדוח, שמציג יתרונות וחסרונות לכל מהלך, יובא לדיון בקונגרס.

תיקי המשכנתאות של פרדי מק ופאני מיי נאמדים ב-1.5 טריליון דולר ולמעשה הממשל מעורב ב-95% מהמשכנתאות בארה"ב. כעת, ממשל אובמה מעוניין להפחית את שיעור המעורבות ל-50% בשלב הראשון, תוך 5-7 שנים.