חיים שני מגן על מדיניות משרד האוצר: "אין זבנג וגמרנו; תנו לנו עכשיו שנתיים לעבוד ואל תפריעו"

(עדכון) - מנכ"ל האוצר הודף את הביקורת על העלאות המסים: "מותר לפרוץ את מסגרת התקציב רק כשיש משבר כלכלי או ביטחוני; כשיש פערים בתקציב צריך להעלות את המסים" ■ על הטבות המס של נתניהו: "שלא יהיו אשליות - אם רוצים צמצום פערים צריך להשקיע בחינוך"

"האם מדיניות משרד האוצר מובילה לפיצוץ חברתי?". זו השאלה עליה ניסה היום (ו') מנכ"ל האוצר, חיים שני, המתארח במועדון המסחרי-תעשייתי בת"א. אתר "גלובס" העביר את האירוע בשידור חי.

דבריו של שני מגיעים בימים של סערה ציבורית סביב העלאת המסים העקיפים שפוגעים קשות במעמד הביניים. המחאה הציבורית הוצתה בעיקר על רקע הזינוק החד במחירי הדלק וההסתדרות כבר נרתמה למאבק והכריזה על סכסוך עבודה במשק. רה"מ בנימין נתניהו הודיע אתמול בתגובה על העלאת שכר המינימום ועל מספר הקלות במיסוי, אולם לא ידוע בשלב זה אם יהיה די בכך כדי להרגיע את הציבור.

"זה היה שבוע מאוד אינטנסיבי", הודה שני בתחילת דבריו. "בינואר 2010 התכנסה הנהלת האוצר לדיון אסטרטגי; אמרנו שכיוון שיש תקציב דו-שנתי, יש לנו יותר זמן להכין את התקציב לממשלה בצורה רגועה. רצינו לקחת את הסיפור הכלכלי-חברתי של מדינת ישראל ולנתח אותו כמו שעושים בביזנס. ביצענו במשך חודשים ניתוח מסודר יחד עם חברות ייעוץ, של ההזדמנויות והאיומים על כלכלת ישראל".

שני פירט את נקודות החוזק של כלכלת ישראל, כגון ההון האנושי, תעשיית הייצוא (בעיקר ההיי-טק), מאזן תשלומים חיובי משנת 2003, הוצאה ציבורית "סבירה" ביחס לתוצר, יחס חוב לתוצר אותו כינה שני גם כן "סביר", שיעור גבוה יחסית של השקעה במו"פ ועוד. "אלה נקודות היתרון של המשק הישראלי", אמר.

מנגד, שני ציין לשלילה את השיעור הנמוך של השתתפות האוכלוסייה בשוק העבודה (בעיקר בגלל אי השתתפותם של ערבים וחרדים רבים), ביורוקרטיה ו"סימני שחיקה", כדבריו.

"החרדיות צמאות לצאת לעבוד"

"הגדרנו לעצמנו ב-2011-2012 ארבעה מרכיבים משמעותיים: שמירה על מסגרת פיסקאלית יציבה ואחראית - וזה הבסיס שעליו הכל צריך להישען; המשך חיזוק היתרון היחסי של ישראל במקומות בהן היא חזקה; עלייה משמעותית בשיעור ההשתתפות בשוק העבודה; וכן בניית תשתיות לצמיחה פנימית", הוסיף שני.

שני הדגיש ביתר שאת את חשיבות השמירה על יעד הגירעון: "פריצה של מסגרת התקציב ניתן לעשות רק כאשר יש משבר כלכלי חריף כפי שקרה ב-2008-2009, או חלילה כאשר יש משבר ביטחוני". לאחר מכן ציין כי בעתות שלום ורגיעה, כאשר ישנם פערים המונעים את העמידה ביעד הגירעון - "צריך לגשר עליהם באמצעות העלאת מסים".

מנכ"ל האוצר חזה כי בשנים הקרובות יגדל שיעור השתתפות החרדים והערבים בשוק העבודה, והדגיש כי מפגישות שלו עם נשים חרדיות הוא מצא "צמא רב להשתתף בשוק העבודה". הוא התייחס בקצרה לשוק הנדל"ן ואמר: "נעשו צעדים לריסון הביקושים אך הבעיה האמיתית היא מחסור בהיצע; אני מאוד מקווה שניתן יהיה לשנות את המצב במינהל מקרקעי ישראל. זה הפתרון לטווח הארוך".

בהמשך הציע שני לממשלה לבנות תוכנית תגמול לקברניטי המדינה על בסיס עמידה ביעדים: "אני בא מהמגזר הפרטי ואני רגיל לעבוד לפי יעדים; היעדים הללו ניתנים למדידה ועל פיהם המנהלים מתוגמלים. אני מאוד מקווה שנצליח ליישם גם בממשלה צורת חשיבה מסוג כזה, כך שיהיו יעדים ותגמולים; ואני לא מדבר על בונוסים גדולים אלא גם בונוס קטן שיבוא על בסיס עמידה ביעדים. אני לא נאיבי ואני יודע שלוקח שנים לבנות את זה, אבל אני מקווה שנגיע לשם".

"תנו לעבוד, אל תפריעו"

שני נשאל על דעתו לגבי תוכנית הקלות המס שהציג אמש נתניהו והביע שביעות רצון על השמירה על מסגרת התקציב, תוך שהוא מביע סיפוק מהתוכנית עצמה: "הגענו עם תוכנית יחסית סבירה כי היא גם הורידה את המס על הדלק וגם יוצרת יותר תמרוץ לתחבורה ציבורית, והיא גם נוגעת למחירי המים. אבל שלא יהיו אשליות - אם אנחנו רוצים צמצום פערים - אין זבנג וגמרנו. הדבר הכי משמעותי זה קודם כל חינוך, איך שלא נסובב את זה. אנחנו צריכים ליצור תשתית כלכלית שתבטיח תעסוקה רחבה וזה הכי חשוב. אם מישהו מצפה לזבנג וגמרנו ושכל הבעיות של מדינת ישראל ייפתרו - אין דבר כזה. תנו לנו עכשיו שנתיים לעבוד על התוכניות ואל תפריעו. זה כמו בביזנס, אתה לא משקיע ותוך יום מקבל תוצאות. תנו לעבוד".