ביניש בעקבות התאבדות בן-עטר: "יש לשקול שינויים מבניים"

נשיאת העליון בדיון בכנסת: "בישראל הרשות השופטת איננה עצמאית בצד האדמיניסטרטיבי" ■ מנכ"ל האוצר, חיים שני: "העומס על שופטים בישראל איננו גדול יותר מאשר על עמיתיהם בחו"ל"

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, קוראת שוב לתת עצמאות מערכתית לרשות השופטת, ולנתק אותה מהתלות המינהלית והתקציבית בממשלה ובמשרד המשפטים.

ביניש דיברה הבוקר (ב') בדיון שהתקיים בוועדת החוקה בכנסת, שאותו כינס יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) בעקבות התאבדותו של השופט מוריס בן-עטר בשבוע שעבר, בין היתר בשל לחציו בעבודתו השיפוטית.

"בנוסף למשאבים שאנו זקוקים להם", אמרה ביניש, "יש מקום לשקול שינויים מבניים. בישראל הרשות השופטת עצמאית בהחלטותיה ואיננה עצמאית בצד האדמיניסטרטיבי, בתקציבים. אנו נדרשים לרשות המבצעת כדי למלא את יעדי המערכת. ללא שינוי משמעותי בתפיסה, זה לא יקרה", אמרה.

מנהל בתי המשפט, משה גל, ציין כי "לא מדובר בעניין של אגף התקציבים אלא בסדרי העדיפויות של הממשלה. במדינה דמוקרטית למשפט יש עלויות. אין אח ורע לעומס במדינה בהשוואה למדינות דמוקרטיות אחרות".

יו"ר נציגות השופטים, ורדה אלשיך, אמרה כי יש למנות ועדה שתקבע מכסות תיקים לשופט, מאחר שבכל מדינות המערב העומס לשופט הוא כמחצית מאשר בישראל. "צריכים להיות ימים המוקדשים רק לכתיבת פסקי דין", אמרה אלשיך.

השופט אבי זמיר מבית המשפט המחוזי בתל אביב, אמר: "לשופט בישראל אין זמן לקרוא, אין זמן לכתוב, אין זמן לחשוב. לא ייתכן ששופט ירגיש כמו צ'רלי צ'פלין ליד המכונה בסרט 'זמנים מודרניים'. לא נבחרנו לתפקיד כדי לתקתק. צריך להכפיל מיידית את כוח העזר לשופט, ולהעביר את המערכת ל-3 ימי שמיעת תיקים בשבוע. כל עוד אין משאבים הציבור ימשיך להמתין בתור, כמו שממתינים בפקקים בכבישים".

יו"ר הוועדה, ח"כ רותם, אמר כי "האירוע הטרגי הוא תמרור אזהרה אדום ובוהק לכולנו", וקרא להגדיל מיידית את תקציב מערכת בתי המשפט, ולמנות שופטים נוספים. "השופטים נמצאים פשוטו כמשמעו במאבק הישרדות. עם כל הרצון הטוב, הכריעה תחת הנטל תהפוך בקרוב לקריסה תחת הנטל. לשם כך יש פתרון אחד ויחיד, תוספת תקציב שתוביל לתוספת שופטים. לא ייתכן שבכל פעם שמערכת הביטחון שורקת את השריקה המוכרת לכל פקיד באוצר, מיד מועברים אליה עוד מאות מיליוני שקלים", אמר.

נציגי האוצר שהגיעו לדיון לא התרשמו מהדברים, "במסגרת תקציב 2011-2012 הנהלת האוצר והשר ערכנו ניתוח מסודר של השירותים הציבוריים הניתנים לאזרחי ישראל", אמר מנכ"ל האוצר, חיים שני, "אנחנו עובדים מול משרד המשפטים על מנת לקדם את הנושאים השונים". לפי נתונים שהציג האוצר, העומס על שופטים בישראל איננו גדול יותר מאשר על עמיתיהם בחו"ל. לדברי רותם פלג, סגן הממונה על התקציבים, "בעשור האחרון מערכת המשפט הכפילה את עצמה".

"צריך לעשות שינוי יסודי במערכת"

שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר שהגדלת מספר השופטים לבדה לא תפתור את בעיית העומס ועינוי הדין הנגרם לאזרחים. "צריך לעשות שינוי יסודי במערכת", אמר נאמן. הוא הביע תמיכה בעמדת לשכת עורכי הדין, ולפיה יש צורך ברפורמה בלימודי המשפטים וההתמחות. "אין לי ספק שהשיטה הקיימת שכל דיכפין ישמש עורך דין, יש צורך בשינוי גם בדבר הזה. במדינות רבות צריך לקבל תואר ראשון לפני לימודים בפקולטה למשפטים. ההתמחות בישראל במצב לא טוב", אמר.

לדבריו, לפי שעה כל התקנים מלאים במערכת המשפט - 626 שופטים. בשנה האחרונה מונו 129 שופטים, ובישיבת הוועדה לבחירת שופטים ביום שישי הקרוב ימונו עוד 15.