רשות המים: צמצום התאגידים יחסוך 150 מיליון שקל בשנה

גורמים ברשות טוענים שהרשויות המקומיות מתנגדות לצמצום התאגידים מ-53 ל-10 ■ מבקר המדינה בודק הקשר בין התאגידים לעליית המחירים ■ מחר צפוי דיון בוועדת הכלכלה

ועדת הכלכלה של הכנסת תדון מחר (ד') במעמד תאגידי המים על רקע טענות מצד מרכז השלטון המקומי על הקשר בין התייקרות תעריפי המים לפעילות התאגידים. ברשות המים, בראשות אורי שני, אף קוראים לפעול לצמצום משמעותי של מספר התאגידים מ-53 כיום לכעשרה, וזאת כדי לצמצם עלויות תפעול. חישובים שנעשו באחרונה ברשות העלו כי הפחתת מספר התאגידים והפיכתם לאזוריים, תביא לחיסכון של כ-150 מיליון שקל בשנה. "יש היגיון כלכלי רב בכך שתאגיד אחד ישרת במקביל כמה רשויות מקומיות. החיסכון יתבטא בכך שלתאגיד אזורי יהיה מנכ"ל אחד ומתחתיו מנגנון שלם שישרת ציבור רחב יותר", אמרו היום (ג') גורמים ברשות המים.

לפני כחודש פנה יו"ר פורום תאגידי המים ומנכ"ל תאגיד הגיחון בירושלים, דוד קוכמייסטר, לשר האוצר, יובל שטייניץ, בבקשה להאיץ את איחוד התאגידים: "עד היום הוקמו רק מעט תאגידים המשרתים יותר מרשות מקומית אחת ורובם משרתים אוכלוסייה קטנה מדי ויכולים לתת שרות טוב ויעיל יותר לרשויות מקומיות נוספות", טען.

ברשות אומרים כי מלכתחילה היא תמכה בהקמת מספר קטן יותר של תאגידים אך ניסיונות שנעשו עד כה לצמצמם, נתקלו בחומת התנגדות מצד הרשויות המקומיות. "אי אפשר לקדם עם הרשויות המקומיות כלום בנושא הזה", התלונן היום בכיר ברשות המים. "ההתנגדות של רוב ראשי הרשויות לנושא גורפת: הם מבינים שככל שיש יותר תאגידים, האפשרות שלהם למנות נציגים מטעמם בדירקטוריונים הקיימים רחבה יותר, ומעבר לכך, מהלך של איחוד התאגידים מעורר אצל הרשויות את החרדה, שזה יהווה מעין תקדים לאיחוד של הרשויות המקומיות עצמן".

המבקר שולל העלאת מחירים

במרכז השלטון המקומי מכירים את הטענות ודוחים אותן. שם שבים ואומרים כי התנגדותם גורפת לעצם קיומם של התאגידים, שהוציאו מאחריות של הרשויות המקומיות את תחום המים.

על רקע המתח בין הרשויות המקומיות לרשות המים והתאגידים, אמורה ועדה מיוחדת בראשות הממונה על התקציבים באוצר, אודי ניסן, להכריע בסוגיית מעמד התאגידים עד תחילת החודש הבא, וזאת לצד בדיקה מקיפה שבה פתח באחרונה משרד מבקר המדינה על פעילות התאגידים. בדיקה זו נעשית בין השאר בעקבות תלונות שהגישו למבקר רשויות מקומיות ויו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט. בבדיקתו, ינסה המבקר לברר את הקשר בין פעילות התאגידים לעלייה במחירי המים.

במשרד המבקר אמרו היום כי "אכן התקבלו תלונות הקשורות לתאגידי המים והן הועברו לחטיבה המופקדת על הנושא. החטיבה נמצאת כעת בעיצומה של מטלת ביקורת בנוגע למחירי המים ובמסגרתה נבדקת גם פעילות תאגידי המים והשפעת פעילות זו על מחירי המים". במשרד המבקר הוסיפו ואמרו כי חוות דעת שגיבש בעבר המבקר, מיכאל לינדנשטראוס, שללה לחלוטין את העלאת מחיר המים.

בכירים ברשות המים התעקשו וטענו היום כי הרשות מברכת על הבדיקה שמוביל מבקר המדינה: "הגיע הזמן שגוף גדול ומוסמך יבוא ויבדוק את הטענות של הרשויות המקומיות אל מול המצב האמיתי בשטח וישים קץ לטענות שהקמת תאגידי המים הביאה להאמרת מחיר המים לציבור. בסופו של דבר, המבקר יגיע אל המסקנה שמחירי המים משקפים את עלותם, והתאגידים משקיעים בתשתיות שהוזנחו במשך עשרות שנים מצד הרשויות המקומיות".