עוזי רובין: ישראל אינה משקיעה מספיק בהגנה מפני טילים

אומר בראיון ל"אוויאיישן-וויק": "אני יכול רק לקוות שלעם ישראל יש מקלטים טובים" ■ טוען: "חיזבאללה מסוגל לשתק את נמלי-התעופה שלנו, נמלי-הים, תחנות כוח ואתרים אסטרטגיים"

עוזי רובין, הראש הראשון של מינהלת חומה להגנה מפני טילים במשרד הביטחון, אחד ממפתחי ה"חץ" ולוויין הריגול "אופק" ומגדולי המומחים בעולם למערכות הגנה מפני טילים, אומר כי ישראל אינה משקיעה מספיק בהגנה מפני טילים.

בראיון ל"אוויאיישן-וויק", שפורסם שלשום (ב'), אומר רובין: "חיזבאללה מסוגל לשתק את נמלי-התעופה שלנו, נמלי-הים, תחנות כוח ואתרים אסטרטגיים. אני יכול רק לקוות שלעם ישראל יש מקלטים טובים".

הוא אומר כי לפי חישוביו נמצאים בידי האויב 13 אלף ראשי חץ שמסוגלים לפגוע בריכוז האוכלוסיה הגדול בישראל, כ-70% מהתושבים, במישור החוף. במאגר זה נמצאים 1500 רקטות וטילים המסוגלים לפגוע בתל-אביב. חלק ממערכות הנשק האלה, כגון טילי M600 שמוצבים בסוריה ולבנון באדיבות חיזבאללה, הם בעלי יכולת גבוהה לפגיעה מדויקת במטרה.

דברי רובין נשענים על מחקר שפירסם באחרונה בהוצאת מרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר אילן. הוא מציין במחקר שלא רק הממשלה הנוכחית נושאת באחריות למחדל. גם ממשלות קודמות המעיטו בחשיבות איום הרקטות על מטרות בישראל ובכך הכשירו את הקרקע להפיכתו לאיום אסטרטגי.

רובין טוען במחקר כי צה"ל לא השלים עם הצורך בהגנה על מרחבי המדינה מאיום הרקטות מדרום או מצפון וכי התלקחות מקומית לאורך קטע גבול עלולה להסלים למלחמת התשה נגד לב המדינה.

"אוויאיישן וויק"מביא את דברי רובין בניתוח שנושא את הכותרת "מערכות ההגנה של ישראל מפני טילים מתקרבות לשלב חדש", ואת כותרת המשנה: "ישראל מפולגת בשאלה האם להגן על בסיסי הצבא או על האזרחים; שאיפות הצבא מול רצון העם".

"הצבא נועד להגן על אזרחים ולא להיפך"

השבועון מאזכר את החלטת משרד הביטחון לא להציב סוללות של "כיפת ברזל" ליירוט רקטות מטווח קצר סביב רצועת עזה ומצטט את הכרזתו המפורסמת של אלוף גדי אייזנקוט: "עם ישראל אינו צריך לפתח אשליות. סוללות 'כיפת ברזל' נועדו להגן על בסיסי חיל האוויר, חיל הים ואתרי ההתכנסות של יחידות מילואים, גם אם פירוש הדבר הוא, שאוכלוסיית ישראל תתנסה באי-נוחות מסוימת בימים הראשונים של עימות פוטנציאלי".

קצין בכיר בצה"ל הביע הסכמה עם דעה זו בראיון ל"אוויאיישן וויק": "'כיפת ברזל' צריכה לתמוך במאמצי המתקפה של ישראל בזמן עימות ואין לעשות בה שימוש להגנה על אזרחים".

אך השבועון מציין כי אין תמימות דעים בצה"ל לגבי דילמה זו. "אי אפשר להעלות על הדעת שצוותות של 'כיפת ברזל' יערכו אימונים בבסיס של חיל האוויר, בעוד שילדים באשקלון ובשדרות יהיו נתונים להתקפה", אמר קצין בכיר אחר ל"אוויאיישן וויק". "הצבא נועד להגן על אזרחים ולא להיפך".

השבועון כותב כי "חילוקי הדעות האלה לא היו פורצים אם ישראל היתה משקיעה יותר ברכישת סוללות של 'כיפת ברזל'". רפאל השלימה את פיתוח המערכת בשנתיים והעבירה את הסוללה הראשונה לצה"ל בסוף 2010. הסוללה השניה תימסר ברבעון השלישי השנה.

שר הביטחון, אהוד ברק, הכריז לעיתים קרובות, כי יצירת מערכת רב-שכבתית להגנה מפני טילים היא בעלת עדיפות עליונה, אך בפועל הוא לא הקציב שום כסף לרכישת סוללות נוספות, אומר "אוויאיישן וויק". אנשי משרד הביטחון הסתמכו על התחייבות אמריקנית לתת לישראל מענק בסך 205 מיליון דולר לרכישת סוללולת נוספות של "כיפת ברזל", אך המענק המובטח תקוע על רקע הבעיות התקציביות שוושינגטון מתמודדת עימן.

בכל מקרה, המימון האמריקני היה מכסה רק רכישת שלוש או ארבע סוללות (תלוי במספר הנדרש של המיירטים), אך צה"ל חישב שהוא זקוק ליותר מעשר סוללות כדי להתגונן מפני ירי טילים מלבנון, סוריה ועזה, נאמר בניתוח. יתר על כן, המענק האמריקני נועד לממן רק את עלויות החומרה, אך לא את עלויות הכשרת הצוותים וצרכים אחרים.