"מניות 'תמר' יעלו בגלל אי חידוש אספקת הגז ממצרים"

בעקבות הודעת אמפל הבוקר על דחייה נוספת בחידוש אספקת הגז ממצרים, "גלובס" שוחח עם אנליסטים בכירים בשוק, המשרטטים תמונת מצב במניות הגז ■ ההערכה הרווחת: החברה לישראל תחתום בקרוב על חוזה גז ענק עם שותפויות תגלית "תמר"

בעקבות ההודעה של אמפל שדחתה היום את חידוש אספקת הגז המצרי לישראל עקב פיצוץ בצינור במצרים בתחילת החודש, האנליסטים לא מאחרים להגיב לגבי ההשפעה על מניות סקטור הנפט-גז המקומיות. ההערכה הרווחת: מניות שותפויות "תמר" ו"ים תטיס" יעלו בטווח הקרוב, וכמו כן עולה הסבירות שהחברה לישראל תעניק ל"תמר" את חלקו השני של חוזה הגז הגדול בהיקף 4 מיליארד דולר.

גיל בשן, אנליסט האנרגיה של בית ההשקעות IBI, אמר היום ל"גלובס", כי מי שייהנה בטווח המיידי מדחיית חידוש אספקת הגז המצרי הן שותפויות ים תטיס - קבוצת דלק, דלק קידוחים ואבנר.

לדברי בשן, השוק אולי קצת מגלם כבר את עצירת אספקת הגז ממצרים, אך בטווח ארוך יותר תהיה לכך השפעה מהותית על המניות בישראל. "כבר ברבעון הראשון נרגיש את ההשפעה - החברות הישראליות מספקות ויספקו את כל הגז ש-EMG התחייבה לספק מעצירת האספקה. מתחילת החודש אספקת הגז ע"י השתופיות הישראליות הוכפל, וזה יבוא לביטוי בתוצאות הכספיות".

בשן מעריך, כי המשמעות החשובה יותר, היא ההשפעה של עצירת האספקה על פרמיית הסיכון שהלקוחות של EMG ידרשו לגז המצרי. "חוסר הוודאות יקשה על החברה המצרית לחתום על חוזי גז חדשים - מי שיירצה היום גז יפנה לשותפיות 'תמר' וים תטיס. להערכתי, ברמת ודאות גדולה אפשר גם להגיד שהחלק השני של חוזה הגז הענק של החברה לישראל בהיקף 4 מיליארד דולר - ייחתם עם שותפויות 'תמר' ולא עם EMG". מבין המניות הישראליות אפיק ההשקעה המועדף על בשן הן מניות קבוצת דלק ודלק אנרגיה .

ערן יונגר: אי-ודאות באשר לגז ממצרים בשנה-שנתיים הקרובות

גם ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, צופה ברמת ודאות גבוהה כי החברה לישראל תעדיף לא לממש את האופציה שלה להמשך החוזה עם EMG, והחלק השני שלו יילך לשותפיות 'תמר' - ובמחירים גבוהים יותר. "אנחנו מקבלים איתות נוסף שיישנה אי ודאות גדולה באשר לאספקת גז מצרי, וקיימת אי ודאות באשר לאספקה סדירה של גז ממצרים בשנה-שנתיים הקרובות".

לדברי יונגר, "כבעל חברה שצריך גז באופן סדיר, הייתי מעדיף לחתום מול שותפויות ישראליות ולא מול EMG שעתידה הוא לוט בערפל". להערכתו, בעתיד הקרוב המניות הישראליות יעלו בחדות בגלל אי-חידוש האספקה ממצרים, וקודם כל ישראמקו. "המניה של החברה לא הגיבה משמעותית עד כה לעצירת האספקה ממצרים, והיא אמורה להגיב בקרוב.

המניות המועדפות על יונגר הן ישראמקו, וקבוצת דלק. "מחירי הגז החדשים ישקפו את פרמיית הסיכון ואי-הוודאות באשר לאספקת הגז המצרי. עדיין מוקדם להעריך איך הדחייה בחידוש האספקה תשפיע על התוצאות של המניות הישראליות ברבעון הקרוב, וזה יבוא לביטוי רק לאחר תחילת האספקה של גז מ'תמר' ב-2013-2014".

אנליסט אנרגיה בכיר נוסף אמר היום ל"גלובס", כי "הדחייה של חידוש האספקה של גז ממצרים מעלה את השאלה האם האספקה תיעצר בעתיד לגמרי, והשאלה הזו עשויה להביא לעלייה משמעותית במחירי הגז של השותפויות הישראליות".