גורמים ברשות המסים על פרשת השוחד: "לא יהיה פה כלום"

מותחים ביקורת על התנהלות רשויות האכיפה: "ברשות יש הרבה כסף וסמכויות, ולכן זה נראה חשוד, אבל זה לא אומר כלום" ■ "בין ואנונו ושיף יש תיעוב הדדי, איך ישחדו זה את זה?"

חקירת המשטרה את פרשת השוחד החדשה ברשות המסים, שכבר זכתה לכינוי "פרשת רשות המסים 2", נמשכה היום (ד') ביתר שאת. בימים הקרובים צפויה המשטרה לבצע מעצרים של אישים נוספים, שעל-פי החשד קידמו את ענייניהם או את ענייני מקורביהם אצל החשוד המרכזי, דוד ואנונו, ראש היחידה הארצית למודיעין שטח וחקירות ברשות המסים, שמעצרו הוארך אמש (ג') ב-7 ימים.

על-פי החשד, ואנונו הפעיל באופן ישיר ובאמצעות מתווכים, וביניהם נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר ראובן שיף, מנגנון שוחד וטובות הנאה עבור נישומים, שהגיעו אליו במסגרת תפקידו כראש היחידה לחקירות ובמסגרת תפקידו הקודם כראש ההוצאה לפועל ברשות.

גורמים המכירים היטב את עבודת רשות המסים מותחים ביקורת חריפה על התנהלות גורמי אכיפת החוק בפרשה וביחס לרשות בכלל. לדבריהם, ההאשמות כלפי ואנונו, שהתחילו בקול תרועה רמה, יסתיימו, כמו תמיד, כמעט בכלום.

"לא יהיה פה כלום. דוד ואנונו וראובן שיף, למשל, הם כמו אחמדינג'ד ואביגדור ליברמן. איך אחד מהם יכול לשחד את השני? יש ביניהם תיעוב הדדי", הם טוענים.

לדבריהם, קיים קושי גדול מאוד בקלות שבה גופים שלא מבינים את דרך פעולתה של רשות המסים, כמו המשטרה והפרקליטות, פועלים ביחס אליה. "ברשות יש הרבה כסף וסמכויות, ובאופן אוטומטי זה נראה חשוד לגופים כמו המשטרה שאין בהם כסף וסמכויות, אבל זה לא אומר כלום".

משה שחורי דאג לאשתו

בינתיים, המשטרה ממשיכה לחקור, ומלבד ואנונו נעצר בכיר נוסף - תא"ל במיל' משה שחורי, מנכ"ל מפלגת קדימה בהווה ומי שהיה קצין מודיעין ראשי בצה"ל.

המשטרה חושדת כי שחורי נתן שוחד לואנונו כדי שיסייע בענייני המס של אשתו, עו"ד דליה שחורי, בעלת משרד עורכי דין בראשון-לציון המתמחה בדיני רשויות מקומיות ובדיני תכנון ובנייה.

לעו"ד שחורי נערך שימוע במס הכנסה בנוגע להכנסותיה מהמשרד, וברשות המסים עמדו לקבל החלטה אם לקחת ממנה כופר או להגיש כתב אישום. לפי החשד, בשלב זה נכנס לתמונה בעלה, משה שחורי.

בא-כוחו של שחורי, עו"ד אבי חימי, אישר היום ל"גלובס" כי שחורי נפגש עם ואנונו בשני מקרים בעניינה של אשתו, לדבריו "כדי לבדוק לאן הרוח נושבת". עם זאת, הוא הבהיר כי בפגישות שהתקיימו בין ואנונו לשחורי לא היה כל פסול.

"הפגישות נערכו בבית-קפה ברמת-אביב, נעשו בגלוי ובפרהסיה. שחורי לא נתן לואנונו אפילו רבע שקל, ולא עלה מהפגישות האלה דבר וחצי דבר", אמר עו"ד חימי, והוסיף כי "כל אחד נפגש עם האנשים שקרובים אליו. איש מודיעין כמו ואנונו נפגש עם אלף ואחד אנשים כדבר שבשגרה".

מוגמי נכנס לנעלי ידידו

חשוד נוסף בפרשה שנעצר הוא עוזרו של שחורי בקדימה, יואל מוגמי, החשוד כי תיווך בין נישומים לבין ואנונו ובכך סייע לואנונו לקבל שוחד.

המתווך העיקרי בין ואנונו לבין הנישומים היה, על-פי החשד, רן הדר, איש עסקים שהלך לעולמו לפני כשנה. המשטרה חושדת כי לאחר שהדר נפטר פנו הנישומים למוגמי, שהיה ידידו ונכנס לנעליו כמתווך בשוחד.

עוד נעצרו איש העסקים ואיש המשטרה בעבר יקותיאל ברזילי, החשוד בעבירות של סיוע ללקיחת שוחד, הלבנת הון, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, קשירת קשר לביצוע פשע והעלמת מס.

גם האמרגן יוחאי יעיש, המייצג בין היתר את הזמר קובי פרץ, נעצר בקשר ליחסיו עם ואנונו, והוא נמצא במעצר-בית.

החשדות והדמויות
 החשדות והדמויות

בכירי הרשות
 בכירי הרשות