גרינוולד: "מארגני קבוצות הרכישה יפנו לתחום המשרדים"

כך אמר אתמול מנהל סקטור בנייה ונדל"ן במזרחי טפחות ■ עוד נטען בכנס כי "המלחמה של הרגולטור בקבוצות הרכישה עומדת בניגוד לאינטרס הציבורי להוריד את מחירי הדירות"

"בשנת 2011 תימשך המגמה של יציאת מארגנים קטנים ולא מנוסים משוק קבוצות הרכישה והתבססותם של הגורמים המנוסים והמקצועיים". כך אמר אתמול (ד') צבי גרינוולד, מנהל סקטור בניה ונדל"ן במזרחי טפחות, בכנס מיוחד שקיים הבנק בנושא קבוצות הרכישה לאחר הרפורמה במס.

לדברי גרינוולד, ב-2011 נמשיך לראות גידול בכמות הפרויקטים ב"פריפריה הקרובה" לעומת ירידה במספר הפרויקטים בתל-אביב, רמת-גן והסביבה. "הרפורמה במס והרגולציה בתחום יעלו את הריבית על ההלוואות. כמו כן, בשל הגידול בביקוש נראה יותר מארגים בתחום הפרויקטים למשרדים, כשבה-בעת נראה מגמת גידול במספר יחידות הדיור בפרויקטים השונים".

אורי דורי, מבעלי חברת הבניה א. דורי שהשתתף גם הוא בכנס אמר כי למרות המאמצים להוריד את מחירי הדיור, כל עוד לא תיפתר בעיית המחסור בידיים עובדות בענף, הדבר לא יקרה. "מחירי הביצוע ימשיכו לעלות כתוצאה ממחסור גדול בידיים עובדות בתחומי הבנייה השונים ומעליה בשכר העובדים הקיימים. כתוצאה מכך צפוי גם פיגור בלוחות הזמנים במסירת הדירות לרוכשיהן".

עו"ד אמיר חן, ממשרד עורכי הדין, פישר בכר חן וול אוריון ושות', שניתח את התפתחות ענף קבוצות הרכישה בישראל, קרא לממשלה לעודד את קבוצות הרכישה, ככלי שמאפשר את הפחתת מחירי הדירות: "המלחמה של הרגולטור בקבוצות הרכישה עומדת בניגוד לאינטרס הציבורי להוריד את מחירי הדירות. קשה יהיה לכבות את אש היזמות הבוערת בגנום הישראלי, וצריך דווקא לכבד אותה ולאפשר אותה, בצד חיוב מארגני קבוצות לכלול בתוכם גורמים הנדסיים מהימנים."

עו"ד חן המליץ לקבוצות הרכישה לחבור לגורמים קבלניים ויזמים גדולים ומוכרים בארגון קבוצות בהיקף גדול: "זה טוב מול הקבוצה ומול הבנק. עדיף להרוויח אולי מעט פחות, אך להקנות יציבות לכלי הזה, ולגרום לקבלנים לשתף פעולה ולא להילחם במארגני הקבוצות."

משתתף נוסף בכנס היה עו"ד מאיר מזרחי שהתייחס לרפורמה במס ואמר כי היא אומנם מכבידה על הפעילות בתחום אבל היא אינה צפויה לגרום לחיסול ענף קבוצות הרכישה וזאת בשל: "היתרונות הייחודיים הגלומים בענף ובהם: החיסכון במס הרכישה של הגורם המארגן, החיסכון בעלויות המימון והשיווק של הפרויקט וכן ברווח היזמי של הפרויקט. העובדה, שרוב העסקאות הנערכות במסגרת קבוצת רכישה נעשות מול בעלי קרקע, שממילא מוטלת עליהם חבות מע"מ מצמצמת את השפעת החוק".

עוד הוסיף מזרחי כי במסגרת הרפורמה נעשתה טעות הקשורה בהטלת המע"מ על המוכר. דבר זה מחייב שינוי בנהלי העבודה של עורכי הדין המייצגים בעלי קרקעות, שכן בשל הספק בדבר קיומה של קבוצת רכישה בעת מכירת הקרקע יש להבטיח, כי במידה שיוטל מע"מ בשל זהות הרוכש, ישולם המע"מ על ידו. "יש לעשות זאת הן במסגרת הוספת הוראה מתאימה להסכם עצמו והן באמצעות הסדרת בטוחות מתאימות".