מהפך: ארה"ב תתמוך בגינוי ישראל בנושא ההתנחלויות

מדובר בגינוי רשמי של מועצת הביטחון ■ בשלב זה מדובר בהצהרה של המועצה ולא בהחלטה - אך מדובר במפנה משמעותי בעמדת ארה"ב ■ הפלסטינים עדיין מתעקשים על החלטה

מסתמן מהפך בעמדת ארה"ב כלפי ישראל בסוגיית ההתנחלויות: ממשל אובמה החליט לתמוך בגינוי ישראל על הבניה בהתנחלויות במועצת הביטחון. מדובר בהצהרת גינוי של נשיא המועצה, לא בהחלטה בעלת תוקף מחייב, אך התמיכה האמריקנית במהלך, אם אכן תינתן, תהיה מפנה משמעותי בגישה האמריקנית לסכסוך הישראלי-פלסטיני. כך דיווח הלילה (ד') הכתב הוותיק לענייני או"ם קולם לינץ' באתר האינטרנט הסמכותי Foreign Policy.

עד עתה ניסתה ארה"ב לשכנע את הרשות הפלסטינית ואת הגוש הערבי באו"ם למשוך את יזמת הגינוי, אך נענתה בסירוב. לפי ידיעה בסוכנות בלומברג, הציעה וושינגטון לערבים לתמוך ביזמה של רוסיה לערוך ביקור של מועצת הביטחון במזה"ת כדי לדון על הסכסוך הישראלי-פלסטיני, צעד שהיה מהווה הישג תעמולתי גדול לפלסטינים, ובלבד שיזמת גינוי ישראל תוסר משולחן המועצה. ההצעה האמריקנית נדחתה. בעקבות זאת החליט ממשל אובמה לתמוך בהצהרה נשיאותית של המועצה שתגנה את המשך הבניה בהתנחלויות. שגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, הודיעה על כך לנציגי הגוש הערבי בפגישה ביום ג'.

בשלב זה מסכימה ארה"ב לתמוך בהצהרה נשיאותית בלבד, לא בהחלטה. אך לפי האתר "פוליטיקו", מסרבים הפלסטינים להסתפק בהצהרה, והם מתעקשים לקיים הצבעה על החלטה בעלת תוקף מחייב. לא מן הנמנע שההתעקשות הפלסטינית היא תרגיל עמידה על המיקח כדי לסחוט מארה"ב ויתורים נוספים. טרם ברור כיצד תצביע ארה"ב על החלטה בעל תוקף מחייב בגנות הבניה. בעבר אמרה ארה"ב שהיא תטיל וטו על החלטה כזו. ייתכן כי ההצבעה במועצת הביטחון תיערך כבר מחר (ו').

גורם ישראלי אמר ל"גלובס", כי ישראל מודעת לכך שארה"ב מקיימת מו"מ עם הגוש הערבי, אך ירושלים מצפה שבסופו של דבר תטיל ארה"ב וטו על "כל יזמה בלתי מאוזנת" במועצת הביטחון. בתשובה לשאלה האם ישראל תהיה מוכנה להסתפק בהימנעות אמריקנית, אמר הגורם: "ברור שהימנעות עדיפה על הצבעה בעד, אך לא נראה שנגיע לידי כך".

הדילמה הגדולה של ממשל אובמה היא, שהמסמך (בין אם יוגדר כהצהרה או כהחלטה) מנוסח כך שאין בו שום דבר שנוגד את העמדה המוצהרת של ארה"ב כלפי ההתנחלויות. כל הממשלים בוושינגטון אחרי מלחמת ששת הימים, דמוקרטים ורפובליקנים, ראו בהתנחלויות מיזמים בלתי חוקיים. המשפט האופרטיבי בנוסח המסמך הוא: "(מועצת הביטחון) אינה מקבלת את הלגיטימיות של פעילות ההתנחלויות הנמשכת של ישראל". הנוסח גם מגנה את "כל צורות האלימות, לרבות ירי רקטות מעזה, ומדגיש את הצורך ברגיעה ובביטחון לשני העמים".

לפי הערכות בוושינגטון, הסכמת ארה"ב לתמוך בגינוי ישראל מעניקה לגיטימציה למועצת הביטחון, שישראל רואה בה גוף מוטה שאין לו תקנה. יתר על כן, צעד זה הוא בגדר הושטת עלה זית למנהיגי מדינות ערב, אולי מאמץ לרצות אותם על העלאת חוסני מובארק על מזבח הדמוקרטיה. מעל לכל, זה איתות ברור לממשלת ישראל שממשל אובמה מאבד את הסבלנות. צעד זה הוא סטירת לחי פומבית לישראל, או, כפי שמגדיר זאת האתר "פוליטיקו", "קרע דרמטי עם בעלת ברית".

לדברי "פוליטיקו", נכונות ארה"ב לתמוך בגינוי ישראל, ולו רק במתכונת של "הצהרה", משקפת "קריסה אמיתית של היחסים בין אובמה לראש הממשלה, בנימין נתניהו, שאותו רואה הבית הלבן כעיקש חסר תקנה". לפי האתר, נכונות זו תחולל עימות משמעותי של ממשל אובמה עם פוליטיקאים פרו-ישראלים משתי המפלגות, בארה"ב.

ואכן, כבר הלילה פרסם ציר בית-הנבחרים אנתוני וויינר, דמוקרט מניו-יורק, את ההודעה הבאה: "זה צעד שמנסה להיות מחוכם ולמעשה הוא אווילי. במקום לעשות את הדבר הנכון ולהטיל וטו על החלטה שגויה ובלתי הולמת, פתח הממשל דלת ליותר ויותר יזמות אנטי-ישראליות על במת או"ם. הערוץ המתאים לדיונים על ההתנחלויות והיבטים אחרים של תכנית השלום הוא שולחן הדיונים. נקודה".

טים פולנטי, אחד המתמודדים על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות ב-2012, אמר: "ממשל אובמה מפגין אי נכונות מדהימה להתייצב לצידה של ישראל באו"ם, ארגון עם רקורד ארוך של האשמת ישראל בכל בעיה במזה"ת. הגיע הזמן ששגרירתנו באו"ם תפגין מנהיגות, תמתח קו בחול ותגן על בעלת הברית ההיסטורית שלנו. הביטחון הגלובלי תלוי עתה, יותר מתמיד, באמריקה מעוררת כבוד, אמריקה שנאמנה לבעלות בריתה ושמביטה בעין מפוכחת על כוונות הזדון של יריבותיה".