להשקיע ברוסיה? "צפוי שיפור משמעותי במשק המקומי"

בראיון עם "גלובס" מדבר איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות, על היתרונות והחסרונות של השוק הרוסי ■ "אנחנו חושבים שרוסיה נמצאת כיום בנקודת מוצא טובה למשקיעים"

מנהלי השקעות רבים בעולם ממליצים לאחרונה להפנות חלק, אפילו קטנטן, מתיק הנכסים להשקעות ברוסיה. בראיון עם "גלובס" מדבר איל סגל, מנכ"ל תכלית בית השקעות, על היתרונות והחסרונות של השוק הרוסי.

- איל, ספר לנו קצת על הכלכלה הרוסית.

"רוסיה היא המדינה הגדולה בעולם מבחינת השטח הגיאוגרפי שלה והיא נהנית ממשאבי טבע רבים. היא חברה בארגון ה- G20 וצפויה להצטרף בקרוב לארגון הסחר העולמי וגם לארגון ה- OECD. מתחילת שנות ה- 2000 ועד למשבר בסוף 2008, התרגל המשק המקומי לצמיחה ממוצעת של 7%, ולמעשה אפשר להגיד שעברה עליו תקופה של פריחה כלכלית, שהתאפיינה ברמת מינוף גבוהה גם של הסקטור העסקי וגם של משקי הבית".

"בגלל רמת המינוף ובגלל החשיפה לבנקים זרים, שלוותה בירידת מחירי הסחורות, המשק הרוסי היה בין הנפגעים הגדולים מהמשבר ולכן הוא נכנס למיתון חד. היום, לאחר שיישמו הקלות מוניטאריות ופיסקאליות, ולאחר ביצוע רפורמות משמעותיות בסקטור הפיננסי, הצליחו השלטונות לייצב את הכלכלה, והמשק המקומי חזר לצמיחה של כ- 4% בשנת 2010".

- כולנו יודעים שרוסיה היא אחת ממדינות ה-BRIC, אבל מה מייחד את הכלכלה הרוסית?

"נכון, רוסיה שייכת למדינות ה- BRIC, היא נמצאת בצד של ספקיות חומרי הגלם יחד עם ברזיל, כאשר בצד השני - הצד של הצרכניות, נמצאות כמובן סין והודו. רוסיה היא ספקית סחורות מהמובילות בעולם. היא מפיקת הנפט הגדולה בעולם, יצואנית הגז הטבעי הגדולה בעולם ויצואנית מתכות מובילה. היא מחזיקה חלק נכבד ממאגרי הנפט העולמיים, ו- 30% מעתודות הגז הטבעי העולמיים ועשירה גם במשאבי טבע כמו: אלומיניום, נחושת, כסף וזהב".

"המשק המקומי מופרד למעשה בין סקטור הפקת המשאבים, שהוא מוצלח ותחרותי ונמצא אגב עדיין תחת ידיים ממשלתיות, לבין סקטורים אחרים, שהם חלשים יחסית שתלויים במידה רבה בסובסידיות וברמת ביקושים מקומית. לכן, חשוב לזכור שהכלכלה הרוסית חשופה משמעותית לשינויים במחירי הסחורות".

הרגישות הזו למחירי סחורות האנרגיה, לא מהווה סיכון למשק?

- "כן, זה בהחלט אלמנט של סיכון למשק, אבל מנגד זהו גם גורם של סיכוי. במסגרת התקציב השנתי ל- 2011, קובעי המדיניות ברוסיה נשענים על מחיר חבית נפט ממוצע של 75 דולר. כלומר במחיר כזה, הצמיחה במשק תעמוד ביעד והגרעון התקציבי יצטמצם בהתאם למתווה הממשלתי לייצוב המשק. לעומת זאת לפי הערכות של הבנק המרכזי ברוסיה, מחיר חבית ממוצע של 90 דולר צפוי להוביל לצמיחה שנתית גבוהה מהציפיות, ולהזכירכם מחיר חבית נפט נכון להיום, עומד על כמעט 100 דולר".

- מלבד ענף האנרגיה, אילו מאפיינים נוספים יש לכלכלה הרוסית?

"מבחינת החוזקות, אז דבר ראשון זה כמות רזרבות המט"ח האדירה של רוסיה, שממוקמת במקום השני בעולם מבחינת ההיקפים שלהם, עם כמעט 500 מיליארד דולר. כמו כן, יש את פוטנציאל הצרכן המקומי. כמות התושבים ברוסיה היא הגדולה באירופה, עם 140 מיליון נפשות וזה כמובן פוטנציאל צריכה מקומית גדול מאוד. בצד החולשות הייתי מציין כידוע את רמת השחיתות, את בעיית הממשל ואת הצורך בשיפור רמת התשתיות הירודה, ממנה סובלת המדינה. השקעה בתשתיות מאידך, תעזור להאיץ את הצמיחה הכלכלית ברוסיה בשנים הקרובות".

- מה מעניין דווקא כעת בכלכלה הרוסית?

"אנחנו חושבים שרוסיה נמצאת כיום בנקודת מוצא טובה למשקיעים, בעיקר בגלל שהמשק נמצא עדיין בשלבי התאוששות וחזרה לצמיחה, בניגוד למשקים אחרים, כמו שאר מדינות ה-BRIC שהמשיכו למעשה לצמוח במקביל ליציאה מהמשבר. לאחרונה אנו עדים לכך שהקהילה העולמית מעוניינת להתקרב לרוסיה, מה שבא לידי ביטוי בהודעות של ארה"ב והאיחוד האירופאי על תמיכה בצירופה של רוסיה לארגון הסחר העולמי וכמובן בבחירתה של רוסיה למארחת של משחקי אולימפיאדת החורף ב- 2014 ומארחת המונדיאל ב- 2018. אלו צפויים כמובן להתניע את ההשקעה בתשתיות במדינה".

"אני רוצה לציין שלאחרונה העלתה קרן המטבע העולמית את תחזית הצמיחה של רוסיה לרמה של 4.5% בשנת 2011. העובדה הזו, יחד עם המשך מגמת עליית מחירי הסחורות, יובילו לדעתנו לשיפור משמעותי במשק המקומי".