בדרך להפיכה? איך ישפיעו המהומות בבחריין על הכיס שלנו

בקרנות הנאמנות שפועלות בבחריין מופקדים כ-10 מיליארד דולר - סיבה טובה לעולם לחשוש שפעולות המחאה בה ייצאו משליטה

גם אם בחריין היא מדינה זעירה מאוד, וגם אם כמעט אין לה חשיבות כיצרנית נפט, בל נשכח שבקרנות הנאמנות הפועלות בה מופקדים 10 מיליארד דולר. פירושו של דבר שהרבה מאוד יוטל על כף המאזניים אם פעולות המחאה שפרצו בהשראת האירועים במצרים ובתוניסיה ייצאו מכלל שליטה.

בחריין נחשבת לחשופה ביותר מבין מדינות המפרץ הפרסי לסיכון התסיסה, בגלל התמרמרותו עמוקת-השורשים של הרוב השיעי כלפי שושלת המלוכה הסונית, משפחת אל-חליפה. האוכלוסייה מתלוננת על קשיים כלכליים, היעדר חירויות פוליטיות ואפליה בשוק העבודה לטובת הסונים.

מצב זה לא התיישב מעולם עם מעמדה של בחריין כמרכז בנקאות וסחר אזורי וכמרכז לשירותים פיננסיים אסלאמיים, אך ליתרונותיה של בחריין, לכלכלתה המגוונת ולליברליות היחסית השוררת בה, היה תמיד משקל רב יותר מאשר לסיכונים - עד כה.

"אם אתה מנסה למצב את עצמך כמרכז פיננסי, עליך לספק ביטחון ויציבות מעל הכול", אמר סוון ריכטר, מנכ"ל שוקי ספר ברנסנס אסט מנג'מנט.

עד כה אין שום סימן של בריחת ממון. שוק המניות נותר השבוע ללא שינוי, והקרנות אמרו שהן עדיין ממתינות לראות כיצד יתפתחו פעולות המחאה, שבהן נהרגו השבוע שני בני אדם. הבורסות פתוחות והבנקים פועלים כרגיל במדינה-האי, שבה מתגוררים 1.3 מיליון בני אדם שמחציתם אזרחים זרים.

אך עלות ביטוח האג"ח הבחרייניות העפילה לרמה הגבוהה ביותר מאז אוגוסט 2009, וחוזי חדלות הפירעון (CDS) על האג"ח לחמש שנים קפצו תוך יומיים ב-13% ל-275 נקודות בסיס. המשקיעים עוקבים בדריכות אחר המצב.

תעשיית השירותים הפיננסים מהווה 25% מהתמ"ג הבחרייני ואף מספקת מקומות עבודה רבים. בשנים 2002-2008 תפחו נכסי הבנקים הבחרייניים ביותר מ-200% ל-252 מיליארד דולר, אך לאחר מכן התכווצו, ובאוקטובר 2010 הסתכמו ב-217 מיליארד דולר.

אבן הבוחן תהיה כמות הממון הזורמת החוצה, אם בכלל. מכיוון שהמטבע הבחרייני צמוד לדולר, יידלדלו במהירות 3.77 מיליארד הדולר של בחריין ביתרות מטבע חוץ ועתודות זהב.

ברית לא-כתובה

כאשר התסיסה התפשטה מתוניסיה למצרים, תשומת הלב הופנתה למדינות המפרץ, אך מרביתן נראות חסינות מפני תסיסה כזאת הודות לברית הלא-כתובה שבמסגרתה העניקו השליטים נתח נאה של העושר שצברו מייצוא נפט בתמורה לנאמנות נתיניהם.

"בחריין נמצאת בתחתית הסקאלה הזאת", אמר לארס כריסטנסן, אנליסט בכיר לשוקי ספר בדנסקה בנק, בהתייחסו לרמה הנמוכה של יציבות חברתית בבחריין בהשוואה לשכנותיה במפרץ. "אינני יכול לראות את זה בקטאר או בכוויית. קשה לי לדמיין דבר כזה".

סעודיה, שכנתה ושותפת הסחר הגדולה ביותר של בחריין, כבר עוקבת אחר ההתפתחויות בדריכות. קרוב לוודאי שסעודיה תתערב ותספק סיוע לשליטי בחריין אם יציבותה תתערער. בחריין חברה במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ (GCC), גוש כלכלי ופוליטי רופף שכולל גם את איחוד הנסיכויות הערביות, קטאר, עומאן וכוויית.

שתי המדינות הן בעלות ברית קרובות של ארה"ב. בחריין משמשת כנמל לצי החמישי של ארה"ב, שבו משתמשת וושינגטון לצמצום השפעתה של איראן השיעית.