שידורי המהפכה

מהפכת המחשוב האמיתית יצאה השבוע לדרך בשעשועון טלוויזיה פופולרי בארה"ב

בזמן שרוב העולם הטכנולוגי עוצר את נשימתו סביב כנס הסלולר השנתי בברצלונה, חלק גדול מאזרחי ארה"ב נחשפו השבוע (בין יום ב' ל-ד') למצגת של התקדמות טכנולוגית מסוג אחר לגמרי.

השעשועון הפופולרי Jeopardy (שהגירסה הישראלית שלו נקראה "מלך הטריוויה"), במסגרתו מתבקשים המתחרים לחבר שאלות עבור תשובות נתונות, אירח השבוע גמר מיוחד שכלל שני אלופים לשעבר ואת מחשב-העל של חברת IBM שנקרא Watson.

זו לא הפעם הראשונה שבה IBM מספקת מערכת מחשוב מול מתחרה אנושי. בעבר היה זה בתחרויות של המחשב "כחול עמוק" מול השחמטאי גרי קספרוב בשנים 1996-1997.

שעשועון הטלוויזיה מספק סוג אחר לגמרי של התמודדות. המחשב נדרש להוכיח לא רק חשיבה מהירה ויכולת לשקלל את הסיכון שהוא לוקח בתשובה, אלא גם להבין את הקונטקסט בתוכן שנשאל בשפה מדוברת.

הביצועים של ווטסון היו גבוהים לעומת האלופים לשעבר. הוא הביס את המתחרים, ועיתונות הטכנולוגיה בארה"ב מלאה בניתוחים של כל מהלך שביצע המחשב. אבל הדרמות הקטנות שנראו על המסך ומיליון הדולר שבהם צפויה IBM לזכות - שיתרמו לצדקה - הם כסף קטן לעומת העתיד הצפוי לאנושות, כאשר מערכות כדוגמת ווטסון יהפכו להיות נגישות בחיי היומיום של האזרח הפשוט.

חשבו על התועלת מאתר אינטרנט שיציע תשובה אינטליגנטית לשורה של סימפטומים רפואיים שאותם מפרט המשתמש בפניו. ליכולות האלו יהיו אינספור יישומים ברפואה, במחקר, בפיננסים, בביטחון, בתקשורת ובחינוך.

הרגע הזה עדיין רחוק, כי מחשב כמו ווטסון הוא לא דבר שאפשר למצוא במכולת וגם ב-IBM לא יספקו את הטכנולוגיה כל-כך מהר ללקוחות פוטנציאליים.

ווטסון נכנס תחת ההגדרה של מחשוב עתיר ביצועים (HPC) - שוק מורכב במיוחד המספק כוח מחשוב יוצא דופן המיועד בעיקר לצורכי מחקר ושהוערך על-ידי IDC ב-10 מיליארד דולר.

עד כמה חזק כוח המחשוב של ווטסון? הנתונים היבשים הם 2,880 ליבות עיבוד, 15 טרה-בייט של זיכרון וגודל פיזי של עשרה מקררים, שמספקים הבנת שפה מדוברת ואינטליגנציה מלאכותית שלא נראו בעבר.

בארה"ב היו מי שהחלו לחשוב על הימים שבהם מחשבי העל לא יסתפקו בניצחונות הקטנים, אלא בהישגים פחות סימפטיים - כגון זה של HAL 9000, המחשב הסורר והקטלני מ"אודיסיאה 2001" של ארתור סי. קלארק.

ב-IBM מיהרו להרגיע ש"אנחנו אפילו לא קרובים לכך", אבל ווטסון הוא המחשב הראשון בהיסטוריה שיצר את הרושם של מתחרה אמיתי לבן-אנוש, מה שמתאפשר על-ידי הנגשת המחשוב עתיר הביצועים למשתמש הסופי. כך, בעוד אנחנו מתרגשים במהפכות הקטנות שמספקת התערוכה בברצלונה, מהפכת המחשוב האמיתית יצאה לדרך השבוע בערוץ CBS בארה"ב.