קינן יישאר מנכ"ל בנק הפועלים כל עוד לא יוגש נגדו כתב אישום

הבנק: "מביעים אמון במנכ"ל" ■ לאור המלצת המשטרה להעמידו לדין - ציון קינן נמצא על פרשת דרכים ■ ומדוע שותק בנק ישראל?

נפתח ונגיד בצורה ברורה - אם הפרקליטות תגיש כנגד מנכ"ל בנק הפועלים ציון קינן כתב אישום, יהיה עליו לפרוש מתפקידו באופן מיידי.

מנכ"ל בנק שהוא נותן האשראי השני בגודלו במשק, עם 2 מיליון לקוחות קמעונאיים, לא יוכל להמשיך לתפקד כשמעליו מרחפת עננת חשדות כבדה, זה פשוט לא הולך ביחד.

נציין, כי בנק הפועלים שיחרר הערב תגובה, לאחר שנתקבלה סקירה מאת היו"ר המכהן, יאיר סרוסי על מגעים שקיים במהלך היום בעקבות הודעת המשטרה. "לאחר ששמע את סקירת היו"ר וחוות דעתם של היועצים המשפטיים, ועל סמך המידע שהתפרסם והמצוי בידו, אימץ הדירקטוריון את המלצת היו"ר להמשיך ולפעול בתיאום מלא עם בנק ישראל, באופן שיבטיח את המשך פעילותו העסקית השוטפת של בנק הפועלים. הדירקטוריון מביע אמון במנכ"ל הבנק, ציון קינן, ומביע תקוותו כי בדיקת הפרקליטות תושלם במהירות מירבית ותעלה כי אין מקום להליכים משפטיים כנגדו".

בנקאות היא עסק של אמון, ומנהל בנק שהפרקליטות ממליצה להגיש נגדו כתב אישום נמצא בבעיה, ולטובתו ולטובת המוסד שהוא עובד בו עליו להשעות את עצמו. ואם לא יעשה כן, על הדירקטוריון בראשות יאיר סרוסי להמליץ לו בנימוס לעשות כך.

במשטרה הדגישו היום (ה') כי לתיק הוצמד פרקליט מלווה. הנה הסאב-טקסט - "המלצתנו כי חומר הראיות מגיע לכדי הגשת כתב אישום נשענת על בסיס מוצק, וקרוב לוודאי שהפרקליטות תגיע לאותה מסקנה".

אמנם אסור למשטרת ישראל להעביר המלצות, זה לא תפקידה, אבל ההנחיה הזו הפכה לאות מתה ונדרסת השכם והערב.

ועוד עניין: האם אחרי שהמשטרה, שכאמור הולכת יד ביד עם הפרקליטות, עלתה על עץ גבוה, ישנה אפשרות שהפרקליטות לא תגיש כתב אישום?

יש שיטענו, ובצדק, כי המלצה להגיש כתב אישום נגד קינן או נגד דני דנקנר אינה סופית אלא כפופה לשימוע. "אנו מצפים כי בחינה של חומר הראיות בפרקליטות, שם גם תינתן לדנקנר האפשרות להעלות את מכלול טיעוניו והשגותיו, תעלה כי לא נעברה על-ידו עבירה", מסרו היום פרקליטיו של דנקנר.

אי-אפשר לחשוד בחברים הנכבדים נבות תל-צור ויורם ראב"ד בתמימות, אבל לא לעתים קרובות מבטלת הפרקליטות כתב אישום כנגד חשוד, למרות המלצת המשטרה להעמידו לדין.

בבנק ישראל ממשיכים לשמור על שתיקה, והשתיקה של סטנלי פישר רועמת. עובדה אחת ברורה מעבר לכל ספק: אם בנק ישראל היה נדרש לאשר מחר בבוקר את קינן למנכ"ל בנק הפועלים - לאור חקירת המשטרה המינוי לא היה יוצא לפועל, ולכל הפחות היה הרגולטור מעכב את החלטתו.

כרגע זו רק המלצת משטרה. ציון קינן לא חייב להשעות את עצמו, אבל מ-3 העובדות שלעיל, ההודעה של הפרקליטות שתהפוך בעוד כמה חודשים להגשת כתב אישום; הצל הכבד שהמלצת המשטרה מטילה כעת על נושא תפקיד שאמור להיות ללא רבב; והשתיקה הרועמת של בנק ישראל - נגזרת מסקנה אחת: בתרחיש הריאלי ציון קינן נמצא בדרך לחופשה ארוכה מתפקידו כמנכ"ל בנק הפועלים.