חלמאות ברישיון הקידוח "שמן"

מי שצריכה להיות מוטרדת היא המדינה, שהעניקה בחינם נכס המוערך ב-1.4 מיליארד ד'

המצגת אותה ערכה החברה העונה לשם "שמן" למשקיעים , לקראת הנפקה פרטית שהיא מבקשת לבצע, ממחישה את האבסורד אליו הגיע ענף החיפושים בישראל.

לפני שנה זכתה קבוצת ACC של איש העסקים חיים ליבוביץ' ברישיון החיפושים הימי "שמן" (לשעבר "מד אשדוד"), שהיה נתון בידי המדינה. זאת, לאחר שהשותפות המוגבלת ישראמקו לא פיתחה את הרישיון בשנים שהיה ברשותה. בהמשך, צירפה הקבוצה את צמד היזמים האשדודי, ג'קי בן זקן ואברהם נניקשווילי, שמצדם צפויים להעביר מחצית מהזכויות שבידיהם לחברה הציבורית מנופים שבשליטתם.

ACC, שצירפה כאמור בהמשך את בעלי מנופים לבעלות ברישיון, לא הייתה צריכה לבצע סקר סייסמי כדי לבחון את פוטנציאל הנפט והגז שברישיון, שכן זה כבר נעשה בזמנו על ידי ישראמקו. את נתוני הסקר הישן היא שלחה לפענוח ועיבוד מחדש, אצל חברות ייעוץ הנדסיות מובילות בעולם בתחום של הערכת מאגרי נפט.

התוצאה: שנה לאחר שקיבלה את הרישיון ללא כל תמורה מהמדינה, תג המחיר שמוצמד אליו היום הוא 1.4 מיליארד דולר. בכך, שוברת קבוצת ACC שיא קודם שנרשם בענף החיפושים לפני חודשים ספורים, על ידי הכשרה אנרגיה של עופר נמרודי. זו הצליחה לגייס מהציבור כ-100 מיליון שקל בהנפקת מניות, לפי שווי ששיקף לרישיונות החיפושים הימיים שבידיה, "מירה" ו"שרה", שווי של 830 מיליון שקל.

לאור הצלחת ההנפקה של הכשרה אנרגיה, לא נראה שבקבוצת ACC - בן זקן צריכים לדאוג באשר לסיכויי הצלחת הגיוס המתוכנן של "שמן" - שוק ההון המקומי מוכיח כמעט מדי יום את הרעב שלו להשקעות במגזר החיפושים.

מי שכן צריכה להיות מוטרדת היא המדינה, שהעניקה בחינם נכס המוערך על ידי מי שקיבל אותו לפני תקופה קצרה בשווי של 1.4 מיליארד דולר. כי לאחר כל הכותרות, הדיונים והמאבקים שהתחוללו לאחרונה סביב הגדלת חלקה בתגליות הגז (בעקבות המלצותיה של ועדת ששינסקי), ולאחר שעמדה בכל הלחצים שהופעלו עליה על ידי גורמים בענף, מה עוד אפשר לומר על מדינת ישראל שנתנה בחינם נכס שמוערך כעת ב-1.4 מיליארד דולר (ואשר נמצא בו נפט בעבר) ליזמים?

זאת ועוד, בהמלצות ששינסקי שאושרו על ידי הממשלה, ניתנו הטבות מפליגות לפרויקטים אשר ההפקה מהם תחל לפני 2014. כוונת המשורר הייתה כמובן להקל על מיסויה הרטרואקטיבי של תגלית הגז "תמר", אבל במידה שיזמי רישיון "שמן" יכריזו על תגלית נפט בזמן הקרוב, סביר מאוד להניח כי גם הם יוכלו להתחיל את ההפקה לפני המועד הנקוב, ויזכו להטבות המס המובטחות מהמדינה.