מה יהיה? "חוששים ממימוש בשוק - אך עדיין קונים מניות"

סימנים למימוש קרוב: בחצי השנה האחרונה לא נרשמה נסיגה ממשית, מדד ה-VIX החל לעלות, המחזורים בשוק ירדו בתקופה האחרונה ומדד ה-S&P500 הכפיל שוויו תוך שנתיים

לאחר שבששת החודשים האחרונים רשמו המניות הנסחרות בוול סטריט ראלי ללא נסיגה של ממש, המשקיעים מודאגים אך עדיין לא מוכנים לעזוב את השוק.

מדד ה-VIX המודד את מידת התנודתיות של השוק המכונה גם "מדד הפחד" צפוי לסיים את השבוע הנוכחי בכ-5% מעל לרמה בה סגר בשבוע שעבר למרות שמדד ה-S&P500 הכפיל את שוויו לעומת הרמה בה נסחר לפני שנתיים. לרוב מתאפיין מדד ה-VIX בקורלציה הפוכה למדד ה-S&P500 ועלייה בו לרוב מעידה על נפילה בשוק המניות. ברמה של כ-16% עדיין מצוי ה-VIX ברמות שפל היסטוריות, אך רמה זו גבוהה יותר המרמה אותה ראינו לאחרונה. מה שמעיד על כך שהמשקיעים מצפים לשינוי מגמה כבר בזמן הקרוב. נזכיר כי במהלך ה"פלאש קראש, בחודש מאי האחרון זינק ה-VIX ל-32%.

"בהחלט ניתן לראות שהמשקיעים לחוצים, מאחר שלכולם נראהה כאילו השוק הגיע לשיאו וכי יהיה עליו לתקן" אמר מנהל תיקים בכיר בחברת ההשקעות הריסבורג והוסיף "האם אנו צפויים לראות נסיגה? כן, אבל השאלה הגדולה היא מתי. בינתיים הכסף פשוט ממשיך לזרום להשקעה במניות".

"הכסף שנשפך לתוך נכסי סיכון כגון מניות ברבעון האחרון של 2010 לאחר שהפדרל ריזרב המשיך לשמור את הריבית ברמות שפל היסטוריות והזרים לכלכלה האמריקנית עוד 600 מיליארד דולר באמצעות רכישה של אגרות חוב ממשלתיות נוספות, בתיקווה שצעדי ה'פד' יעוררו לחיים את ההתאוששות המקרטעת, הזניק את שוק המניות בכ-20% בחצי השנה האחרונה.

לאחרונה תמך באופטימיות בנק אוף אמריקה/ מריל לינץ' כשהעלה את תחזיותיו בעבור שנת 2011 לרווח למניה שירשמו המניות הנסחרות במדד ה-S&P500. גם קרדיט סוויס ו-UBS העלו את תחזיותיהם ביחס לרמה בה יסגור המדד המוביל בארה"ב את שנת 2011, כאשר בקרדיט סוויס מצפים שאת השנה הקרובה יסיים המדד ברמה של 1,450 נקודות וב-UBS מצפים ל-1,425 נקודות לעומת רמה של 1,340 נקודות כיום. צפי לעלייה של 6.3%-8.2% השנה.

עם זאת, מציין מנהל ההשקעות כי "ככל שהשווקים רושמים עליות חדות יותר וממושכות יותר, הנפילה נוטה להיות חדה יותר, כך שציפיות השוק לתיקון של 3%-5% עלולה להסתכם כעת בירידות חדות יותר של 5%-10%". הסימנים לכך שהתיקון בשוק הולך וקרב הם ירידת המחזורים בשוק אשר לא מצליחים לאחרונה להדביק את הממוצע השנתי שעומד על כ-7.9 מיליארד מניות הנסחרות ביום בבורסות המובילות בוול סטריט (NYSE, AMEX, NASDAQ).